Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nyinköpta sjuka/krassliga höns ILT ??  (läst 1993 gånger)

Rosita Ottosson

• Gäst
Nyinköpta sjuka/krassliga höns ILT ??
« skrivet: 29 dec-05 kl 12:46 »
Jag var igår och köpte in 6 st dvärgkochin hönor för jag behövde att fylla på lite i hönshuset. Det var en lång väg att köra. De säljer ut sina höns för de ska flytta 10 st har gått till Gotland och flera av dem var tingade speciellt 2 st gula och även laxfärgade. Hönshuset var rent och prydligt men det var inte i världens bästa kondition och det var för lite strö enligt min åsikt. Jag köpte höns det gjorde jag Men så idag så märker jag att den ena har  problem med sitt öga det ser lite svullet ut och hönan blundar med det hela tiden. Nästa höna rosslar och burrar upp sig rejält. Det har säkert varit både för kallt och dragigt i säljarens hönshus det tror jag. Men vad tycker ni att jag ska göra nu. Är det bäst att flytta dem till mitt pannrum så att de kommer in i värmen direkt och får vara där och krya på sig? Kan jag tvätta ögat med något ? Jag behöver ge den rossliga hönan något som hjälper henne någon kur Vad ska jag ge henne för något? Hörde om en tant som gav lite enchinagard men jag vet inte om det är att rekommendera? Vad finns det annars att göra Vad hade ni gjort Hälsningar Rosita

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: Nyinköpta sjuka/krassliga höns ILT ??
« Svar #1 skrivet: 29 dec-05 kl 13:32 »
Jag hade för det första inte köpt hönsen. Kan vara ILT dom är drabbade av. Vaccin finns att få i februari enligt uppgift.

Sätt hönsen där de får värme alt. en värmelampa. ge vatten med vitaminer. Tror nog du kan ge echinagard. Man kan ge vitaminpreparat som man ger kaniner. Droppa det i vattnet. Risavkok ska också fungera.

Fodret du kan ge bör helst nu vara allfoder som du köper på granngården innehåller det mesta hönan behöver.

I dag skulle jag nog helst bara köpa avelsägg och kläcka fram som läget ser ut just nu.

Christine
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Dela detta:

* Inloggade just nu

158 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser