Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kyckling sjuk, vad beror det på?  (läst 1135 gånger)

_olfi_

• Medelpad
Kyckling sjuk, vad beror det på?
« skrivet: 16 maj-09 kl 12:24 »
Har en liten fyradagars kyckling som redan dan efter kläckningen hittades livlös i hönshuset, den piggnade till efter att ha varit inne i värmen. Tillbaka till hönan - men dan efter samma sak. Nu i två dagar har den sett pigg ut, men nu hittade jag den igen, pipandes med blöt och blodig rumpa. Det har kommit blod ur honom!  :'(

Jag antar att jag måste ta bort honom, bästa sättet att göra det på?
Vad beror detta på? Aldrig sett det förut...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

älglund

• Dv. kockiner, Sussex, Orpington, Vithättor, Silkes
    • Västerbotten
    • www.familjenwiklundagren.se
SV: Kyckling sjuk, vad beror det på?
« Svar #1 skrivet: 16 maj-09 kl 14:35 »
Stackars liten. Sörjer med dig.  :'(
Sambo och  6 barn, 2 hästar,1 hund, 5 katter, 1 kanin, och drygt 100 hönor och tuppar ( dv.kockin, sussex(4 olika färger), orpington, dv.vithättor, dv.silkes, holländsk dvärg, Sabelpoot och ett gäng med blandraser).  www.familjenwiklundagren.se

gernsö

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 maj-09 kl 15:07 »
Du lägger honom i din hand på rygg och står nacken emot något hårt, bordskant, dörr eller liknande. Sedan så hugger du av huvudet, eller klipper av det. Böj halsen runt saxen och klipp till ordentligt. Men håll i både kycklingens kropp och huvudet för annars så bara glider halsen bort längs saxens blad.Det går snabbt.
Håll ett öga på de andra så det inte är sjukdom som är på gång...

Tänker på dig, kram.
Kör hårt, livet är så jävla kort.
Här finns många djur men avel på sussex stor vit col, dv cochin,  korsningsgäss, myskankor i udda färger och sumatra.
Har ko, häst, hund,får, katt och sambo...

_olfi_

• Medelpad
« Svar #3 skrivet: 16 maj-09 kl 15:50 »
Jag tog in den nu igen, tänkte att det kanske var nån som pickat honom blodig..
Nu har han piggnat till hyfsat igen, äter och bajsar ordentligt. Skumt detta...
Har Antwerpen Skägghöns och stor Cochin i flera färger, stor Sussex Vit/svart columbia, Amerikansk gul gås och Zebrafinkar.

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #4 skrivet: 16 maj-09 kl 18:01 »
Den kanske har blivit ratad av hönan så den inte fått värme och blivit hackad eftersom den piggnar till varje gång den kommer in i värmen.

Gräbban

• -
« Svar #5 skrivet: 17 maj-09 kl 08:58 »
En så liten kyckling som det "kommit blod ur", är ju bara att ta bort! Naturligtvis är det något fel, dom ska inte blöda!!!
Var inte så sjåpiga så att djuren får fara illa! >:(
Om det går som en anka, ser ut som en anka och låter som en anka- då är det mycket troligt att det ÄR en anka...

Dela detta:

* Inloggade just nu

50 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser