Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  New Castle utbrott  (läst 1574 gånger)

Skytten

• Skåne
New Castle utbrott
« skrivet: 13 dec-05 kl 12:19 »
Som ni kanske hört har ett nytt New Castle utbrott skett, det var några år sen sist i mina trakter. Denna gång kan jag se avspärrningarna från mitt fönster, bara nån kilometer härifrån.

19000 höns håller på att avlivas därborta.

Har inte fått nåt besked om vad som gäller för mina fjäderfä. Förra gången kom de och kolla och skulle ha prov från fem i varje hönshus, och då jag har små hus med några höns i var, var det de flesta som fick avlivas och skickas iväg på test. Den gången hade de inte någon smitta.

Eftersom det denna gång är väldigt nära, så kanske de rent av sanerar här oxå, och då blir det inte en fågel kvar.

Jag får väl vänta och se, kanske händer inget, men måste jag låta avliva de stackarna, så får jag ju göra det även om det inte är särskilllt roligt.
« Senast ändrad: 13 dec-05 kl 12:49 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

IsaIrina

• Ljungdalsgården
Re:New Castle utbrott
« Svar #1 skrivet: 13 dec-05 kl 14:17 »
Jag vet ju inte om du bor i Östergötland men här är det lika illa. :'(

Vi hade också ett utbrott för något år sedan och då kom dom och tog prover på alla fåglar...20 värphöns och 15 kindahöns...phu...avföringsprov och blodprov.

Nu har vi fått ett nytt utbrott en bit här ifrån. Där har dom fått tagit bort alla djur (40 000) och den närliggande gården fick också ta bort sina (nästan lika många tror jag..).

Vi har inte fått några besked om att vi ska avliva eller ta prover den här gången men man vet ju aldrig ....det kanske kommer.

Hoppas vi klarar oss den här gången...håller tummarna för dej Skytten också. ;)
Vi har Kindahöns(genbank),Japanska dvärghöns(chabo),Maraner,Brahma,Sussex och korsningshöns(grönvärpare), kaniner,lantras getter,chinchilla och katter. / www.ljungdalsgarden.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

164 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser