Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Egen biogasanläggning för hemmabruk  (läst 14870 gånger)

wikhall

• Gäst
Egen biogasanläggning för hemmabruk
« skrivet: 05 jan-06 kl 19:53 »
En mindre egen biogasanläggning till det egna hushållet...

Känner någon till något om det finns färdiga, i Sverige eller utlandet? Eller om man kan bygga själv och var man får tag på delar?

Är det tillåtet eller sätter myndigheter eller nån lagtext p för det?

Jag tänker både för uppvärmning och drivmedelsproduktion.

mvh
Jan-Olov Wikhall
Sollebrunn

Bo

Experimentera!
« Svar #1 skrivet: 05 jan-06 kl 21:56 »
- Fyller man hö och annat organiskt material i en tunna med vatten, startar en gasutveckling. Förslut noggrannt med plastfolie och anslut en slang för att kolla om det blir något som kan brinna.

geirh

• Gäst
Re:Egen biogasanläggning för hemmabruk
« Svar #2 skrivet: 06 jan-06 kl 00:59 »
Jeg så et tv-program fra afrika, hvor et delprosjekt var å minske skogs hogst. Der produserte de gass fra innsamlet dyrespillninger blannet med vann. De fylte dette i et langt plastrør som de plugget igjenn i begge ender. Dette lå til "modning" i et par dager, for at de deretter kunne ved å åpne en kran få ut brennbar gass.
Ved hjelp av denne teknologien slapp de å samle ved langt unna landsbyen.

Kansje ikke en aktuell fremgangsmåte i Sverige/Norge.

Har selv vurdert å eksperimentere med ko-spillning i en gammel 4m3 dieseltank, koblet til en kompressor. Jeg aner ikke om hvor mye som max kan fylles i en slik tank, hvordan jeg får rørt rundt i suppa, ved hviken temperatur max produksjon oppnås, hvordan man skiller gassen fra luft osv

Hvor mye vet du om hvordan det gjøres i store anlegg? Jeg aner ikke så jeg spør for jeg vil gjerne lære.

:)

Mikael Perman

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 jan-06 kl 07:54 »

Hej.
Rötgasanläggningar har funnits på svenska reningsverk sedan åtminstonde 35 år tillbaka. Jag var på ett studiebesök själv på en sådan anläggning 1975. Det var en anläggning som betjänade en ca 5000 användare.

De rötar alltså det biologiska avfallet som finns i avloppsvattnet, och gasen används för uppvärmning av lokaler som tillhör reningsverket. Mer räcker det inte till.

Att röta hushållsavfall från ett normalhushåll, är helt enkelt inte värt ansträngningen, utan enbart möjligt för större djurbesättningar eller byar/samhällen.

Mikael Perman

nad

« Svar #4 skrivet: 07 jan-06 kl 15:10 »
läste om biståndsprojekt som krävde 2 grisars skit för att räcka till matlagningsgas för en familj har tyvärr glömt bort hur det var konstruerat dvs det enda biogas räcker till skulle vara matlagning men det kunde vara gott nog.
vänl NAD

Skytten

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 jan-06 kl 15:24 »
Jag har gjort ett försök med en liten gasklocka, en tunna med vatten och en tunna opp och ner i den, rötan i en tredje och så leddes gasen till gasklockan. Det blev gas när det var riktigt varmt ute, men som sagt väldigt lite, det skulle nog räcka till att laga mat.

Problemet är värmeförluster i  en liten anläggning, då det ska vara över 30 grader innan det jäser.

Småanläggningar av detta slag finns i utlandet, mestadeles utvecklingsländer med ett gynnsammare, för detta ändamål klimat.

Gör ni experiment, så tänd inte förrän all luft trängts ut av gasen, annars blir det en häftig smäll.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Filip Skräplund

« Svar #6 skrivet: 07 jan-06 kl 16:03 »
Skulle man inte kunna täcka gasklockan med ett lager obrunnen hästdynga?
Det ger både isolering och värme, när bädden börjar "brinna".
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Skytten

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 07 jan-06 kl 16:26 »
Zeke

Ja det går kanske, försök!

Det bildas en del värme i processen, men startvärme måste uppnås.

Du bör kolla temperaturen det är två intervall, med olika microorganismer som verkar, den ena är vid 33 (minns inte exakt) och det är väl den som gäller, sen finns det ett intervall runt 70, med andra bakterier. Alla finns naturligt i rötan, men det kan påskyndas om gammal röta tillsättes.

Bo

Med nässlor i en tunna
« Svar #8 skrivet: 07 jan-06 kl 16:33 »
med vatten blir det efter en tid en mäktig stank som jag tolkar som ammoniak och metan. För det behövs ingen värme. Även vanligt hö räcker för att det skall lukta illa.

Skytten

• Skåne
« Svar #9 skrivet: 07 jan-06 kl 16:38 »
Måhända det luktar illa, men hur blir utbytet av brännbar gas?

Mindre anläggningar får vintertid använda en del av gasen för att hålla processen igång, säkert inte utan anledning.

lilleulv

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 07 jan-06 kl 18:40 »
Hej Skytten. Det är svårt att hitta fakta och byggbeskrivninger på
biogasanläg i det lila formatet.
För ett par år sidan fick jag en adresse av Anna-Maj Wandt till en forskare i Lund, som jobbar med mindra anläg.
Jag har 2 mailadresser till forskaren - Ruzena Svedelius i Lund.
Hoppas att de fortfarande är aktuelle:
ruzgaj@usa.net eller rsvedelius@hotmail.com
Hoppas du vill låta vi andra få veta mer.
Lilleulv

wikhall

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 07 jan-06 kl 19:59 »
Hej igen och tack för alla svar.

Jag har provat att maila Svedelius, om jag får svar och vad det blir, eller om jag får andra napp så skriver jag igen.

Trevlig fortsatt helg

mvh

Bo

Frigolit!
« Svar #12 skrivet: 08 jan-06 kl 07:42 »
Måhända det luktar illa, men hur blir utbytet av brännbar gas?

Mindre anläggningar får vintertid använda en del av gasen för att hålla processen igång, säkert inte utan anledning.

Skulle det inte räcka med bra isolering, frågar man sig.

Skytten

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 10 jan-06 kl 12:18 »
Bra isolering hjälper naturligtvis, men du måste komma upp i tempertaturen, och behålla den.

Sök  * small biogas plant * på en sökmotor det finns en del artiklar, och som jag misstänkte krävs det ett varmt klimat för att kunna göra små bra, därav hör vi att det krävs minst 50 kossor, detta för att det är svårt i kylan att ha mindre, även om det går att producera med mindre storlek, blir det dyrt att hålla temperaturen.
« Senast ändrad: 10 jan-06 kl 12:27 av Skytten »

Bo

I gamla soptippar
« Svar #14 skrivet: 10 jan-06 kl 12:25 »
pågår metanutveckling utan hjälp av startvärme.

Skytten

• Skåne
« Svar #15 skrivet: 10 jan-06 kl 12:30 »
Vet inte om det jäser mindre eller inte alls vid låg temp, men ingen som jag vet, eller läst om har producerat gas under temperaturen som krävs, bakterier har vilostadium när omvärlden inte passar för förökning.

Bo

Jag menar att eventuellt
« Svar #16 skrivet: 10 jan-06 kl 16:43 »
behövs bara isolering för att värmen från nedbrytningen skall ge den temperatur som behövs.

magi

• Starta Förenade Religionerna , FR som FN.......
    • GameReality
« Svar #17 skrivet: 29 jan-06 kl 16:08 »
läste om biståndsprojekt som krävde 2 grisars skit för att räcka till matlagningsgas för en familj har tyvärr glömt bort hur det var konstruerat dvs det enda biogas räcker till skulle vara matlagning men det kunde vara gott nog.
vänl NAD

Hmmm.

Producerar 2 grisar lika mycket som en familj med barn.

Med ett typ torrdass inomhus som är isolerat så borde värmen kunna nås utan problem i jäsningen.
Och med annat biologiskt avfall borde ju avfallet nå en volym som  kunde driva en spis utan problem.
Värmen som tar sig igenom isoleringen tar man då tillvara på i huset.

Kul grej.
« Senast ändrad: 29 jan-06 kl 16:09 av magi »
Frågan är om tillståndet i världen någonsin kommer att beviljas.......  MSc Magnus Ivarsson

nad

« Svar #18 skrivet: 31 jan-06 kl 14:04 »
Tror också att det bör räcka med typ avfall +fekalier+eventuellt gräsklipp från 4 personer för att producera gas till matlagning.
Nu gäller det bara att få tag på bygganvisningar till en dylik.
Investeringskostnaderna för en som redan har el måste nog vara väldigt låga. Troligtvis mera intressant för den som inte har elanslutning och redan använder gasspis.
Vänl NAD

wikhall

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 24 mar-06 kl 14:45 »
Hej igen.

Har kommit underfund med att de biogasanläggningar som finns färdiga är i storleksordningen att det krävs ett större antal djur för att förse dem med dynga. Kompost kan rötas, men bör förberedas genom finmalning. Jag har varit i kontakt med forskaren i Lund (Svedelius) och har hennes mail för den som är intresserad.

Närmast mig själv finns Hällingsbo Gård i Lerum (strax nordost om Göteborg) som har en sådan här anläggning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

101 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser