Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Äggätare / Äter ägg!  (läst 15213 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Äggätare / Äter ägg!
« Svar #40 skrivet: 27 dec-10 kl 09:01 »
Jag skrev såhär och det var det som gjorde att jag funderade på kalkbrist. Att de upptäckt att ägg är gott inser jag men ett djur ska inte äta sin avkomma även om den smakar gott. Byt ut höna mot en tik som äter upp sina valpar eller en katta som äter upp kattungarna.

Jag ser inte att det är direkt jämförbart.. Om en höna hackar ihjäl och äter upp sina kycklingar vore en sak, då kan jag hålla med om att den är kvalificerad för frysen.
Jag tror inte den ser ett omedelbart samband mellan ett ägg och en kyckling/höna.

Azoo-Lina

• Jag kan inte allt. Men väldigt mycket ;-)
    • Skåne
    • Fru Laurin
« Svar #41 skrivet: 27 dec-10 kl 09:21 »
Jag tror man i äggätarsammanhang  måste skilja på höns som äter ägg som av olycksfall går sönder och höns som medvetet tar sönder äggen för att äta upp dem. Det är stor skillnad på dom två beteendena! Det förstnämnda är ett fullständigt naturligt beteende (=bra mat får inte gå till spillo) medan det andra är ett stört beteende som i vilt tillstånd är självsanerande.

Trodde själv att jag fått en äggätare för ett tag sedan då jag två dagar i rad kom på en av mina hönor med att äta ägg. Närmre utredning visade att det var en unghöna som hade börjat värpa ägg med extremt tunna skal. Då hon dessutom inte fattade att lägga dem i redet blev dom lätt söndertrampade på golvet, vilket inte ett riktigt ägg blir. När hönan värpt i drygt en vecka blev skalen normala och nu hittar jag hennes ägg varje dag på golvet. Förvisso dumt att hon värper där  :-\ men äggen blir i alla fall inte hönsmat längre :D
Har en underbar gubbe, 4 omöjliga vovvar, 6 busiga katter, lagom många höns och ankor och ett par hundra tusen bin! Läs mer om oss här http://www.frulaurin.n.nu eller här http://oloflaurin.blogspot.com/

Gamina

« Svar #42 skrivet: 27 dec-10 kl 10:05 »
Det djävliga är att den höna som tog hål på senapsägget är en av mina bästa och en annan som nästan hoppade på mig för att sno ett ägg också är det, en tredje är påläggskalv till en höna som jag sålt osv. Får nog köpa massor av kompostgaller och sätta dem i karantän en och en och verkligen gnida in i deras korkade huvuden att ägg är äckligt. Kanske går att rehabilitera några av dem då.
Genbank för Gotlandshöns

Luffsen

• -
« Svar #43 skrivet: 27 dec-10 kl 16:07 »
När  mina hönor började äta sina ägg, då löste jag det genom att kolla äggen OFTA.

Var till hönsen minst en gång varannan timme och tog äggen från dom.

Visst är man ett barn av sin tid, när man kallar scrapbooking för hantverk?

Ronny

• Skåne
« Svar #44 skrivet: 27 dec-10 kl 17:39 »
Det brukar vara en höna (eller tupp) som lärt sig att det går att hacka hål på ägg, sen äter alla. Den boven måste du först först hitta (brukar inte vara så svårt) och sen ta bort om du vill bli av med äggätandet.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gamina

« Svar #45 skrivet: 30 dec-10 kl 18:40 »
Har hittat en höna som är hysterisk på att hacka sönder äggen. La in 2 redägg och hon verkligen anföll dem helt maniskt. Av de 2 fina hönor jag trodde var skyldiga så var den ena fram och hackade mycket lätt på ägget (det var hon som åt upp senapsäget) den andra tittade intresserat och väntade på att någon annan skulle gå fram och hacka hål. Den tupp jag också trodde var skyldig var också intresserad, på samma sätt som hönan som satt och väntade.
Så lättad över att mina finaste hönor troligen går att få på bättre tankar :). Ska försöka även med den hysteriska knasdamen men där har det nog tyvärr gått för långt :'(
Genbank för Gotlandshöns

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
« Svar #46 skrivet: 30 dec-10 kl 19:31 »
hej,

jag hade en brun lohman höna förra året som var bara 20 veckor... en dag såg jag på när hon värpte... så fort ägget var ute vände hon sig om blixtsnabbt och åt av ägget..... vissa går inte att böta utan här är det yxn som gäller.. tyvärr

lycka till

Jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #47 skrivet: 01 jan-11 kl 01:46 »
Jahap nu är mina ena grupp drabbad med  :-X dom käkar upp äggen snabbare än jag hinner hämta in dom .
Ska fanimej skaffa förvinnanden reden igen ! *morr*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Ronny

• Skåne
« Svar #48 skrivet: 01 jan-11 kl 19:29 »
Kommer ihåg att jag läst nån gång om att lägga ett par redägg (typ svarvade träägg) på golvet, så kan dom hacka på dom tills de ger upp. Och givetvis plocka in alla riktiga ägg så ofta som möjligt eller sätta in försvinningsreden.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Gamina

« Svar #49 skrivet: 01 jan-11 kl 22:19 »
Skulle kunna vara redäggen som gjort det. La in 2 stycken vid lunchtid i torsdags. Det var dessa hon hackade på. Höll säkert på minst 30 minuter troligen ännu längre. Måste fått hjärnskakning stackarn.
Genbank för Gotlandshöns

Anno

• Du vet väll om att du är värdefull!
« Svar #50 skrivet: 13 jan-11 kl 17:42 »
 ??? Mina höns äter upp alla äggen, hur få jag dom att sluta med det? obs! Jag har ett rullaundan rede men där vill dom inte lägga sina ägg >:(
Man, 3 barn, 100 mjölk kor, 2 vallhundar, 3 katter, 1 tupp, 20 blandrashönor.

Gamina

« Svar #51 skrivet: 20 feb-11 kl 15:44 »
Mina höns är banne mig korkade. Fick två av dem att sluta äta ägg så jag satte tillbaka dem i hönshuset. Givetvis började de igen  >:(. Sagt och gjort plockade hem dem igen men de har lärt upp någon mer vilken vet jag inte :(. Idag har jag varit hos hönsen en stor del av dagen och har då haft möjlighet att kolla vem som gör vad. De fick tre senapsägg i morse och jag har plockat de riktiga äggen allteftersom de kommit. Problemet är att jag de senaste dagarna har fått endel riktiga ägg (om det är alla vet jag inte) men senapsäggen har varit borta. Idag såg jag flera hönor som glatt stod och smaskade i sig senapen. Kräken tycker det är gott, men altså jag ger upp. Varför kan inte mina djur vara som alla andras?
Vad fan gör jag nu  ??? Är det bara att slakta ut allt och starta om från ägg stadiet? Vill inte jag tycker om mina vackra hönor.
Genbank för Gotlandshöns

Jakobsson

« Svar #52 skrivet: 20 feb-11 kl 16:02 »
När jag hade äggätare gjorde jag en trevlig kompott av
tabasco, sambal olek, stark senap, cayennepeppar & tjära som jag sen la in
till hönsen. Jag gjorde det ca 1 vecka i rad. De 4 sista
dagarna kunde jag plocka in "äckeläggen" + deras egna ägg
igen. Sen har det aldrig hänt igen & det e 2 år sen i sommar. :)

//
Jakobssons fru

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #53 skrivet: 20 feb-11 kl 20:54 »
Jag har oxå äggätare men jag tycker att dom låter bli äggen så länge jag har massa redägg liggandes.
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Hovnoret

• Hönsen får mig att må bra
    • -
    • Hovnorets hedemorahöns
« Svar #54 skrivet: 20 feb-11 kl 21:38 »
Läste någonstans att det kan vara brist på proteiner som gör att de hackar ägg.

Ge dem linfrö och hampfrö och testa om de slutar.

Kan inte så mycket om detta men efter att jag har läst runt så värkar försvinningsreden vara att rekommendera. Vet att du inte är het på iden och att du inte vill avla på sådana höns, men det värkar som det är ett inlärt beteende som måste brytas. Så försvinningsreden ett tag bryter mönstret.
Tror även på det som Ronny skrev ett par svarvade redägg på golvet undertiden får dem att inse att detta inte leder till något.

Annars gäller nog yxan

hoppas det löser sig

Gamina

« Svar #55 skrivet: 17 mar-11 kl 09:22 »
Det börjar gå upp ett ljus för dem nu tror jag. I söndags blev det 12 ägg, i måndags 9, i tisdags 7 och igår 13. Det är 14 hönor som är produktiva för ögonblicket. Fortsätter med äckeläggen ett tag till men det är också possitivt, igår försvann bara 1 äckelägg  :D. Håll tummarna.
Genbank för Gotlandshöns

Gamina

« Svar #56 skrivet: 18 mar-11 kl 08:46 »
Det får 2-3 hg kalk/dag (20 hönor och det finns lite kvar på kvällen) så jag tror inte det är kalkbrist (nu längre).
Jag tror att beteendet uppkom pga för dåligt med kalk (missade att unghönorna börjat värpa då de började utan att kammarna blivit röda), tristess (lång tråkig vinter) samt stress (vidriga ungtuppar (den värsta är äntligen hittad  och smakade gott >:D )). Möjligen proteinbrist pga att ungtupparna trängde undan hönorna.
När beteendet blivit så befäst som hos mina hönor räcker det knappast med att ge mer kalk eftersom de lärt sig att ägg är gott. Nu börjar de dock förstå att ägg är ganska äckligt. jag har dessutom god hjälp av en vänlig själ som plockar äggen åt mig flera gånger varje dag för att chansen ska bli större att de äter snusk än gott. Tack och lov att det finns sådana hjälpsamma människor  :D
Genbank för Gotlandshöns

Bubblaren

• På bilden: jag och tuppen Babe! Holländsk vithätta
    • Skåne
« Svar #57 skrivet: 22 mar-11 kl 13:45 »
Har läst många äggätarinlägg nu och behöver desperat åtgärda detta hemma. Insåg att min enda utvalda avelsgrupp - där äts det ägg också  :-\  Annars är det brahmaunghönorna som käkar upp sina egna i den stora gruppen. I min avelsgrupp är det bara två hönor och en tupp så det borde vara lättare åtgärdat, kanske. Inte undra på att äggläggningen aldrig kom igång  >:D

Har blåst ett ägg nu- lagt i senap som första test- men hur täpper man smartast igen hålen? Tejp lossnar ju gärna och  kanske inte bra om de pickar i sig. Ska sen köpa/fixa mer att hacka i

Ska man göra blåshålen så smått det går - himla jobbigt att blåsa ur då..... och hur försluter man dem smartast?

Tacksam för "tillverka äckelägg" tips!
Säljer avelsägg och matägg.
Titta in på Västerkullas gårdsförsäljning på Facebook  :-)

Broberg

• Gäst
« Svar #58 skrivet: 22 mar-11 kl 14:49 »
Vill man verkligen avla på höns med sådana olater?

Gamina

« Svar #59 skrivet: 22 mar-11 kl 18:18 »
Mina hönor verkar ha gett sig  :D (peppar peppar ta i allt trä som finns).
Jag knäckte mina ägg i kortändan och skakade ut innehållet. Sen fyllde jag med senap blandat med cayennepeppar  >:D och fyllde igen med gips. Gipset la jag dit med en kaffesked och lät torka ganska mycket innan jag modelerade det jämnt (var försiktig gipset släpper lätt). Jag har den senaste tiden fått hjälp att plocka bort riktiga ägg under dagen så att det säkert blir snuskigt i munnen när de hackar hål.
Eftersom beteendet är inlärt tror jag inte det är någon fara att avla på dem men ska de föda upp kycklingarna själv får man ju se till att de lär sig av med dumheterna först annars för de det snabbt vidare.
Problemet med den här metoden är att äggen blir mycket skörare när man väl knäckt dem en gång. Många kommer altså gå sönder av att hönorna lägger sig i redet.
« Senast ändrad: 22 mar-11 kl 18:21 av Gamina »
Genbank för Gotlandshöns

Dela detta:

* Inloggade just nu

225 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser