Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Får man sparka på andras hundar?  (läst 18214 gånger)

Alpha

• Skjut inte vargarna
SV: Får man sparka på andras hundar?
« Svar #20 skrivet: 22 maj-09 kl 11:28 »
Hur har det gått, Frances? Något svar från Hemglass?

Om han varit rädd för hundar hade han väl kunnat stanna kvar i bilen?
Det krävs alla sorters människor för att skapa en värld.
Tänd hellre ett ljus än att klaga över mörkret

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 22 maj-09 kl 13:50 »
Inget svar. Jag får ringa istället  >:(

Ja, jag var ju på plats, han hade bara behövt öppna käften  >:(
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

CloudChaser

• Halland
« Svar #22 skrivet: 23 maj-09 kl 07:16 »
Jag tycker som ni andra att man sparkar aldrig på en hund, såvida den inte försöker attackera en eller ens barn eller hundar etc. Och självklart blir man ju helt förbannad om någon gör så mot ens djur! Man skulle väl inte finna ord just i stunden...

MEN ibland får man försöka se saker och ting ur den andres synvinkel med. Allt är inte bara svart eller vitt. Jag har en kompis som är livrädd för hundar, men på något sätt håller hon det liksom inom sig, ända tills hunden kommer för nära och då ser man paniken. Nu är hon typen som då hellre skriker till och vill fly än att sparkar. Men så länge man inte vet hur den andre personen känner eller vad han har för erfarenheter med sig i bagaget ska man kanske akta sig för att döma så hårt. En hundrädd person tror ju att minsta närmande från hunden betyder att den kommer att vilja bita honom/henne.

Det är svårt för oss som älskar hundar och är hundvana att förstå att man kan sparka en hund så där. Men för glassagubben kanske det är svårt att förstå hur folk kan låta sin stora hund komma framspringande mot honom. Han kanske inte alls förstod ens att hunden inte var farlig eller skulle göra honom något.

Så om jag var du skulle jag ringa dem och bara berätta vänligt vad dom hänt och fråga om det är så att den mannen ska köra din tur, för i så fall får du ju ha hunden kopplad när glassbilen kommer. Svårare än så är det väl inte.

Och sen förstår man ju barnens reaktion såklart! Men de kanske med får lära sig att en del är rädda för hundar och kan då göra helt tokiga saker. (Om det nu var så att glassagubben var rädd, och inte bara elak förstås)  :-\

« Senast ändrad: 23 maj-09 kl 07:18 av CloudChaser »

Frances

• Västergötland
« Svar #23 skrivet: 23 maj-09 kl 08:40 »
Absolut, jag har största respekt för hundrädda människor. Men jag o ungarna var ju där, hunden var tillsammans med oss och kom inte alls framrusandes utan bara fanns där.
Han får gärna vara hundrädd och jag har inget emot att hålla min hund kopplad eller instängd, MEN INTE efter hans uppförande. Då skiter jag hellre i att köpa glass.

Jag vet inte om han var rädd heller, men jäkligt arrogant iallafall..............
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Zixten

• Västergötland
« Svar #24 skrivet: 23 maj-09 kl 10:16 »
Håller helt med CloudChaser, vi har nu bara hört trådskaparens berättelse av det hela.
Han som körde bilen kanske har blivit biten av en hund innan, märkte kanske inte att hunden kom så nära och sprkade till rent instingtivt när han märkte hunden.
Den förre glasssäljaren hade kanske glömt att berätta om hunden.

Kanske att han säger som så att han bara föste undan hunden med benet, för han ville inte ha hunden så nära, och hundägaren uppfattade det hela som att han sparkade.
Då man bara hört en part i det hela berätta så ska man inte dra förhastade slutsatser.

Men om det är som trådskaparen betättar, att han sparkar till en hund som bara är framme för att hälsa i all välmening så är det ju inte något man ska uppmuntra, kanske att han borde få en kurs / utbildning i hur man ska hantera glada hundar...
Glöm inte att bromsen är fartens värsta fiende.  // Zixten

Frances

• Västergötland
« Svar #25 skrivet: 23 maj-09 kl 10:32 »
Jag är inte överkänslig när det gäller djuren.
Första gången såg jag inte, tittade ju på glassen :-[ Utan hörde hunden yla till, andra gången såg jag vad som hände.... >:(

Och som sagt, han varken anföll eller hoppade eller var stojig på nåt sätt, utan bara fanns där.

Vilse

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 maj-09 kl 10:37 »
Jag gillar inte hundsparkare.
Men,,jag har blivit attackerad av en person som var hundrädd.
Gick med hund över STOR öde parkeringsplatsen.
Jag och en polare och hunden.
Möter en man som ser ut som Papphammar,,med portfölj.
Jag går alltid åt sidan när jag möter någon.
Vi har en kurs över parkeringen som gör at vi kommer att ha ca 10 meter mellan oss.
Plötsligt rusar mannen mot oss och slår min polare med portföljen uprepade gånger och skriker jävla hundägare.
hund, polare och jag blev chockad o gjorde inget alls mer än att försvara oss.
Mannen hade sån panikrädsla så han attackerar hundar som inte ens är i närheten!
Det var nära Långbro sjukhus och mannen hade eget boende i Fruängen.

Nej man sparkar inte hund annat än när hund anfaller.

Vurre

« Svar #27 skrivet: 23 maj-09 kl 11:19 »
Om det i trakten av Falköping finns lika många hundar som det finns i mina trakter, dvs i snitt ca 1,4 per gård (uppskattat) så kan man knappast ta ett jobb som innebär att man far runt i landskapet och utsätter sig för att träffa hundar överallt om man har hundskräck.
snus? vad är priset på en pris?

Chandra

• Södermanland
« Svar #28 skrivet: 23 maj-09 kl 12:13 »
Halloj!

Som hundägare håller jag med om att beteendet för mig är fullständigt oacceptabelt. Men enligt lag har du som hundägare strikt ansvar, dvs du är ansvarig för allt som hunden gör/ställer till med. Även om en person kommer in oinbjuden på din tomt eller i ditt hus, blir du ansvarig enligt lag om hunden ställer till med något. Man kan tycka vad man vill om detta, men så ser lagen ut. Således ter det sig som om glassbilsföraren har lagen på sin sida eftersom din hund var lös. Han/hon kan hävda rädsla för ev attack o du kan inte säga ett smack till försvar  :(
Bor i lantliga Ekeby i Nynäshamns kommun med sambo, dotter, 4 katter (sphynx, cornish rex), blandisen Sally, staffordshire bullterriern Samson o 2 hästar (basjkir, kallblodstravare). Har 2 stora köksland o Gotlandskaniner. Hoppas på höns så småningom!

Vilse

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 24 maj-09 kl 00:00 »
Han tyckte antagligen hunden var för nära för hans bekvämlighet,,får man sparka undan barn som är för nära?  ;D

Rosten

• Närke
« Svar #30 skrivet: 24 maj-09 kl 00:52 »
får man sparka undan barn som är för nära?  ;D
Dom ger man en sopkvast eller en spade.
Så håller dom sig på behörigt avstånd. ;D

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #31 skrivet: 24 maj-09 kl 01:02 »
Helt oacceptabelt att sparka på hunden när den inte har attackerat. Jag bor ganska "åvävligt" och har två stora hundar som vakthundar. Här kommer ingen innanför grinden, men utanför, i mitt sällskap är dom som lamm. Att någon sparkar på en hund oprovocerat kan få en helt normal hund att bli misstänksam mot främlingar och bli avvaktande och agressiv. Det behövs så lite för att få en hund ur balans. Att sedan rätta till det kan ta lång tid och kräva mycket arbete (Skippa Hemglassen tycker Aron o Disl två "snälla" vakthundar!)
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

AnnaPanna

• Bill o Anna
    • www.krugarden.se
« Svar #32 skrivet: 31 maj-09 kl 20:51 »
Jag tyckte inte om Glassbilen innan och skulle aldrig handla av dem. Nu avskyr jag dem ännu mer! Jag håller med barnen. Den farbrorn var INTE snäll!

Har en korthårig collie,5 katter, 2 nordsvenskar, en ardenner en shettiskorsning, 10 Skånska blommehöns (genbank) och snart 4 vita brevduvor.  Rider western, kör bruks och tror på positiv förstärkning när vi hanterar och tränar våra djur.

Pong

« Svar #33 skrivet: 31 maj-09 kl 22:16 »
Borde jag haft hunden kopplad?

Där har du svaret.

Onödigt av glassmannen kanske. Däremot så såg du ju tydligen inte hur hunden betedde sig vid första sparken. Du skriver själv att hunden är en vakthund med vakt i sig, då är det ju inte heller orimligt att den på något sätt uppfattats som hotfull av glassmannen. För om det hade varit så att "Fido här har aldrig någonsin gjort någon illa" brukar det ju heta, hade det stämt överens med verkligheten så hade hundbetten och hundattacker varit på 0.

Av respekt för sin omgivning så har man sin hund kopplad. Jag tvekar absolut inte att sparka till en hotfull hund, och har gjort flera gånger (2 gånger), då när en stor lös vakthundskorsning, som enligt ägaren, "Rajja, är jättesnäll, hon skulle aldrig attackera någon." Jo visst fan, vad kallar du då det när din hund kommer bakifrån och oprovocerat attackerar min* kopplade hund. Folk kommer med mer ursäkter för deras hundars fanstyg än för vad de för sina egna ungar.

*Min systers hund rättare sagt

malines

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 31 maj-09 kl 22:19 »
Med tanke på hur det ser ut där Frances bor, håller jag inte med om att hunden borde varit kopplad. Hunden är tydligt i sitt vaktbeteende, men inte hotfull.

Frances, any news? Har det utvecklats åt ngt håll?

Frances

• Västergötland
« Svar #35 skrivet: 31 maj-09 kl 23:37 »
Jo, bilen svänger ju in på våran gård. Det är det jag funderade på om jag verkligen måste hålla hunden kopplad på egen tomt ifall det kommer okända människor.

Jo, Malines har ju träffat min hund. Och en rad andra alternativare, tycker ni han uppträder hotfullt när ni varit här?

Han vaktar ja, men det är inte samma sak som att anfalla eller uppträda hotfullt. Hans jobb är att kolla in folk ifall dom är okej att släppa in på gården. Det är skillnad om folk smyger in i mörkret eller om han är ensam hemma.

Mycket riktigt, jag såg inte precis vad som hände första gången han ylade. Jag tittade ju på glassaffischen... Men jag var på plats och borde rimligtvis märkt om han verkade aggressiv.

Dessutom har jag inte kommit med några ursäkter för "min hunds fanstyg".

Inget svar från Hemglass på mailet. Stannar glassbilen här imorgon har den inte gått fram.
« Senast ändrad: 31 maj-09 kl 23:39 av Frances »

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #36 skrivet: 01 jun-09 kl 19:51 »
Köp glassen på ICA! Till oss kommer aldrig glassbilen och inga andra okända heller. När de får syn på Aron o Disl vänder de tvärt vid grinden (dom vet ju inte att hundarna skulle välta dom av glädje). Där jag bor har vi haft stora problem med "busar" de stjäl allt de kommer över, men peppar peppar här har dom inte varit fastän grannarna omkring haft minst fem inbrott, måste bero på hundarna, och något koppeltvång på min egen mark kommer jag inte att börja med.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Alpha

• Skjut inte vargarna
« Svar #37 skrivet: 07 jun-09 kl 10:46 »

Jo, Malines har ju träffat min hund. Och en rad andra alternativare, tycker ni han uppträder hotfullt när ni varit här?

Han har absolut inte varit hotfull de gånger jag besökt Frances. Han gör det han ska göra: kollar vem som kommer.

Har han varit mer på sin vakt än tidigare sedan Hemglassbilen var på besök? Är han extra vaksam nu?

Fortfarande inga svar från hemglass?
Det krävs alla sorters människor för att skapa en värld.
Tänd hellre ett ljus än att klaga över mörkret

Frances

• Västergötland
« Svar #38 skrivet: 07 jun-09 kl 16:46 »
Nä, inte ett ljud från Hemglass, men en ny chafför ;D

Faktist så sprang han till glassbilen med full vrål.. Men killen rörde inte en min. Han luktade på killen som hastigast, tog ett varv runt bilen och gick till sin plats o la sig  ;D

Gunilla0

• Gäst
« Svar #39 skrivet: 14 jun-09 kl 18:49 »
Francis, du ska absolut inte behöva ha din hund kopplad på din egen tomt! Jag tror visst att du skulle kunna polisanmäla killen. Han skulle ju aldrig bli dömd för något, men han skulle kanske få sig en tankeställare. Jag blir vansinnigt arg när jag läser detta. Varför skriver du inte en insändare i lokaltidningen förresten. Hemglass ska få vad de tål. Att hemglasschauffören skulle kunna ursäkta sig med att han är hundrädd är helt absurt. En hundrädd person kan inte ta ett jobb som innebär att han besöker andra männsikors hem och sedan kräver att de ska ha sina hundar kopplade där, för hans skull. Idioti.

En annan ska som jag har tänkt på många gånger är kravet att ens egen hund ska anpassa sig till alla andra människors olika behov. Den glassbislchaufför som ni var vana vid ville ju gulla med er hund. Nästa chaufför får hunden inte komma i närheten av. Hur ska hunden kunna förstå det? Jag åker ofta tunnelbana och pendeltåg med min hund. Hon är en shiba och inte särskilt intresserad av andra människor än matte. Om nån vill gulla med henne kan hon vara lite artig och låta sig gullas med. När vi åker tunnelbana är det många som ska gulla och fråga vilken ras det är etc. Många börjar klappa henne utan att fråga mig först. Ok tänker min hund, här ska man tydligen umgås. Men ibland händer det att hon nosar på benet och tittar upp på fel person, en som är hundrädd och då kan matte få sig en skrapa (trots att vi sitter på hundtillåten plats). Min hund skulle inte titta och nosa på någon alls om inte så många ville gulla med henne.
« Senast ändrad: 15 jun-09 kl 07:04 av Gunilla0 »

Dela detta:

* Inloggade just nu

341 gäster, 1 användare
yellgar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser