Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Avlopp med damm?  (läst 6399 gånger)

skipper

Avlopp med damm?
« skrivet: 01 jan-06 kl 18:53 »
Tjena, nån som har erfarenhet med att bygga ett avlopp med en damm i stället för slam avskiljare? Hur funkar det på vintern; hur stor måste dammen vara?
vilka växter är lämpliga att plantera i dammen.

Nån som vet några bra länkar att kolla på?

lasse

Filip Skräplund

Re:Avlopp med damm?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-06 kl 11:55 »
Senaste numret av Åter, alltså nr 4/05, innehåller en artikel om vattenrening med hjälp av rotzon.
Den renar inte toalettavlopp, det förutsätts tas om hand i t ex mulltoa.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 11 jan-06 kl 19:13 »
Det, behöver du nog ha väldigt mycket tillstånd till!

Chaan

• -
    • chaaniversum
« Svar #3 skrivet: 12 jan-06 kl 04:05 »
Det behövs väl tillstånd för alla avloppsanläggningar.
Vill man testa udda metoder får man väl räkna med att få ögonen på sig.

Utsikten har anlagt en rotzon. www.utsikten-ekoby.org

skipper

« Svar #4 skrivet: 13 jan-06 kl 18:44 »
Kåken ligger mitt i skogen, avloppet som är i dag är ett rör som försvinner in under gräsmattan.

Så vadsom helst är nog bättre än det som finns.

Toan är av separerande mulltoa, det funkar bra! Så det är bara lite disk o tvätt vatten som skall tas om hand.

Ylwa

« Svar #5 skrivet: 25 jan-06 kl 17:15 »
Ungefär 10 % av kvävet och fosforn och ca 60 % av BOD (ett mått på syreförbrukande organiskt material) från ett normalt hushåll finns i disk, dusch och tvättvattnet (under förutsättning att man använder fosforfria tvättmedel). En rotzons anläggning är troligen inte särskilt bra på att rena vattnet från organiskt material, i synnerhet inte vintertid då de nedbrytande bakterierna inte är så livaktiga. I en rotzonsanläggning sker nedbrytningen i vatten dvs. mängden syre är begränsad vilket också försämrar nedbrytningen. I en markbädd eller infiltrationsanläggning filtreras vattnet genom marken där antalet nedbrytande bakterier såväl som syretillgången är större vilket ger en bättre rening. En markbädd eller infiltration är det vanliga för rening av BDT-vatten. På www.avloppsguiden.se finns en hel del matnyttigheter.

Själv tycker jag att det borde finnas både bättre och billigare alternativ. Under sommarhalvåret skulle man kanske kunna samla upp vattnet i en damm och använda det till sina odlingar om man har några men vad kan man göra vintertid? Någon som har några bra idéer om det?

OliK

• Dead-ends tend to get you dead, in the end.
    • Uppland

Suresh

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 21 mar-06 kl 06:52 »

Jag har byggt ett växthus för BDT-rening och urinseparation.

Reningen går i tre steg.

1) Separationstank - en vanlig begagnad 1000-liters plasttank med aluminiumram  inköpt på Herrljunga Cider för ett par hundralappar.

2) Växthusbädd bestående av 80 cm sand och 20 cm blomjord, vilken tillförs det separareade avloppsvattnet med fuktslang via en pentrypump. I bädden käkar hushållsväxter upp det mesta näringen i avloppsvattnet

3) Vattentrappa för fortsatt upptag av närsalter. Här cirklar vattnet runt i ett kretslopp bland fiskar och sumpväxter tillset puttas ut i trädgården pga översokott i systemet

4) Trädgårdsdamm med rotzon för efterrening och infiltrering till grundvatten.

Modellen har utarbetats av Bo Ljungqvist och finns tidigare beskriven i tidningen Åter.

Hittills har Bygg-och miljönämnden i kommunen inte haft några synpunkter poå mitt projekt, som jag väl har beskrivit för dem, trots att det bryter -eller går utöver-  mot många av deras standardiserade rekommendationer. Inspektören har bara bett mig skicka in provvärden när jag är färdig.

Filip Skräplund

« Svar #8 skrivet: 15 maj-06 kl 01:01 »
Här är en variant på rotzon, en björk i en plasttunna dricker upp avloppsvattnet under sommaren:
(klicka på "Transpirationsbrunnen") http://www.overlope.nu/
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

wikhall

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 04 jul-07 kl 15:10 »
Den där lösningen är asbra och jag lämnade in en remiss till det lokala miljöskyddskontoret om detta. Det föll dock inte i god jord i den första vändan,
möjligen anses den för progressiv...

Eller också är det bara ett faktum att den fungerar tio av tolv månader
om året (under normala förhållanden, men såna finnas ju inte längre. Det kan ju bli högsommar i oktober och monunregn i november).

Nå, jag ger mig inte. Tänker utöka lösningen med en liten infiltration efteråt så bör den fungera året om. Mannen som utvecklat den nämnde för övrigt i vårt senaste samtal att en av skandinaviens största tillverkare av VA-lösningar är mycket intresserad av transpirationsbrunnen...

;) Great!

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #10 skrivet: 05 jul-07 kl 14:33 »
Det, behöver du nog ha väldigt mycket tillstånd till!

Och stängsel, och fågelnät som tak över dammen, inga grannar, ingen vattentäkt på flera hundra meters avstånd, och detta under växtlighetstiden.

Sedan för du vara beredd att bli omtalad i både ord och bild, av alla medier som får nys om saken.

Suck.

Kolla på länkarna i detta forum, ( de som står beskrivna under länkar) det är miljöfarlig verksamhet du funderar kring, men det vet man kanske inte om man är van att spola toaletten utan att veta vad som händer med skiten därefter, och vattnet som transporterar skiten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

264 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser