Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Border Collie blandad med ??  (läst 1663 gånger)

södra korset

• Gäst
Border Collie blandad med ??
« skrivet: 02 jan-06 kl 21:22 »
Hej,

Jag hoppas att ni har överseende med att jag ställer en fråga relaterad till hundar här inne bland fåren.

Eftersom det är en vallhundsfråga så är den inte helt malplasserad, hoppas jag.

Som alltid så planerar jag för alternativ verksamhet på Madagaskar, där ju det som har blivit "udda" här i det utvecklade landet fortfarande är det normala tillståndet för folkflertalet.

Jag har hållit nötkreatur, grisar och fjäderfä förr på Madagaskar - och utifrån de erfarenheterna jag har vill jag göra en nystart till hösten.

Alldeles säkert så är det nödvändigt att ha hundar, och jag tror att border collie är den bästa rasen att utgå ifrån.
Jag behöver hundar som både har ett gott sinne för att valla, och är bastanta nog för att skrämma folk som "inte har där att göra".

Det finns förvisso hundar på Madagaskar, men de flesta är småväxta och allt annat än renrasiga.

Här i Sverige kostar en renrasig valp motsvarande en madagaskisk arbetares årslön eller mer.
På Madagaskar är en hundvalp gratis eller värd en gengåva i storleksorningen 20 kronor.

Eftersom jag inte är rik så har jag svårt att prioritera valpinköp här i Sverige för i storleksordningen 8 - 10000 kronor för två hundvalpar.
De pengarna räcker till 8-10 kalvar på Madagaskar.

Efter denna blandade och kanske ostrukturerade inledning så är jag framme vid vad jag undrar över:

1 - Vilken eller vilka andra större hundraser med "vaktinstinkt" är lämpliga som blandrashundar med border collie?

2 - Är det egentligen vansinne att transportera svindyra valpar runt halva jorden, när man alternativt kan få valpar gratis där?
Hjälp mig!

Gott nytt 2006

Mats

södra korset

• Gäst
Tack för tipset
« Svar #1 skrivet: 02 jan-06 kl 22:41 »
Tack för tipset.

Jag skall läsa in mig på rasen du föreslår.

Mats

diza

Re:Border Collie blandad med ??
« Svar #2 skrivet: 18 jan-06 kl 15:10 »
Ja - varför skaffar du inte hundar där? Det finns ju många olika vallhundsraser... och en blandning med något annnat lämpligt, om det tex är 1/4 schäfer i lär ju inte göra något. Jag har en hund som jag gissar är till största delen belgisk vallhund, av sorten terveurens, och den skulle ha blivit en väldigt bra vallare om jag tränat henne till det - hon har också mycket vakt i sig... jag skulle inte vilja vara tjuven som smög sig in i mitt hus.

HP

• Ångermanland
Re:Border Collie blandad med ??
« Svar #3 skrivet: 18 jan-06 kl 17:50 »
Hallå.
Har själv en blandis med bla. schäfer & border collie i sej & han reagerade direkt med att valla som jag ville(jag viftade typ med armarna å sa "Får, gå ditåt"-jag är med andra ord inte heller invalölad...)första gången vi "träffade" får. Helt utan träning.
Nu har jag inte tränat honom heller, men gjorde man det skulle han troligen bli riktigt duktig eftersom han verkar ha naturlig
fallenhet.
Han är inte särskillt vaktig, men ganska "imponerande" med sina drygt 40 kg och han säger till om det kommer folk som han tror vi inte märker...
Förstår om du vill ha en ngorlunda rensasig eftersom du ju har ett jobb till den. Men... jag skulle ha väldigt svårt med att punga ut så mycket pengar för en hund om man kan få en bra där!
Lycka till!!!
If You Run You'll Just Die Tired

Dela detta:

* Inloggade just nu

162 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser