Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Min pycklis är sjuk :(  (läst 1117 gånger)

LillaY

• Do what you will, so long as it harms none.
    • Dalarna
    • Hjärtats Rum
Min pycklis är sjuk :(
« skrivet: 16 maj-09 kl 09:37 »
En av våra kycklingar, 3 v gammal har blivit sjuk.. Den är jättehängig, sitter uppburrad och ser väldigt trött ut. Den somnar ibland, darrar lite i benen och vingarna hänger. Den äter litegrann, men har inte druckit nåt än. Tog dock in den för bara en liten stund sen.
Till frågorna:

1. Vad är det för fel?
2. Vad kan jag göra?

Har försökt läsa mej till svaren, men jag antar att det är lättare att få höra från nån som kanske varit med om liknande..
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: Min pycklis är sjuk :(
« Svar #1 skrivet: 16 maj-09 kl 09:44 »
Jag tror på Coccidios, du får illa kvickt ge den (och ev.jämnåriga)  Esbetre.

Har den diarre?
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 09:46 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #2 skrivet: 16 maj-09 kl 09:46 »
Jag tror på Coccidios, du får illa kvickt ge den (och ev.jämnåriga)  Esbetre.

Har den diarre?

Ingen diarré...ska jag ändå ge den Esbetre?
Don't change so people will like you. Be yourself and the right people will love you.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 16 maj-09 kl 09:49 »
Det skadar väl inte, men har den inte alls diarre så är det sannolikt INTE Coccidios..
Darrningarna tyder på att det är något allvarligare fel.

Sätt den med värmelampa så den blir varm det är alltid bra.
« Senast ändrad: 16 maj-09 kl 10:13 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 16 maj-09 kl 09:57 »
Att den uppburrad står upp och inte vill ligga ned är ett tecken på coccidos...fast har den inte diarré så verkar det kanske inte så troligt  :-\. Jag har haft ett djur med coccidos och den stod precis så som din på bilden.

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #5 skrivet: 16 maj-09 kl 10:01 »
Ska se om den bajsar igen snart då..den har bara bajsat en gång i min hand och då såg det ut "som vanligt".
Den sitter och äter nu iaf, har blandat vetekli, vatten och filmjölk, sen har den fått en värmelampa att värma sej under.

Margit

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 16 maj-09 kl 10:04 »
Ska se om den bajsar igen snart då..den har bara bajsat en gång i min hand och då såg det ut "som vanligt".
Den sitter och äter nu iaf, har blandat vetekli, vatten och filmjölk, sen har den fått en värmelampa att värma sej under.

Bra tecken att den äter!! Den kan ju ha blivit förkyld? Min hade blod i avföringen, först var den lös och grönaktig  :P Lycka till!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 16 maj-09 kl 10:06 »
Kan den gå helt normalt ?

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #8 skrivet: 16 maj-09 kl 10:11 »
Ja, emellanåt så går den, den gick ju ut hela vägen innan jag såg att den var hängig också. Men sen sätter den sej och halvsover och ser sjuk ut liksom.. Usch vad man känner sej hjälplös!   :'(
Ska ge den massa kärlek och värme idag!

LillaY

• Dalarna
    • Hjärtats Rum
« Svar #9 skrivet: 16 maj-09 kl 12:20 »
Nu har jag stängt in lilla snutten i kattburen med geggmaten, vatten och lite värme, för den lyckades flyga ur korgen, vilket jag ser som ett bra tecken! :) Den vill säkert ut till sin mamma igen, men den får bo inne med oss några dar tills den har repat sej. För det har jag bestämt mej för att den ska.
Så nu är det storstädning i hönshuset som gäller! ;D

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
« Svar #10 skrivet: 16 maj-09 kl 14:39 »
Jagb brukar ge de kycklingar som verkar hängiga honungsvatten. Fick det rådet här på Alternativ förut och det funkar faktiskt väldigt bra. De för snabbt lite energi.
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

49 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser