Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Få örter på kruka att växa vidare  (läst 34366 gånger)

Joula

• -
Få örter på kruka att växa vidare
« skrivet: 29 mar-09 kl 10:57 »
Jag har köpt timjan och basilika i kruka på Ica och undrar om någon har erfarenhet av att få dessa att överleva en längre tid?

Mina brukar alltid vissna efter ett tag även om jag vattnar och sköter dem. Jag skulle vilja ha färska örter i köket jämt och att köpa på kruka känns som ett bra alternativ om man inte vill odla själv.

Är det något särskilt med kryddorna man köper som gör att de alltid vissnar efter ett tag?

Tacksam för svar!

Eko-Trädgård

• Frukta inte - Ät frukt - Frukt är livet ( Di Leva)
    • Västerbotten
    • eko-trädgård
SV: Få örter på kruka att växa vidare
« Svar #1 skrivet: 29 mar-09 kl 19:37 »
hej,

först o främst köp ekologiskt plantor, när du får hem de delar de i 2-3 delar och planterar om i bra jord-- igen ekologiskt. Klipp ner de rejält lämna bara ett par blad så långt ner som möjligt. Vattna och ställ ljust och varmt. Låt de växa ordentligt innan du börja skörda. Så gör jag.. det brukar fungera.

lycka till

jonathan
www.eko-tradgard.se
Ekotradgard@outlook.com
webbshopp www.ekotradgard.tictail.com

Vurre

« Svar #2 skrivet: 29 mar-09 kl 19:59 »
Jag har köpt timjan och basilika i kruka på Ica och undrar om någon har erfarenhet av att få dessa att överleva en längre tid?

Mina brukar alltid vissna efter ett tag även om jag vattnar och sköter dem. Jag skulle vilja ha färska örter i köket jämt och att köpa på kruka känns som ett bra alternativ om man inte vill odla själv.

Är det något särskilt med kryddorna man köper som gör att de alltid vissnar efter ett tag?

Tacksam för svar!

Plantera ut dem utanför köksdörren. Då har du dem nära och de kommer att trivas bättre. Kanske inte basilikan. Sätt den i en stor kruka på ett varmt och soligt ställe och ställ ut krukan när det är full sommar.
snus? vad är priset på en pris?

malines

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 mar-09 kl 22:51 »
Det är svårt att få dem att överleva för att de är så hårt drivna. Varför köper du inte "riktiga" plantor på plantskola eller frösår själv? Då får du långlivade, tåliga och pålitliga växter och rika skördar! :)

jag71

• varma höns
    • Skåne
« Svar #4 skrivet: 01 jun-09 kl 19:45 »
Jag har ju kommit fram till att vissa örter växer som ogräs och då spelar det väldigt liten roll hur stor rotbit man har för att de ska växa. Även om jag också rekomenderar att köpa "riktiga"plantor som inte är så hårt drivna om man nu vill ha örterna kvar. Fast om jag köpt på mataffären i en kruka så brukar jag gräva ner den bara för tänk om eller då har jag iallafall försökt.  :)
har lite djur... mest fjäderfän. ;)

Elektra

« Svar #5 skrivet: 15 jul-09 kl 03:20 »
Jag ser ingen anledning alls till att köpa dyra örter från plantskolorna utan tycker det funkar hur bra som helst med affärens örtkryddor. Jag har lyckats med dill, persilja, timjan, oregano, basilika, mynta, gräslök osv både i kruka, blomlåda och växthus, flertalet av dem är perenna och nästan rena ogräset! När jag köpte hus byggde jag första sommaren ett stenparti/mur/rabatt på ca 10 meter där lite av varje samsas, salvian får vackra blommor varje år som fjärilar och humlor/bin älskar, gräslöken blommar vackert och både oreganon och timjan breder ut sig i stora mattor! :D Sist jag lagade pesto grävde jag ner de sorgliga resterna av basilikan med sina 3 cm stumpar i en kruka som står i växthuset och den skjuter nya skott så det står härliga till. De två krukor från affären som jag grävde ner direkt utan brandskattning är nu en stor och frodig buske som jag norpat topparna av och de jag plockat från verkar lustigt nog växa mer på höjden än de som är orörda.

När mitt odlande fick hållas till krukor och balkonglådor så var timjan, persilja, dill och oregano perenna som jag satte ett år och aldrig behövde bekymra mig om mer, bortsett från att hålla efter så de inte skulle ta över lådorna helt. :o Så visst fungerar de vanliga kryddorna om man inte sätter egna frön, finns ingen större anledning att betala det dubbla för örtkryddor från plantskolorna, tror det är ett seglivat rykte som de flesta inte testat själva. 8)
"Djur dödar inte för nöjes skull.
Endast människan finner nöje i att tortera och döda andra varelser."

amason

• Värmland
« Svar #6 skrivet: 15 jul-09 kl 20:53 »
Det blir ofta sill potatis o gräslök på menyn när vi är på tältsemester. Då blir det att köpa dom där små krukorna på affären. Efter maten så brukar jag plantera gräslöken nånstanns där jag tror att den får vara i fred.

Numera är det ganska kul att komma tillbaka på platser där jag tältat för flera år sedan o kolla om gräslöken lever. Den jag är mest förundrad över är den som växer mitt uppe på flatruet i norra härjedalen. Väldigt tuff miljö men den är 4 år nu :) Den blommar o ser ut som den ska men smaken är mycket svag nästan obefintlig.

Dom jag har planterat på olika öar runt om i värmland är däremot supergoa. Ska senare i höst kolla den som växer på hälsingekusten o även plantera ett par plantor i norge ;D
Alla borde läsa om "atomteorin" i Flann O'Briens bok Den Tredje Polisen ;)

Dela detta:

* Inloggade just nu

192 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser