Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sprida värme till rum utan eldstad  (läst 10179 gånger)

skräptanten

• Jane of all trades
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
Sprida värme till rum utan eldstad
« skrivet: 28 nov-05 kl 13:05 »
Hej!!
Skulle behöva några tips angående rummet utan fungerande eldstad. Huset är 2 rok, jag eldar i köket (vedspis) och i vardagsrummet (kakelugn). Ovanför spisen i köket har jag dessutom en takfläkt för att sprida värmen.
I nuläget har jag en 25-litersdunk som jag fyller med kokhett vatten från spisen, efter tillgång, och ställer där jag tycker det är för kyligt. Jag värmer även tegelstenar på spisen och flyttar till sovrummet.
Någon som har fler tips på hur jag kan göra?? Ska jag sätta en takfläkt även i vardagsrummet för att blåsa den värmen vidare, eller kan jag göra någon annan lösning med vatten??
Ska även tilläggas att det är 2,50-2,60 takhöjd i kåken, ser pampigt ut, men är mindre lyckat ur uppvärmningssynpunkt.

Tacksam för tips av alla kreativa slag!
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

hönstanten

• Gäst
Re:Sprida värme till rum utan eldstad
« Svar #1 skrivet: 28 nov-05 kl 13:11 »
Hej,
Den enklaste lösningen är nog att flytta sovrummet till vardagsrummet och göra det till ett kombinerat rum. Stäng sedan in till det gamla sovrummet och öppna det till våren igen!  ;D
Jag har sett lösningar från förr där dom försökte sänka taket på vintern. Dom satte bräder och la ut halm så behövde dom bara värma upp halva volymen luft.

/HT

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 28 nov-05 kl 13:25 »
Mmmm..gjorde så förra vintern, så det är ett beprövat knep! Innan centralvärmens tid var det väl enda sättet, att ha "kallrum".
Men jag undrar om det går att lösa på något annat vis för att hålla sovrummet varmt ändå??
Funderar på loftsäng, så jag kan sova där värmen finns...

Sänka tak på vintern, det kanske är en variant det med...fast det låter lite jobbigt *är lat*. Det allra vetigaste är väl att bara ha 2,10 året om, men det går inte att sänka taket med mina höga fönster, kakelugnar och annat som är i vägen.
Tack för tipsen! :)

hönstanten

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 nov-05 kl 13:31 »
Är eldstaden i sovrummet mycket trasig? Eller vet du bara att det är "eldningsförbud" i den?
Kanske du kan hitta någon här som kan hjälpa dig med att fixa den och du göra en gentjänst tillbaka?

/HT

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #4 skrivet: 28 nov-05 kl 14:42 »
Att kunna ha ett kallrum är lyxigt. Tänk alla gamla vackra pelargoner och andra växter man kan övervintra där  :)

Men, så ska man ju bo också. Vi löste det med en bordsfläkt och riktade luften mot det kalla rummet. Fast, vi hade bara 183 cm i tak.
« Senast ändrad: 28 nov-05 kl 14:43 av Gruff »

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #5 skrivet: 28 nov-05 kl 18:51 »
Kamin i sovrummet med enkel skorsten ut genom väggen, inte så vackert, men funktionellt.

Ett par fläktar vid dörren till sovrummet för att få effektiv förflyttning av varm luft in till sovrummet.
Ett par Jeepdunkar fyllda med sand som får stå på spisen hela dagen och i sovrummet på natten.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #6 skrivet: 30 nov-05 kl 19:40 »
Jättetack för alla tips!!

Kakelugnen i sovrummet är det eldningsförbud på, och den måste tas ner och muras om från spjället och uppåt. Detta kostar cirkus 3000:-, och hyresvärden tycker inte att det är nåt att kosta på  ???
Funderar på att själv bekosta detta, men det får bli en senare fråga, för vår lokale kakelugnsmakare har häcken full ett bra tag framöver. Undrar om det kan finnas någon sådan här, så man kunde göra ett arbetsbyte eller nåt...tack hönstanten!

Fläktar funkar alltid bra, Gruff, och då kan man säga att man har ett hus med luftburen uppvärmning...mycket imponerande ;)

sprithitler Vet du hur det funkar om man ska dra en skorsten/rökrör ut genom en yttervägg, man måste mura runt hålet och antagligen isolera med något icke brännbart material, eller? *fundera*

sprithitler

• Swedish survivalist.
« Svar #7 skrivet: 01 dec-05 kl 07:46 »
Tror inte du behöver mura, det rör sig snarare om mineralull och stållåda för att isolera röret från brännbart material i väggen.
Vad skulle du göra?
Om du inte var rädd.
 I touch the fire and it freezes me, I look into it and its black. Why cant i feel, my skin should crack and peel, I want the fire back.  vapenlobbyn.egetforum.se sprithitler.blogg.se

PowerMizer

• Lätta drag av miljömupperi. Tänder på sol o vind
    • Lappland
« Svar #8 skrivet: 07 dec-05 kl 23:25 »
Hej!

Vi har satt en stor (25 cm) fläkt i väggen in till vardagsrummet. Den sitter ovanför vedspisen brevid muren och är varvtalsstyrd till kanske 10% (drar 30 w ungefär) hastighet. Den går ljudlöst och blåser fullt tillräckligt.

Vill man ha värmen längre bort kan man ev. spika ihop en trumma till nästa rum.

Ha det gott.
/P
« Senast ändrad: 07 dec-05 kl 23:27 av PowerMizer »
/PowerMizer
"Those that giveup freedom for security shall have neither."
-Abraham Lincoln

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 08 dec-05 kl 10:01 »

Hej
Att lösningen med fläktar fungerar är ju helt klart, och helst ska man ju ta varm luft från nära taket i det varma rummet, och skicka ut längre ner, nära golvet i det kalla.

MEN tänk på kondensrisk, om det är väldigt fuktig luft i det varma rummet. Det blir inte trevligt med att all fukt från till exempel ett kök fälls ut i sovrummet.

Brandmyndigheterna och skrstensfejarmästaren kan också ha sina dubier vad gäller denna lösning. Den anses vara mer riskfylld. Och den sprider lätt förbränningsgaser eller brännbara, giftiga gaser om det uppstår en brand i huset.

Nu är ju det ändå inte täta brandceller i gamla hus, så min personliga ide i det hela, är att det faktiskt inte spelar så stor roll, BARA man ser till att vara skyddad med rätta brandvarnare, till exempel sådana som detekterar just brännbara gaser, i kombination med de som registrerar brandrök.

Och att man ser till att göra luftschakt i brandskyddat material.

Mikael Perman.

ollebolle

« Svar #10 skrivet: 06 jan-06 kl 23:20 »
Jag skulle titta på möjligheten att låta varmvatten från spisen värma det kalla rummet. Skaffa:

Ett värmeelement för vattenburen värme (skroten), liten cirkulationspump (båttillbehörsaffärer) , kopparrör och trädgårdsslang. Kör med 12V till pumpen via batteriladdare så slipper du elinstallationskunskaper.

Kopparrören (passande till slangen)  böjer du i en slinga och placerar i en stor vattenfylld kastrull med lock. Det kan behövas c:a 2-4 m. Låt rörändarna titta upp över kanten och anslut slangarna till elementet efter att ha fyllt systemet med vatten.  Låt pumpen sitta  ganska lågt (på golvet). Elda och slå till cirkulationspumpen. Känn den goa värmen sprida sig till det kalla rummet.

Har du god plats på spisen kan du ha en sjutusan till kastrull som du dessutom kan vaddera med stenull så har du en bra värmereserv när spisen slocknat.

Filip Skräplund

« Svar #11 skrivet: 07 jan-06 kl 00:24 »
Jaha, ett slags ombyggnadssats som gör vedspisen till en kökspanna med ackumulatortank alltså. Inte illa.  :-\
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 07 jan-06 kl 11:20 »

Hej.
En liten varning dock.
Pumpar till båtar och husvagnar är i allmänhet inte avsedda för slutna system med tryck, utan öppna system, eller system med obefintliga tryck.

De pajar för normala tryck, och kan börja läcka det hemskaste. Med vattenskador som risk.

Det är inte heller säkert att pumpen orkar suga över kanten på kastrullen. Titta i en husvagn eller båt för att se på tjockleken på rören som sprider vatten till radiatorerna. Och vilka höjdskillnader som man har i systemet.

En värmeväxlare i kastrullen kommer alltså att behöva ganska tjocka rör för att fungera väl, och för att pumpen ska orka.

Radiatorn kan troligen inte vara av modernare typ, utan riktigt gamla, som är för självcirkulation, med minst 1 tums rördiameter. Och absolut ingen termostat.

Temperaturstyrning får man greja genom att styra pumpen av och till istället.

Mikael Perman.

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #13 skrivet: 07 jan-06 kl 14:03 »
ollebolle och Mikael Perman:

Låter intressant, tanken har faktiskt föresvävat mej innan. Har sett en liknande grej i skrothögen på jobbet, men då hade någon kopplat rör till det lilla varmvattenkärlet i Husqvarnaspisen, precis den modellen som jag har, men mitt vattenkärl är tyvärr sönderrostat (det är f.ö. alla andra jag sett oxå). Men en kastrull bör oxå funka! Gamla radiatorer hittar jag i den redan nämnda skrothögen, likaså rören ... gratis är gott  :D .
Det är väl inget större problem att ha en 230V cirk.pump? Jag är fullt kapabel att skilja på fas, nolla och jord ... även om jag inte "får" installera den själv. Är det dom rätta grejerna vet man ju dessutom att det håller, husvagnsgrejer är väl avsedda just för husvagnar?

Filip Skräplund

« Svar #14 skrivet: 07 jan-06 kl 14:43 »
Luftburen värme via fläkt och rör saknar magasin, så det blir snabbt utkylt när spisen slocknar.

Varianten med rör från en kastrull på spisen trodde jag var ett skämt. Det finns risk att det ser ut som om du flyttat skrothögen hem till dig. Dessutom kanske man vill använda spisen till det den var byggd för, och då är det inte så kul med en massa bråte ivägen.

Bäst tycker jag vore om man kunde ansluta en kamin till rökutgången vid den risiga kakelugnen.
Antingen riva kakelugnen och sätta dit kaminen i dess ställe, eller restaurera kakelugnen (det finns säkert fler som kan fixa det i närheten).
Man kan ju köra med kakelugn på traditionellt sätt, men en metod som var inte så ovanlig, hade vi i kammaren i mitt barndomshem.
Där hade farsan satt en liten grön Husqvarna-kamin av 50-talsmodell framför kakelugnen, och murat igen eldstadsöppningen på kakelugnen så det bara var ett hål för kaminens rökrör.
Fördelen med detta tror jag var att man kunde elda hårdare och alltså få bättre värme i den dragiga kåken utan att kakelugnen sprack, samtidigt som man fortfarande hade tillgång till kakelugnens magasinerande förmåga.
Såna kaminer har jag sett till salu på Blocket och Tradera för under tusenlappen.

Några budgetvarianter:

>skaffa en hotwaterbottle att stoppa i sängen, som engelsmännen.

>>Sy täcken av gamla dunsovsäckar, om du inte vill köpa nytt dyrt täcke. Blir jättevarmt även om du har nollgradigt i rummet.

>>>Fråga på vitvarubutiker i närheten om du kan få frigolit som använts till emballage.
Bygg sen en liten hydda av detta runt sängen och din egen värmeutstrålning borde räcka för att hålla värmen.
Om hyresvärden har synpunkter kan du svara att om man ska sova i en igloo så vill man ju att den ska se ut som en sån också.
« Senast ändrad: 07 jan-06 kl 15:56 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

nad

« Svar #15 skrivet: 07 jan-06 kl 14:59 »
förr i tiden la man glödande kol i en stållåda o satte in i sovrummet på kvällen ,ta en vanlig plåt hink och fyll den med glödande kol / aska från spisen du eldar i du behöver ändå aska ur spisen så det går nästan på samma gång dvs blir ytterst lite extra arbete
vänl.NAD

Skytten

• Skåne
« Svar #16 skrivet: 07 jan-06 kl 15:16 »
Kolglöd i sovrummet ger värme, men det finns viss risk för koloxid, kanske inte alltför stor, då skulle man dött som flugor i gamla Rom.

Där jag var barn hade vi ett "Rökelement". röken från kökspisen gick ut och vände i ett svart element med inskriptionen "Ankarsrum" genom väggen till sovrummet, innan det for ut i skorstenen. Jag minns att det var skållhett, då jag brände mig på det.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

skräptanten

• Jane of all trades
    • Småland
« Svar #17 skrivet: 07 jan-06 kl 20:25 »
Hej!!

Tack för ytterligare tips...fnissar fortfarande åt det där med frigolitigloon  :D

zeke:Ska jag bo kvar här nån längre tid blir det nog till att fixa kakelugnen ordentligt. Det anser jag vara ett bättre alternativ än att mura dit en kamin framför, även om jag antar att det ger en "snabbare" värme än vad bara en kakelugn gör.
Flaskor med hett vatten, samt varma tegelstenar, en hoper katter och ett tjockt täcke har jag redan för sängvärmens skull.

nad: Jag är oxå skeptisk till den glödande kolen, ska man använda det måste det väl finnas nånstans dit koloxiden kan ta vägen??

Skytten: Låter smart, just nu går ju alldeles för mycket av spisvärmen rätt ut till kråkorna. Måste man använda en särskild sorts rökelement eller går det att leda röken genom vad som helst som går i kringelikrokar??

ollebolle

« Svar #18 skrivet: 07 jan-06 kl 23:22 »
Visst kan det se lite skräpigt ut med kastrullvärmen. Annars är det inga problem med att göra en värmeförflyttning med en liten cirkulationspump.

Att det blir vattenskador är ingen större risk. Om allt vatten skulle rinna ut blir det inte mer än någon liter. Vattenskador kommer av långsamt läckande under lång tid oftast.

Pumpen skall inte lyfta vatten. Det gör inga normala cirkulationspumpar. Den ska bara få vattnet att strömma i slangen. Vattnet som rinner ner från kastrullen drar så att säga upp det vattnet som skall upp till kastrullen och få lite upphettning. Det blir alltså ingen lägesenergi som behöver tillföras. En sådan pump konstrueras alltid med mycket svag motor då det bara är strömningsförslusterna som skall övervinnas. En cirkulationspump för ett stort hus kan vara på 100W.

Då det är ett lågtemperatursystem (vattnet kan aldrig bli varmare än kastrullens - om det inte torrkokar) så blir inte expansionen så stor utan klaras av slangens utvidgning. Är man orolig kan man sätta ett t-rör med en slang som får fungera som expansionskärl. Expansionsslangen leds upp mot taket och får vara öppen uppåt. Vid behov kan vatten fyllas till systemet i denna.

Det behövs inte speciellt stora ytor för att värmeväxla. Det handlar väl om att värmeledningen sker genom tunt gods som också leder värme mycket bra. Men är man osäker kan man ju ta till någon meter extra. Vanlig kopparvattenledning, jag tror det är halvtums är billig och finns hos VVS-handlaren.

Jag har en liten varmvattenberedare i båten. Den värms av motorns kylvatten (omvändningen gäller även) på en timme och den har inte särskilt stor yta på värmeslingan/röret inuti vv-beredaren.

Ja mycket kul kan man ha medan man värmer sitt kalla rum. T.ex kan man virka en piffig hätta att isolera kastrullen med.

ollebolle

« Svar #19 skrivet: 07 jan-06 kl 23:36 »
Förr i tiden la man glödande kol i en stållåda .......

Varning för koloxidlådan.

Kolmonoxid är en mycket giftig gas och det är mest sådan som kommer av pyrglöd. (gengasgenerator liknar detta)

Anledning att man "klarade" sig handlade nog mer om  att man hade rätt luftiga huskonstruktioner och att de som inte klarade sig inte kunde berätta att de dött av koloxidförgiftning.

Alla gaser som kommer ur kemiska reaktioner skall ledas ut genom en skorsten/ventilation. De gaser som bildas kanske inte i sig är farliga men syret som förbränns måste ha en chans att ersättas av att ny luft kommer in i rummet. Leds inte förbränningsluften ut ur rummet så bildas inget undertryck som kan få ny luft att sippra in i rummet.   Har man otur så är syret slut på morgonen och därmed livet.

Detta är vanligt i båtar där en tillfällig fotogenkamin får värma båten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

54 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser