Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vakthund för höns?  (läst 7871 gånger)

Arne Weise

• Blekinge
Vakthund för höns?
« skrivet: 14 jul-09 kl 23:00 »
Kan undra om det finns nåra fina vovvar som e duktiga på att vakta en sådär 500 lösgående hönor? Eller får man specialbeställa en sån?
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

Charlotte

• -
SV: Vakthund för höns?
« Svar #1 skrivet: 14 jul-09 kl 23:20 »
 Hittade ett svar på din fråga på ett utländskt forum:
http://answers.yahoo.com/question/index?qid=20090609085720AA12Bs6
Men, du borde be Moderator flytta tråden till Arbetshundar, det finns en del medlemmar som har vaktande hundar med sina djur som säkert kan svara på frågan hur det fungerar med höns.
                                Mvh
                             Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Arne Weise

• Blekinge
« Svar #2 skrivet: 15 jul-09 kl 17:29 »
thank
Blommehöner, Linderödssvin, Finullsfår, Rödkullor, Fjällkor och Jersey.

Helle-Mari

• -
« Svar #3 skrivet: 22 jul-09 kl 17:49 »
Har du kommit fram till vilken hundras som skulle kunna passa?  Vill gärna höra eftersom jag ochså är intresserad av en hönsvaktande hund!

fröken_trassel

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 22 jul-09 kl 18:23 »
Jag har en så kallad dvärg collie och det funkar rätt så bra för mig.. Han är sams med katterna jämt förutom just vid hönsen ( Där har det inget att göra anser han)... Han vallar även in min tuppflock så de inte försvinner i från gården då de bestämt sig för en utflyckt.. Jag har inte dresserat honom till detta utan hans vall instinkt visade sig vara ett  stort + då djuren kom till gården... jag har alla mina kycklingar kvar så jag är nöjd med hans jobb  :)

/Marie

Birgit

« Svar #5 skrivet: 22 jul-09 kl 19:58 »
Beroende på hur pass avancerad hund man vill ha så kan jag rekommendera Isländsk fårhund, som är duktig på sånt, precis som säkert Sheltien är också.
Söker man en mer rejäl vaktare är boskapsvaktare ett bra alternativ. De lever då med hönsen hela tiden, eller om man plockar bort hunden när hönsen går in, alternativt att den vaktar utanför hönshuset. De har naturligt detta i sig, men måste präglas på höns från tidig ålder. Bäst är om uppfödaren har höns, så de redan har etablerat en kontakt med dem.

Har själv sålt ett par, tre hundar på ställen med höns och det funkar toppen. Det är vanligt i USA också att de har dessa hundar med frigående fjäderfä av olika slag.

Boerlady

« Svar #6 skrivet: 23 jul-09 kl 09:59 »
vakta höns mot.vad?  bara valla dem el vakta dem mot tex räv?

Boerlady

« Svar #7 skrivet: 23 jul-09 kl 10:02 »
anatolisk herdehund vaktar höns. information på engelska.

http://www.anatoliandog.org/poultry.htm

Birgit

« Svar #8 skrivet: 23 jul-09 kl 10:21 »
Vakta mot allt som kan tänkas angripa höns ;)
Islandshunden kan ju valla också, men jag tror inte jag hört någon som har använt den till just det. Men säkert går det att lära den att "valla" tillbaka höns som är på fel ställe.
Boskapsvaktare vallar aldrig djuren. De vaktar dem. Det enda jag märkt där är att de kan försöka samla flocken om någon fara närmar sig. Precis som exempelvis får ofta gör när de är hotade.

ThinaA

• Västergötland
    • HjulTantens hemsida
« Svar #9 skrivet: 24 jul-09 kl 11:25 »
jag har en Hovawart som ju är en vakthund,men som jag föredrar att kalla en Vakare.Han ser somsin uppgiftatt alltid se till att hela hans stora flock mår bra,ingen får gråta,gräla,bli osams,höja röste,bli rädd eller ledsen.Hanvakar även ööver tamdjuren,han bor tex ihop med kaninerna i hundgården de få timmar han måste lämnas själv.de ligger o sover ihop.
vakar även över höns o skrämmer bort skatorna,vilket vi även lärt min systers schäfer7belgarblandning så kycklingarna får vara ifred.
Tror inte dte hänger så mkt på ras som att visa vad man behöver hjälp med o ge dem ett meningsfullt arbete.
Disability is an attitude

Helle-Mari

• -
« Svar #10 skrivet: 16 aug-09 kl 15:35 »
Nån som har någon erfarenhet om det funkar att "valla" höns med BC?
Alltså mota, fösa in och ja liksom valla hönorna?  Alltså ganska stora mängder höns.

Kanske de hellre vill käka upp dem! :o

Charlotte

• -
« Svar #11 skrivet: 16 aug-09 kl 15:54 »
Min BC kan hjälpa till att ta in hönsen och ankorna om jag tex ska bort så att dom får lov att bli instängda på 'fel' tid.
Han är van vid fjäderfän sen han var valp och vill inte äta upp dom.
 Men det skulle inte fungera att ha honom som i en flock som vakt för att hålla reda på den. Då skulle han inte släppa ut dom ur huset utan hålla dom samlade där inne och ligga och passa utanför.
Mvh Charlotte
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Helle-Mari

• -
« Svar #12 skrivet: 16 aug-09 kl 18:09 »
Min BC kan hjälpa till att ta in hönsen och ankorna om jag tex ska bort så att dom får lov att bli instängda på 'fel' tid.
Han är van vid fjäderfän sen han var valp och vill inte äta upp dom.
 Men det skulle inte fungera att ha honom som i en flock som vakt för att hålla reda på den. Då skulle han inte släppa ut dom ur huset utan hålla dom samlade där inne och ligga och passa utanför.
Mvh Charlotte

Vad används han till i vanliga fall?  Skulle en BC "nöja" sig om man säger arbetsmässigt med att bara valla höns?  Han skulle i såna fall arbeta varje förmiddag med det.
Jag har ju hört att BC är riktiga arbetshundar och inte mår bra av att inte ha nån uppgift...frågan är om hönsvallare/motare/fösare samt allmän gårdshund skulle räcka som uppgift?
Vad tror ni som är insatta i rasen?

Charlotte

• -
« Svar #13 skrivet: 17 aug-09 kl 09:42 »
Jag tror det beror en hel del på vilken individ hunden är, inte bara vilken ras.
Min BC jobbar vanligtvis med får, men nu har han inte vallat ordentligt på nån månad, fåren går på stort bete och behöver inte flyttas och då blir det inget jobb...
Man får vara lite kreativ och hitta på annat åt honom att göra:) Annars är risken stor att dom tar på sig egna arbetsuppgifter som inte är så önskvärda, som att valla bilar eller annat.
Jag vet inte riktigt vad du menar med Gårdshund? Min BC skulle inte kunna lulla omkring själv på gården, då skulle han förmodligen hitta på såna egna uppgifter som jag inte gillar. Däremot är han nästan alltid med mig ute när jag gör saker. Är det något jag inte vill av han ska vara med på så kommenderar jag Ligg, så får han ligga och vänta till jag är klar.
Min kompis har en Isländsk Fårhund, hon däremot kan vara lös på gården själv på  dagarna och tar bara in hönsen på kommando.
Sen finns det BC ägare som tycker att hunden ska sitta i hundgård utom när den arbetar för att undvika att den hittar på dumheter, men det tycker jag verkar tråkigt...
Fast det är oftast såna som har ett litet 'gäng' med hundar och tränar och tävlar vallning och då blir det väl en annan sak.
Hoppas flera BC ägare svarar, för jag tror det är väldigt individuellt hur dom fungerar...
Dom exemplar som jag har träffat på som varit rätt odrägliga har varit 'Gårdshundar' utan egentliga uppgifter, och dom har varit Rymmande, Biljagande små Monster;)  Däremot har jag träffat många trevliga som inte vallar alls men då sysslar ägarna med olika hundsporter så att hunden har jobb ändå.
Mvh Charlotte

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #14 skrivet: 29 aug-12 kl 14:33 »
Puffar den här tråden! Jag går i samma tankar. Har någon därute erfarenhet av hönsvallande hund? Och som föregående frågeställare: Är hönsvallning en för liten uppgift för en B.C?
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

sonja på slätten

• Halland
« Svar #15 skrivet: 30 aug-12 kl 08:51 »
Fast om det gäller VALLNING bör en ny tråd skapas, då rubriken på denna handlar om VAKT.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

sonica

• Hälsingland
    • Extend
« Svar #16 skrivet: 31 aug-12 kl 10:01 »
Ok, jag utryckte mig fel. Jag undrar om någon har erfarenhet av att ha en hund som passar på hönsen. Håller höken borta, och kan valla in dom till hönsgården på kommando. Kanske till och med hålla hönsen från rabatterna? Tråden är gammal, och jag undrar om det finns nån med aktuell erfarenhet.
Frisör med två adresser. Stockholm och Hälsingland. Har två frisörsalonger som heter Extend, en man med cirkushjärta, två barn, tre katter och en härlig mix av höns.

Luff

• Västergötland
« Svar #17 skrivet: 11 sep-12 kl 21:00 »
Schäfern är en vallande vakthund så hittar du rätt individ så finns instinkten där - men då behöver du kolla linjerna noga så du inte får en monstervovve eller en vinglig räka.
//Luff

Dela detta:

* Inloggade just nu

186 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

SV: Vårens späda rabarber
i Frukt & bär
[13 apr-25 kl 11:55]

Inga humlor...
i Frukt & bär
[13 apr-25 kl 10:26]

izmxl
i Frukt & bär
[13 apr-25 kl 02:52]

dark web markets rmzar
i Frukt & bär
[12 apr-25 kl 07:01]

darknet websites obwjs
i Frukt & bär
[24 mar-25 kl 15:26]

darknet markets links uknzp
i Frukt & bär
[24 mar-25 kl 11:31]

darknet markets links dvxpk
i Frukt & bär
[24 mar-25 kl 06:00]

darknet websites ackhs
i Frukt & bär
[24 mar-25 kl 02:04]

darknet marketplace rtids
i Frukt & bär
[23 mar-25 kl 22:12]

darkmarket list ziuql
i Frukt & bär
[23 mar-25 kl 18:11]

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser