Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  råd om killingar  (läst 5718 gånger)

trassla

• Gäst
råd om killingar
« skrivet: 05 maj-09 kl 11:10 »
Hej jag är helt ny här både som meddlem och som getägare. Har skaffat 3 killingar som är 6 veckor. De är snuviga och hostar lite grann ibland. Har pratat med den som jag köpt dem av och hon säger att de blir bättre när de kommer ut. Finns det något som jag kan göra för dem? Skulle vilja ha så mycket bra råd som möjligt angående skötsel mm.

hulda7

SV: råd om killingar
« Svar #1 skrivet: 05 maj-09 kl 11:23 »
låter som om de är aldeles för små för att lämna sina mamma de behöver ju ha mjölk från mamma eller ersättning till att börja med
äldre kvinna har getter o andra lantrasdjur

Get-Eva

« Svar #2 skrivet: 05 maj-09 kl 17:01 »
Jamen hu ja! Dom är alldeles för små att lämna sina mammor!! Dom behöver mjölken fortfarande, eller så måste du ge dom mjölk på flaska eller spann, men getens mjölk är ju det bästa så klart. (och dessutom minst en 3-4 gånger per dag, så det är svårt att lämna dom ensamma ännu.)
Men för små för riktig "mat" är dom helt klart!!

I mjölken får dom de vitaminer och annat som är livsviktigt för dom.
Ursäkta, men vad tänkte hon som sålde dom på när hon sålde dom så små??!
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

trassla

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 maj-09 kl 06:17 »
De får pontus lammnäring 3x3. Men skall gå över till kalvnäring samt kalvpellets för de har de tydligen fått tidigare. Så jag hoppas att ni kan ge mig en hel del råd.  Jag undrar hur mycket sly man kan ge dem och om de kan ges dagligen. Har fått råd om att ge dem hö i hönät, funkar det eller skall man ge dem i  t ex en låda.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #4 skrivet: 06 maj-09 kl 07:50 »
Tillbaka till sin mamma minst 4 veckor till!!!!!. Eller att mamma får komma till Er!!!
Vad är vitsen med att skilja dem från mamman i den åldern och istället försöka få dem att överleva på lammnäring (vilket inte heller är det lättaste).
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Charlotte

• -
« Svar #5 skrivet: 06 maj-09 kl 09:19 »
Dom kanske redan är moderlösa eftersom dom tidigare fått kalvnäring? Är det svårare att få killingar att överleva på mjölkersättning än lamm? Jag kan absolut inget om getter...  Men jag skulle inte hålla på och byta mellan Pontus och kalvnäring, sånt kan vara farligt för magen. Mvh Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

trassla

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 06 maj-09 kl 17:37 »
de togs så tidigt för att uppfödaren för att hon skall ha mjölken.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 06 maj-09 kl 19:07 »
Rätt vanligt. Fint att dom får dig som extramamma i alla fall. Men håll dig du till Pontus. Det är mer anpassat till deras magar.

Get-Eva

« Svar #8 skrivet: 07 maj-09 kl 07:10 »
Ja, då förstår jag. Man gör så när man har mjölkgetter....förlåt om jag tog i lite.
Då gör du ju allt rätt redan som ger dom på flaska. Huruvida lamm eller kalvnäring är bättre det vet jag inte. Har bara läst att lammnäring innehåller för mycket fett för getter (lamm/får behöver en annan, fetare sammansättning) och att det i det fallet är bättre att ge dom kalvnäring, men kolla med en veterinär eller så eller ring till någon getgård i Jämtland. Där tar dom bort killingarna ofta på direkten för att ta mjölken så där borde någon veta. Googla på gårdsmejerier Jämtland. (vill inte peka ut nån särksild så sök själv  :) )

Lycka till med dina små, dom kommer att se dig som mamma och du får ett par väldigt goa kompisar!
Nybliven get"bonde", med en gammal gård under upprustning. Bygger ett litet gårdsmejeri, hoppas på att öppna nästa sommar. 47 getter, 3 hundar, 3 katter och en snäll gubbe som fixar det mesta.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #9 skrivet: 07 maj-09 kl 11:27 »
Get-Eva, Pontus är även ämnat för getter och har instruktioner för killingar på påsen.  :)

Get-Eva

« Svar #10 skrivet: 09 maj-09 kl 11:18 »
Tack, Gruff, det visste jag inte. Har inte behövt använda det själv.

Men då vet jag till nån annan gång....... :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #11 skrivet: 09 maj-09 kl 11:22 »
Visst är det bra :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 09 maj-09 kl 12:17 »
Har man en annan get som mjölkar är det smidigare att hålla fast den och låta de moderlösa eller övergivna killingarna dia. Rätt mat, rätt temperatur och - ingen disk!
« Senast ändrad: 09 maj-09 kl 15:36 av Sussilo »

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 09 maj-09 kl 19:07 »
Ja, kan man det så är det ju guld. Här "pluggas" det in killingar även från mammor som bara ger lite mindre. För att jämka lite.

Sussilo

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 maj-09 kl 20:48 »
Javisst! "Från var och en - till var och en, efter hans eller hennes behov", är ju en gammal sund, demokratisk fördelningsregel.......

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 13 maj-09 kl 00:34 »
Men snuva och hosta, sa Du?  Jag tycker (ursäkta!) det låter som om säljaren inte bryr sig så mycket om sina djur.  Ville hon bara bli av med dem?  Stackars kräk, tur att Du finns, Trassla!

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Get-Eva

« Svar #16 skrivet: 13 maj-09 kl 22:09 »
Har faktiskt ett par små som själva har "pluggat" in sig på reservtuttar när deras mamma inte har så det räcker....jag blev lite förvånad men det är tydligen snälla getter som är generösa. Är det vanligt att dom gör så??

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #17 skrivet: 14 maj-09 kl 06:55 »
Vanligt eller inte, det är inte önskvärt.  För om en av getterna har juverinflammation, så ger den mindre.  Killingen blir hungrig, och går till andra.  Och kan mycket effektivt föra över infektionen till den snälla!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 14 maj-09 kl 09:16 »
Ett par getter har varit lättare än andra att plugga in andras killingar på för stödmatning. Men att de självmant skulle låta främmande killingar dia, har jag inte varit med om.

Dollar

• Västerbotten
« Svar #19 skrivet: 15 maj-09 kl 14:18 »
Mina killingar håller sig för det mesta till sina mammor, men ibland under olyckliga omständigheter då killingen är döfödd eller att den har någon form av skada så att getmamman blir av med sin killing har det hänt att det har adopterats killingar som är flera veckor gamla. Dessutom ser jag att mjölkbarerna (getterna) är öppna för ganska många det kan snuttas till höger och vänster, en del bryr sig inte så mycket om vem det är som käkar. :P
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Dela detta:

* Inloggade just nu

137 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser