Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna med diarré!!  (läst 15365 gånger)

kallis55

• Södermanland
Höna med diarré!!
« skrivet: 13 jun-09 kl 18:10 »
Ser på bajsbrädan att någon är väldigt lös i magen!! Vad ska jag göra åt det?? Har även en av ruvhönorna som har lös avföring. Vad ska jag ge dem? Dofilus, eller? De äter rester och allfoder, havrekross och grönsaker.
Tacksam för svar!
Bor på landet med sambo, höns, tupp, katt o två hästar!!

Fredrikslund

• Södermanland
SV: Höna med diarré!!
« Svar #1 skrivet: 13 jun-09 kl 18:28 »
det händer ju annars att dom får det ibland. hårt ett par gånger och sen kanske en lös. men hon har haft det länge? jag har gett mina kol om det har hänt, det gör dom hårda i magen.

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #2 skrivet: 13 jun-09 kl 19:25 »
Varje dag så bajsar hönsen ut en gulaktig illaluktande diarre som kommer från blindtarmarna. Helt normalt, men om de har diarre hela tiden så kan man ju ge dem som sagt kol eller kanske lite a-fil!  :)
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

kallis55

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 13 jun-09 kl 21:51 »
tack så mycket för svar!!
ska ge dem både och!!
Bor på landet med sambo, höns, tupp, katt o två hästar!!

Margit

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 14 jun-09 kl 00:14 »
Mina är också lösa i magen ibland, så länge de inte är allmänpåverkade är det nog ingen fara  :)

Lycka

• Ångermanland
« Svar #5 skrivet: 14 jun-09 kl 11:02 »
Fil ger jag mina lite till och från
Hedemorahöns

JennyN

• Jennys frön & sånt
« Svar #6 skrivet: 23 jun-09 kl 17:07 »
Vad är det för kol ni ger och var får man tag på det?  ???

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #7 skrivet: 23 jun-09 kl 18:04 »
Brukar ge dem det som blir över från en brasa i sandbadet. Askan badar de in mellan fjädrarna som en huskur för att hålla lusen på avstånd och kolbitarna finns tillgängliga att picka i sig mot eventuella magåkommor.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

messermark

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 24 jun-09 kl 06:00 »
Brukar ge dem det som blir över från en brasa i sandbadet. Askan badar de in mellan fjädrarna som en huskur för att hålla lusen på avstånd och kolbitarna finns tillgängliga att picka i sig mot eventuella magåkommor.

Tack för tipset :) Nu vet jag var askan från bastun ska ta vägen.

Casie

• Min Amstaff och lilla Rizzla
« Svar #9 skrivet: 24 jun-09 kl 16:34 »
hej mamma. här går det jätte bra med lilla Rizzla. Hoppas det löser sig med diarrèn =P

ragnaro

« Svar #10 skrivet: 11 feb-15 kl 18:26 »
Jag hade problem med att hönorna hade diarré på vintern i flera år. Jag provade allt. Hålla rent, färskt hö varje dag, snäckskal, salt, kol, ja allt. Inget fungerade. Så började jag en dag att kasta in ett spadtag jord från landbacken utanför hönshuset, då jag tänkte att hönorna ju kan rota i jorden på sommaren, och då hade de fina skitar. Och efter en vecka var problemet borta och har inte återkommit. Jag rekommenderar verkligen att prova detta om de är lösa i magen. Man måste såklart fortsätta hålla rent också. Förmodligen är det microfloran i jorden som stabiliserar deras matsmältning.

Dela detta:

* Inloggade just nu

103 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser