Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Plockar fjädrar av varann & äter  (läst 17851 gånger)

Existens?

• Gäst
SV: Plockar fjädrar av varann & äter
« Svar #40 skrivet: 04 feb-11 kl 10:54 »
Intressant! Vem är rådgivaren?

En av författarna till artikeln är Åsa Odelros.

En sak som komplicerar fåglars ( höns ) förhållande till ljus är att dom uppfattar blinkningar mycket mer än vi, och kan stressas av ljus som vi tycker är stabil, t.ex ett lysrör, medan det i deras ögon är ett flipperspel..

Alba

• Södermanland
« Svar #41 skrivet: 04 feb-11 kl 10:59 »
En av författarna till artikeln är Åsa Odelros.

En sak som komplicerar fåglars ( höns ) förhållande till ljus är att dom uppfattar blinkningar mycket mer än vi, och kan stressas av ljus som vi tycker är stabil, t.ex ett lysrör, medan det i deras ögon är ett flipperspel..

Precis! Därför vill man ju veta vad man köper för ljus. De jag tittat på har varit av typen lågenergi och lysrör som tillverkas speciellt för fåglar. Men tillverkarnas info är alltid bristfällig. Nu kommer jag ifrån ämnet lite, inte meningen att sno tråden.

En annan aspekt är att olika ljus tar fram olika färger i fjäderdräkten?

Men personligen tror jag mest på brist på sysselsättning som orsak till fjäderätning. Men man undrar ju varför vissa individer blir mer utsatta, eller varför vissa fjäderfärger lockar mer.

/ Alba
Trädgårdsmästare, viltrehabiliterare, mångsysslare som bor med sambo, finaste dottern och två sällskapskaniner i ett litet torp vid vägs ände

Simon

• Gäst
« Svar #42 skrivet: 04 feb-11 kl 11:09 »
Direkt solljus och starkt ljusinsläpp ska man alltid undvika ... speciellt nu på vintern då "snöljuset" lätt triggar till fjäderplockning ..
15 watts lampor brukar vara tillräckligt ... hellre två svagare lampor än en stark! Skaffa en dimmer så kan du testa vad som blir bäst.. I regel brukar vita (ljusa) hönor vara lättare att mästra med ljuset än bruna (mörka) ... Dom suger liksom åt sig ljuset  :-[
 Sedan är fjäderplockning och fjäderätning två skilda saker... Plockning kan bero på olika orsaker..men då ligger fjädrarna kvar på golvet ..ätning beror på brister!
mvh Simon

Attes matte

• Jämtland
« Svar #43 skrivet: 04 feb-11 kl 13:16 »
Många intressanta inlägg!  :D

Det jag tycker är mest konstigt är ju att just denna australorp-höna ger sig på just gula/röda fjädrar. Och det spelar ingen roll hur upptagen hon är med sysselsättning, så fort hon ser nån av dessa speciellt utvalda "offer" så rusar hon efter och nyper åt sig några småfjädrar som hon äter upp.  :-\
Fortsätter hon såhär så kommer jag ju att vara tvungen att ta till yxan på henne också...  :(

/Sara
Renoverings-bloggen: www.flatcoated.se/racksjon
Atte-bloggen: www.flatcoated.se/blog

melongurka

• Västergötland
« Svar #44 skrivet: 11 feb-15 kl 19:05 »
Kan fjäderplockning vara rasbetonat. Mina tre Australorp är de enda i gruppen som plockar fjädrar och äter. Visserligen plockar de mest på de som ruggar och där fjädrarna sitter löst. Jag ger ekologiskt värpfoder, grönt och havre. Nu provar vi med lite animaliskt och ökning av salt. Kan väl också bero på årstiden, Februari är ju inte den roligaste månaden vare sig för djur eller människor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser