Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plockar fjädrar av varann & äter  (läst 17841 gånger)

Gamina

Plockar fjädrar av varann & äter
« skrivet: 24 jun-09 kl 22:48 »
Min vackra dam fäller just nu endel små fjädrar. Hon inte bara fäller fjädrar utan hon äter även upp dem. Detta gör att jag misstänker att hon har någon typ av proteinbrist iom att fjädrar precis som hår borde bestå av proteiner.
Mina höns har fri tillgång på havre, korn, allfoder (äckligt ;) men det plockar i sig endel) ovanpå detta får det lite hel vete och soja. De får även gräs, och stoppar i sig endel småkryp under perioden de är ute (tyvärr bara ca 2 timmar/dygn, rävdjävel). Just nu får de även hampfrö då och då eftersom de älskar detta. Ibland får de matrester om någon annan har med sig en sådan bunke till dem. Jag får själv tyvärr aldrig några matrester.
Vad kan damen tänkas sakna eller är det bara en smart återvinning av proteinerna.
Genbank för Gotlandshöns

rina

• Gäst
SV: Plockar fjädrar av varann & äter
« Svar #1 skrivet: 25 jun-09 kl 10:51 »
Jag tror en del höns ibland bara gör så där det verkar ju som dom får bra foder så nån brist tror inte jag det är utan bara nåt dom gör ibland.....

Nina K

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 16 jul-09 kl 23:40 »
Jag har undrar om det är vanligt att de äter fjädrar de hittar på marken eller om det betyder något.

Dagg

« Svar #3 skrivet: 17 jul-09 kl 09:39 »
Hej! Jag har sett vilda fåglar äta hönsens småfjädrar. Har läst någonstans att fjädrar är proteinrika och att fjäderätning kan bero på det. Tyvärr kommer jag inte ihåg källan och vet alltså inte om det stämmer...

Mvh Dagg

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #4 skrivet: 17 jul-09 kl 13:54 »
Fjäderätning har jag för mig kan bero på proteinbrist. Finns också fula ovanor.
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Nina K

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 17 jul-09 kl 20:37 »
Bara undrar. Har 2-3 vuxna värphöns som gör det och märkte att ett par värp och blandras kycklingar gör det. Hur håller man koll på att de får tillräckligt protein? Tips

ElsaGunvor

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 24 mar-10 kl 08:29 »
Förra året köpte jag ett gäng hönor, dom är supertrevliga och pigga.
Mannen jag köpte dom av sa att dom ngn gång tidigare plockat varann & ätit fjädrarna.
Det berodde på ngt dom saknade som han sen tillsatte i flytande form & det slutade. Nu har dom börjat igen men jag har glömt vad det var för ngt som man skulle ge dom, kan
ngn hjälpa mig här?

Tack på förhand!

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #7 skrivet: 24 mar-10 kl 08:46 »
Fjäderätning orsakas av proteinbrist hos hönsen.
Ger du ett färdigfoder så finns rätt proteiner tillsatt i det.
Medans
Ljus, genotyp och foder är de tre mest kända orsakerna till fjäderplockning.
« Senast ändrad: 06 mar-12 kl 22:05 av Sirpa »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

ElsaGunvor

• Skåne
« Svar #8 skrivet: 24 mar-10 kl 08:55 »
Fjäderätning orsakas av proteinbrist hos hönsen.

Tack för svar!

Vad tillsätter jag snabbast för att de ska få i sig det? Hur får dom proteinbrist?

Tack på förhand!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #9 skrivet: 24 mar-10 kl 09:34 »
Proteinbrist får de helt enkelt genom för lite protein i fodret.
Vad ger du dem för foder nu?

ElsaGunvor

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 24 mar-10 kl 09:56 »
Vanligt värpfoder från lantmännen + fri tillgång på snäckskal, vete får dom.
& så våra matrester förstås.

Vad ska jag ge dom då? Vill ju att dom ska må bra!

Tack för svar!

Soshila

• Småland
    • Alchemilla Trädgårdshäxa
« Svar #11 skrivet: 24 mar-10 kl 11:15 »
Värpfoder ska ju innehålla det protein de behöver, men det är ju baserat på att de bara äter det och inget spannmål. Äter de mycket vete så skulle det kunna bli för lite protein totalt sett.

I "äggproduktion i ekologiskt lantbruk" (en läsvärd skrift, googla så hittar du den som pdf) står det så här om fjäderplockning:
Citera
    Fjäderplockning kan innebära allt från
att en höna plockar lite försiktigt i en annan
hönas fjäderskrud till att fjädrarna dras ut.
Fjäderplockning har sällan bara en grundor-
sak, utan oftast samverkar flera orsaker till
att problemet uppstår. Om fjäderplockning
uppstår får man noga försöka reda ut vilka
eventuella brister det kan finnas i besätt-
ningen. Den utlösande faktorn kan vara
brister i fodrets sammansättning, saltbrist
eller plötsligt förändrade ljusförhållanden.
Det bästa sättet att förhindra beteendestör-
ningar hos höns är att erbjuda djuren en
meningsfull tillvaro i en djurriktig och
intressant miljö i kombination med ett väl-
balanserat foder. Fjäderplockningen kan
leda till blödningar i skinnet som lockar
andra fjäderfän att hacka mot blödningen.
Fjäderplockning, hackning och kanniba-
lism är olika typer av problembeteenden,
men hackning och kannibalism kan uppstå
till följd av grav fjäderplockning.

Det står dock inget om just fjäderätning.
Lycka till!

johe71

« Svar #12 skrivet: 24 mar-10 kl 12:19 »
vete får dom.

mer från Äggproduktion i ekologiskt lantbruk

"Vete innehåller mycket energi i förhållande till protein och en för hög halt vete i fodret anses kunna ge fjäderplockning och kannibalism. "

så prova att dra ner på vetet och öka på med mer värpfoder eller annat spannmål.

Vanligt värpfoder från lantmännen skriver du... granngården/lantmännen har ett ganska stort antal olika värpfoder i sitt sortiment så det är ju inte helt lätt att veta :)... vad heter ditt?

Är det ett helfoder så är ju proteinmängden (och allt annat i fodret) beräknat på att de inte äter något annat än just det fodret (+snäckskal för vissa sorter... just hobbyhöns brukar få matrester och även få gå ute och kan då picka i sig annat än helfodret, så hobbyhöns bör alltid ha fri tillgång till snäckskal oavsett vad foderpåsen säger).
Är det koncentrat så är det ju beräknat på att hönsen får 1/3 koncentrat+2/3 spannmål (gärna minst två olika sorter).

ElsaGunvor

• Skåne
« Svar #13 skrivet: 24 mar-10 kl 12:43 »
Ja, alltså, såhär får mina övriga höns sitt foder:
1 l vete, 1 l blandsädskross, 3 dl solrosfrön, 1 dl hampfrön, fri tillgång på snäckskal. Denna foderstat får mina andra höns. Dom mår prima, värper perfekt, har bra lyster i fjäderdräkt, inga problem alls, fint bajs osv.

Sen är det den gruppen som inte har gillat denna fodersammansättningen som alla andra älskar, därför fortsatte jag så som mannen dom bodde hos förut gett dom. Dvs värpfoder, fenix fr lantmännen, samt en näve vete typ. För dom totalvägrade äta det andra & då tyckte jag det kanske var bäst att fortsätta som dom haft förut.

Ska jag sluta med det & propsa på den andra blandningen som alltid funkat på de andra? Eller ska jag göra på ngt annat vis? Tar tacksamt emot förslag!

Värpfoder ska ju innehålla det protein de behöver, men det är ju baserat på att de bara äter det och inget spannmål. Äter de mycket vete så skulle det kunna bli för lite protein totalt sett.

I "äggproduktion i ekologiskt lantbruk" (en läsvärd skrift, googla så hittar du den som pdf) står det så här om fjäderplockning:
Det står dock inget om just fjäderätning.
Lycka till!

Tack!!!

Nina K

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 12 apr-10 kl 21:12 »
Har fyra grupper höns. Första gruppen har 2-3 hönor som drar fjädrar från de andra som de äter upp och resten äter lösa fjädrar som lossnat. Grupp två har jag inte sett någon som drar fjädrar, enstaka äter tappade fjädrar. Grupp tre har hönor som äter tappade fjädrar. Grupp fyra är mina äldsta och de äter inte fjädrar (föräldrar till de flesta i de andra grupperna). Två st från grupp ett går nu i gången efter fjäderplockning som blivit blodiga sår.

De får alla samma blandning. Korn kross, lite vete, värpfoder, allfoder, majs, snäckskal och vitaminer i vatten en gång i veckan. Har inte lampan på i stallet på dagarna eftersom jag har två fönster som släpper in ljus och kväll är den sällan på alls. Släpper dem i omgångar någon timme dagligen (tupp slagsmål anars).

Vad kan jag göra för att bli av med detta. Har endast hänt mig en gång tidigare, då var det vita och bruna värpare och vi avlivade hela gruppen efter att de gick från fjäderätare till kanibaler. Mina höns är blandras och renras djur. Tips?

Träsktrollet

• -
« Svar #15 skrivet: 14 apr-10 kl 10:17 »
Var plockars det fjädrar? Har samma problem, med min grupp med blandrashönsen som tillfälligt går med faverollehönor. Det började efter jul och nu har faverollerna inget skägg eller benbefjädring  :o  :'(

Jag har fått tipset att smörja tjära där de plockar, alltså ben och hals.
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

KP

« Svar #16 skrivet: 14 apr-10 kl 11:45 »
Funderingar och tips från en som inte heller vet så mycket om saken:

En del säger att fjäderplockning/-ätning beror på proteinbrist, en del på stress. Jag fick också min första fjäderplockare efter jul. Jag isolerade hönan under en vecka och gav henne kokt leverfärs + lite allfoder. (Jag fick tips om att blodmat är mindre svårsmält än kött, så blodpudding är kanske ett bra alternativ?) Mina höns har en kost med mycket lite salt (mest helsäd och mycket sällan matrester), så jag la till lite salt också. Dessutom plockade jag bort värmelampan. Hönan slutade plocka fjädrar, men jag kan ju inte säkert säga vad som påverkade henne mest eftersom jag förändrade flera saker samtidigt. Du kanske kan börja med att lägga till (animaliskt) protein och se om det blir någon skillnad?

Jag har aldrig varit med om att hönsen hackar så att det blir sår, men kanske borde du smörja alla såriga höns med tjärsalva eller något annat lämpligt för att stävja kannibalism. Andra på forumet vet säkert mer om detta och vilka produkter man kan använda.

Jag tror att besättningar som får gå fritt utomhus har mycket mindre problem av det här slaget. Du har inte möjlighet att ge hönsen mer utevistelse?

Träsktrollet

• -
« Svar #17 skrivet: 14 apr-10 kl 12:40 »
Hej ... märkliga problem Ni har - sånt har aldrig hänt mig eller aldrig hört talas om. Hur många tuppar har Ni per flock höns? Själv har jag 3 på 25 höns. 1 alfahanne och 2 andra som har en lägre rang - alfahannen tillåter att de får para sig med en del av de hönor som han ratar alternativt som ratar honom. Kan det vara en lösning på Era problem?!
Deras uppgift annars är att vakta flocken emot hök och dylikt. Jag har inga som hest problem med balansen i flocken. Alla sköter sitt s.a.s. i högsta välmåga.

Jag har 2 tuppar till 11 hönor... Det känns inte som om det är för många tuppar, eller?
Kanske man skulle ta och prova med plodpudding. För det är lite tråkigt när alla faverollerna är utan sina skägg och har nästan helt fjäderlösa fötter. Det är första gången jag är med om detta fenomen.

Hos mig blir det inga sår, utan jag tror att de går och pickar när de nya fjädrarna börjar komma ut. Så de kan vara lite småa blodfläckar på fötterna på dem. Inge mer.

Jag tänkte att om inte tjäran löser saken, så kanske de slutar när de får gå ut på sommarbete ;) Byter miljö och får större utrymme att vistas på  :)
Har hönsraserna:

KP

« Svar #18 skrivet: 14 apr-10 kl 13:11 »
Jag tänkte att om inte tjäran löser saken, så kanske de slutar när de får gå ut på sommarbete ;) Byter miljö och får större utrymme att vistas på  :)

Ja, jag tror att utevistelse löser många problem. Mer utrymme, mycket mer stimulans och dessutom bättre möjligheter till eget foderval och protein i form av mask och insekter. Men om hönorna sätter igång att plocka redan runt jul, så måste man ju försöka med något i väntan på våren. Tjärsalva är kanske bra för att skydda fjäderlösa ytor, men man kan ju inte gärna smörja in hela fågeln inklusive fjädrar?

Träsktrollet

• -
« Svar #19 skrivet: 14 apr-10 kl 13:43 »
Nä självkart kan man inte smörja in hela hönan i tjära  ::)  ;D Men eftersom att det är så lite och på begränsade ställen, så kan det fungera. Dessutom så på vissa av dem finns det skägg och på vissa inte. Men det verkar inte finnas någon stress inom gruppen, de sitter och putsar fjädrarna brevid varandra. Tupparna står ofta brevid varandra och små pratar, det är en stört skön grupp. Helmysiga och balanserade  :) 

Som sysselsättning får alla hönsen någon näve hel havre i spånet, bröd, luzern,  äpplen och diverse frukter. Men som sagt är detta fenomen nytt för mig, har alltid haft höns men inte fjäderplockning. Försöker tänka om jag gjort något annorlunda...
Har hönsraserna:

Dela detta:

* Inloggade just nu

105 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser