Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Svullen haklapp o öga..?  (läst 2763 gånger)

kalkontupp

• Gäst
Svullen haklapp o öga..?
« skrivet: 24 dec-05 kl 00:50 »
En av mina hönor har svullna haklappar och det ena ögat är slutet. Någon som känner igen detta?  

orloff

• Gäst
SV: Svullen haklapp o öga..?
« Svar #1 skrivet: 27 dec-05 kl 11:22 »
Hur gick det med hönan? Var det förkylning eller?

Barbro

« Svar #2 skrivet: 27 dec-05 kl 11:39 »
Jag har en 3 månaders kyckling som svullnade kraftigt i ett öga samtidigt som en annan bara la sej ner och dog.
Provade Noviform och kolksalt på ögat utan effekt, men har sedan behandlat alla mot coccidios och samtidigt avmaskat och ögat har blivit bättre, svullnaden har försvunnit, men det är trots det inte riktigt som det andra, ögonspringan mindre, men  hon är pigg.
En tuppkyckling som var väldigt liten och ynklig och dålig i magen har satt fart och börjat växa ikapp efter behandlingen, och det finns inget blod på gödselbrädan, skönt!
Barbro

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 27 dec-05 kl 21:59 »
Samma här. Mina fick ockaså sådana symtom i samband med ett kraftigt coccidiosutbrott och de blev också nästan bra efter behandling med både Bycox och Flubenol men det behövdes även en terramycinkur för att få ögonen helt bra. Där tillstötte sekundära infektioner som bara antibiotikan kunde ta bort.
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Barbro

« Svar #4 skrivet: 31 dec-05 kl 06:56 »
Terramycinkur för ögonen.
I vilken form, lokalt eller via munnen?
Skriver vetrinären ut det?
Min lilla höna ser inte ut att vara irriterad i ögat längre, eftersom hon inte kniper och inte ser svullen ut, men ögat är inte 100% "öppet", kanske det kan bli ännu bättre!
Tacksam för svar
Barbro

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #5 skrivet: 31 dec-05 kl 11:26 »
Terramycin via munnen. Ja det är receptbelagt. Det är möjligt att det finns någon receptbelagd ögonsalva också, det vet jag inget om.
Lycka till, gott nytt år!
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser