Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp!! Min get har killat helt oväntat!!  (läst 4279 gånger)

ojniemin

Hjälp!! Min get har killat helt oväntat!!
« skrivet: 13 maj-09 kl 14:16 »
Jag köpte två stycken afrikanska dvärggetter förra helgen. Dessa skulle vara 5 mån gamla. Den ena såg dock större ut och har helt plötsligt killat!! Var inte alls beredd på detta så jag skulle gärna ta lite råd vad jag bör göra? Eller behöver jag göra någonting? Mycket tacksam för ett snabbt svar...

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
SV: Hjälp!! Min get har killat helt oväntat!!
« Svar #1 skrivet: 13 maj-09 kl 14:17 »
Nej så länge killingen diar mamman behöver du inte göra nånting alls, getter är fantastiskt bra mammor oftast.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ojniemin

« Svar #2 skrivet: 13 maj-09 kl 14:30 »
Va bra. Ser ut som att killingen vet vad den ska göra men mamman backar undan och fortsätter att slicka killingen. Jag hoppas att de kommer igång så småningom.

Hur gammal måste en get vara för att kunna killa? Vi köpte dessa som 5 månaders killingar...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 13 maj-09 kl 14:33 »
Med tanke på att en get är dräktig i 5 månader så ser det mer ut som att du blivit grundlurad.
Geten är betydligt äldre.

Kolla så att killingen får i sig lite mjölk, fortsätter mamman att backa undan måste du hålla henne så att killingen får suga lite råmjölk,annars kommer den inte att klara sig, var lite uppmärksam på att inte ena sidan av ljuvret blir större än det andra i så fall får du mjölka ur henne.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

ojniemin

« Svar #4 skrivet: 13 maj-09 kl 15:23 »
 :) Ja då har jag blivit lurad. Det gör väl iofs inte så mycket, det är fint med en riktigt liten killing.

Den här råmjölken, kommer den direkt när de börjar suga? Jag har sett att killingen sugit litegrann men mamman verkar vara mer intresserad av att äta själv.

Brukar getter få bara en killing eller är det oftast två? Det kanske kommer en till? Brukar alla killingar kommer direkt efter varandra?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 13 maj-09 kl 15:59 »
Vet inte hur det är med dvärgisar men vanliga getter får oftast bara 1 första gången. Får de två  bör födas inom samma timme.
Råmjölk finns det redan minuterna efter killingen är född, prova att mjölka henne och se så det kommer nån mjölk, ibland kan det sitta en vaxpropp i hålet som killingen inte får loss och då fortsätter den försöka och försöka tills den är utmattad.

En mätt och nöjd killing lägger sig nånstans i högt gräs/buskage och gömmer sig större delen av dagen medans mamma betar.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #6 skrivet: 13 maj-09 kl 18:54 »
Det gör väl iofs inte så mycket, det är fint med en riktigt liten killing.

Min tanke ligger snarare hos den ev. extremt unga mamman som blivit tjuvbetäckt.  Innan hon själv utvecklats tillräckligt för att bära fram en unge utan men för hennes egen tillväxt.

Dandelia

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 13 maj-09 kl 20:52 »
Gruff: Lite försent att göra nåt åt, eller hur?

Ojniemin: Lycka till med getterna, både stora och den lilla! :D Kan tänka mej att killingen är underbar :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 13 maj-09 kl 22:08 »
Det hindrar mig inte att känna. Och självklart önskar jag mamman, dess unge och deras människa all lycka.

ojniemin

« Svar #9 skrivet: 13 maj-09 kl 23:06 »
Tack för era svar! Ja, killingen är riktigt fin. Barnen vill gå och titta hela tiden men man får sätta stopp ibland och låta getterna vara i fred. Det verkar som att killingen är en get. Det finns två små spenar på henne och jag antar att en bock skulle se 'lite' annorlunda ut :)

Det verkar också som att hon diar bra. Mamman tar väl hand om henne.

Jag ringde till den förra ägaren som bad om ursäkt för det inträffade. Han hade inte fattat att geten var dräktig och sade sig ha trott att hon bara var 5 mån. Hur som helst spelar det ingen roll, vi är nöjda!

Mmmm

• Övriga världen
« Svar #10 skrivet: 13 maj-09 kl 23:30 »
Det finns två små spenar på henne och jag antar att en bock skulle se 'lite' annorlunda ut :)

Både bock- och getkillingar har spenar... så det är inget direkt säkert "flicktecken". ;)

Det finns jättebra bilder som tydligt visar hur man ser könen på små killingar på http://fiascofarm.com/goats/gender.htm

... och kommer man inte tillräckligt nära dem för en sådan besiktning så är det bara att vänta tills de blir kissnödiga, då avslöjar de sig direkt! Flickorna sitter och kissar (som en tik) och pojkarna står upp och låter en liten stråle rinna under magen.
« Senast ändrad: 13 maj-09 kl 23:32 av Mmmm »

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #11 skrivet: 14 maj-09 kl 07:05 »
Jo, Gruff har rätt, det kan vara synd om en get som blir mamma för tidigt.  Men gjort är gjort, och själva förlossningen tycks ju ha gått bra.  Hoppas nu att det inte trasslar sig med den andra; hon är kanske också dräktig ...

Om killingen skuttar och verkar frisk, då vet du att allt har fungerat.  Om killingen börjar verka slö, då måste du fylla på dess energiförråd på direkten!  Bäst är mammans mjölk, men den kanske är lite svåråtkomlig för dig.

Både bockar och getter har spenar (det har vi människor också!), men bockarna har en påse BAKOM spenarna, och den är oftast lätt att se.  Rakt bakifrån, mellan benen.  Eller, som sagt, kolla när den kissar!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

ojniemin

« Svar #12 skrivet: 14 maj-09 kl 09:12 »
En bockkilling är den. Tack för länken, bilderna talar klarspråk  :)

Vi fick själva en son för en vecka sedan så jag kanske kan föreslå min hustru att amma båda två om det behövs  :)

Sussilo

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 14 maj-09 kl 09:19 »
Grattis till både son och killing!

Taggis

• vänner
« Svar #14 skrivet: 14 maj-09 kl 10:02 »
Vi fick själva en son för en vecka sedan så jag kanske kan föreslå min hustru att amma båda två om det behövs  :)

Såg engång på tv en kvinna som ammade en hundvalp ,valpen på ena sidan & babyn på andra Så även om det går så är väl frågan om din fru är såå pigg på det  ;) ;D
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Appeltorp 12

« Svar #15 skrivet: 14 maj-09 kl 14:59 »
grattis till killingen!
De kan vara känsliga för ohyra när de är nya. Håll ett öga i pälsen då och då för att se så de inte får pälsätare eller dyl.
Restaurang, getter, höns, kaniner, nyfödd dotter, vacker fru, renoveringsprojekt till skånelänga.

Trollmor

• -
« Svar #16 skrivet: 14 maj-09 kl 17:42 »
Vi glider bort från ämnet, men människomjölk är nog lite vattnig för en killilng.  Den lille fyrbeningen kommer att växa betydligt fortare än människobarnet.

ojniemin

« Svar #17 skrivet: 14 maj-09 kl 23:30 »
Hur länge lever killingen bara på mjölk? När börjar den äta annat också?

Trollmor

• -
« Svar #18 skrivet: 15 maj-09 kl 00:11 »
Oftast börjar de smaka på fast föda efter ett par dagar.  Helt utan mjölk klarar de sig från 3 - 4 månader.

ojniemin

« Svar #19 skrivet: 15 maj-09 kl 10:26 »
Nu kommer en dum fråga. Nästan som att man inte vågar ställa den...

Den här lilla bocken kan alltså betäcka såväl sin mor som sin moster och göra dem dräktiga..? Och detta alltså från ca 3-4 mån ålder.

Dela detta:

* Inloggade just nu

83 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser