Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Okej jag vill veta allt!  (läst 1691 gånger)

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
Okej jag vill veta allt!
« skrivet: 27 mar-09 kl 21:13 »
Nu har ni gjort mej sugen på vaktlar  ;D
Så nu kommer frågorna i massor så klart :

1, kan man kläcka fram dom under en värmelampa eller ?
2,Kan man lägga sånna ägg under tex en vanlig häna som surar?
3, Måste man ha vakteltupp eller funkar dom som hönsen o värper ändå?
4, Kan man vingklippa dom så man kan ha dom tillsammans med hönsen så dom inte flyger bort??
5, Har vaktlar några specialskötsel saker man måste veta om ??
6, Vart får man tag på dom små liven ?
7, Är färgen på äggen olika ?
8,japansk eller dom andra ? skillnader , fördelar ??

OJ det blev massa frågor *s*
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
SV: Okej jag vill veta allt!
« Svar #1 skrivet: 28 mar-09 kl 10:45 »
Nu har ni gjort mej sugen på vaktlar  ;D
Så nu kommer frågorna i massor så klart :

1, kan man kläcka fram dom under en värmelampa eller ?
2,Kan man lägga sånna ägg under tex en vanlig häna som surar?
3, Måste man ha vakteltupp eller funkar dom som hönsen o värper ändå?
4, Kan man vingklippa dom så man kan ha dom tillsammans med hönsen så dom inte flyger bort??
5, Har vaktlar några specialskötsel saker man måste veta om ??
6, Vart får man tag på dom små liven ?
7, Är färgen på äggen olika ?
8,japansk eller dom andra ? skillnader , fördelar ??

OJ det blev massa frågor *s*

1: Låter svårt...  :-\ De behöver ju rätt temp och fukt, precis som vilket ägg som helst.
2: Har hört vissa som klarat det medan andra avråder starkt då äggen varit för sköra och hönan mosat dem... När vaktlarna kläcks är de väldigt små också och då blir de lätt mos om hönan skulle trampa på dem. De stannar tydligen inte eller kvar hos hönan utan vid 2 veckors ålder flyger de bort. Vid 6 veckor är de könsmogna redan.

3: De värper ändå... Vet inte hur mycket större risk det blir att hönorna är elaka på varandra dock. =/ Vaktlar kan vara grymma.
4: Man kan vingklippa dem... Men har hört att man ej bör ha dem tillsammans med höns. Vaktlar vill gärna ha ett ställe för sig själva att springa runt i. Om man ska ha dem med höns så är det väll i utevoljär.
5: Vaktelkycklingar är väldigt känsliga och dränker sig fruktansvärt lätt... Så man kan ha vatten på ett platt fat och lägga en massa grus ovanpå så kan de gå på det utan att drulla i och komma åt vattnet mellan stenarna.

Vaktlar älskar en massa gömställen och sådant... Se till så att de har t.ex. blomkrukor att kuna gömma sig i, kvistar och massa mys, de kommer de att gilla. =) De behöver också mycket proteiner.

6: Japanska är nog lättast att hitta hos en uppfödare... Vissa uppfödare av större hönsfåglar brukar ha dem med. Kinesiska kan man hitta i djuraffärer också.

7: Ja, det beror på vaktelsort.. T.ex så lägger Japanska fläckiga medan en annan (är det kinesiska?) som lägger vita. Även den prikiga färgen kan variera.

8: De Japanska är de som värper mest... Så finns det ju Jumbo, de är som stora japanska och används mer som slaktvaktlar. Kinesiska är väll lite mer som prydnad antar jag. 

Jag har japanska. =)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

ela84

« Svar #2 skrivet: 28 mar-09 kl 10:49 »
Är nybliven vaktel ägare å kan inte svara på så mycket, men jag har har fått ägg men lite fläckar å utan flackar.
Tror nog att du kan kläcka fram dom som hönsägg.
Lycka till med letandet.
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #3 skrivet: 06 apr-09 kl 23:51 »
Vad är det för lampa du har därinne ? Vad har den för funktion?
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 07 apr-09 kl 10:59 »
Det skrev jag i meddelandet jag skickade till dig nyss men kan skriva det igen.
När jag fick hem mina små så var de ganska frusna utav sig, där jag hämtade dem var det VÄLDIGT varmt och det blev nog som en chock för dem med tempraturomväxlingen.
Så satte in en enkel glödlampa som de verkade uppskatta...

Efter ca en vecka så var de nästan aldrig under glödlampan längre så då tog jag bort den.  :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nettis

• Smörblommans Siv
« Svar #5 skrivet: 07 apr-09 kl 13:58 »
Kinesiska dvärgvaktlar lägger gröna ägg men BobWhiten lägger vita. japanernas kan var väldigt olika. Vissa är typ gröna med små prickar på, andra är vita med stora bruna fläckar på och sen finns det alla varianter där emmellan. vissa värper blanka ägg och andra matta ägg.

Man kan vingklippa vaktlar men jag ser ingen nytta med det då man ändå inte kan ha dem lösa ute. De försvinner då på en gång även om det blir till fots. De är inte så tama som höns och om man skulle tappa nån så är de förvildade på bara några timmar. Men i ett utehägn med bra stängsel kan de vara ute i och det trivs de bra med.

Hönorna värper bra även utan tupp, han är bara till för trevnaden och för att man ska få befruktade ägg.

Hönor kan vara elaka mot varandra. Men om man tar bort hönan som hackar så brukar det snart lugna ner sig i gruppen. Tuppar kan göra sin favorithöna skallig genom att tokpara sig med henne. Men jag har aldrig varit med om att en tupp har skadat sin höna, men några gånger tvärtom.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #6 skrivet: 07 apr-09 kl 17:36 »
Jag har fått ett ägg!!!  ;D

peppz

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 08 apr-09 kl 21:18 »
Jag har fått ett ägg!!!  ;D

Vad kom först, hönan eller ägget?   ;D
Kennel SweetCaileanz

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #8 skrivet: 09 apr-09 kl 23:06 »
Hahahaha
Ne hönan kom dagen innan faktiskt *s*
Mina vaktlar delar nu hus med en belgisk jätte kanin :)
Dom borrar in sej i hans päls o sover med honom .
Kul att se så olika djur trivas i hop.

Dela detta:

* Inloggade just nu

207 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser