Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hundgård  (läst 10317 gånger)

Skogshuggarn

• Gäst
Hundgård
« skrivet: 21 jul-09 kl 20:03 »
Ska flytta till nytt torp och har för en gång skull mer utrymme än vad jag vet vad jag ska göra av med ( 3 ha mark och 158m2 ladugård) så nu ska det äntligen byggas hundgård. Innerdelen är inga problem, inte heller stängsel men funderar lite kring själva backen. Jag har sett att de flesta väljer singel, gjuten platta eller bara gräsmattan som underlag på utedelen. De 2 första alternativen verkar lättskötta och det sista blir finast om än inte rymmningssäkert eller praktiskt. Så min fråga är om någon har erfarenhet av skorstenstegel som markbeklädnad? Gräs borde ju kunna växa upp i hålen, kisset rinner undan, svalt att ligga på och snart torrt efter regn.
Erfarenhet eller synpunkter?

vallhunden

• Västergötland
SV: Hundgård
« Svar #1 skrivet: 23 jul-09 kl 09:34 »
Nackdel med skorstenstegel med hål i kan vara att det är svårt att få bort hundbajset om hunden trampar på det och det fastnar i hålen ;-)
Går åt mycket tegel dock, eftersom vi pratar om stor yta. Antar att din hundgård måste vara 18-24 m2 stor? Det finns regler för hur stora hundgårdar måste vara - kolla dom!

Cementplatta blir väldigt varm om det är en het sommardag, snudd på omöjligt för en hund att vara där då...
Likadant med trädgårdsplattor, det är noga att det finns ordentligt med skugga! Det är dock lätt att hålla rent, ta bara fram vattenslangen.
Gräs är inte gräs så länge, sen blir det alla stadier mellan skit och lera som hunden tar med sig in och lämnar på golvet efter några timmar.

Jag har nu gjort hundgårdar med armeringsmatta  i botten och singel ovanpå det. Telefonstolpar runt om och hundgårdsgrindar. Det har blivit de mest lättskötta och praktiska hundgårdarna hittills.
Jag har tidigare haft både gräs, natursten och trädgårdsplattor.
Kvinna som bor själv på landet med ett 30-tal tackor (Gotlandsfår) och 3 Border Collies.

Skogshuggarn

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 jul-09 kl 10:51 »
Ok. Tack för tipsen. Märkte igår när jag var där och röjde att under den urgamla veden, allt ris och fem cm grässvål finns det en gammal gödselplatta under större delen av där hundgården ska vara. Tror att det får bli som så att grässvålen får vara kvar tills vidare och sen se hur det fungerar.

Zink

• Ångermanland
    • Asamayama
« Svar #3 skrivet: 09 sep-09 kl 12:53 »
som tidigare sagt så måste du kolla mått bestämmelserna för hur stor din hundgård måste vara beroende på hur stor hund och hur många de skall vara i hundgården.

Sen har det ju tillkommit en hel del regler på hur koja, aktivering osv skall vara utformat.

Jag har valt att bygga en hundkoja som är satt utanför hundgården och en hundkoja som står i varje hundgård, för hundarna skall ha en upphöjd plats att kunna ligga på, och nu kan mina ligga på kojtaket på den innestående kojan, annars måste man bygga ett typ av bord som de kan ligga på, även detta skall vara av viss storlek då de skall kunna ligga utsträckta på sida utan att någon kroppsdel hamnar utanför.

Sen har jag valt att göra det grävskyddat med nät på marken längst stängslet och har kvar jord/gräs i mitten för att hundarna skall ha grävmöjlighet som berikning i sin hundgård. Även leksaker ben osv räknas som berikning.

Hundarna skall även om de bor 24 timmar/dygn i hundgård varje dag rastas på annan plats.

Det finns många som bygger upp ett trägolv ovanför marken, det kan vara lätt att sköta då man även kan spola av det, men hundarna får som inget utbyte i hårdheten på marken de går på, vet även de som lagt stenplattor och visst är det vackert, men känns ju inte direkt naturligt för en hund att knata runt på hela dagarna.
Då tar ja hällre mer tid på mig att plocka bajs i kuperad terräng och hundarna har möjlighet att gräva och använda sina tassar.

Det går ju även att bygga ett golv av trä längst väggarna och sen fylla upp med grus i mitten, då får de både det torra plana att gå på, samt möjlghet att gräva i mitten, samt att många hundar vill ha det lite ostädat där de skall göra sina behov.

eftersom jag har 9st uteboende polarhundar är det inte relevant att flera ggr per dag ta en å en i koppel för promenad så vi har byggt upp en enorm rastgård med viltstängsel som är runt hundgårdarna vilket gör att vi bara behöver öppna och släppa ut alla ur hundgårdarna för lek och egen träning i skog och mark flera ggr per dag.

Lycka till med din hundgård!
även en blind höna hittar ett korn...

sallyomolly

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 09 sep-09 kl 15:51 »
Nackdel med skorstenstegel med hål i kan vara att det är svårt att få bort hundbajset om hunden trampar på det och det fastnar i hålen ;-)
Går åt mycket tegel dock, eftersom vi pratar om stor yta. Antar att din hundgård måste vara 18-24 m2 stor? Det finns regler för hur stora hundgårdar måste vara - kolla dom!

Cementplatta blir väldigt varm om det är en het sommardag, snudd på omöjligt för en hund att vara där då...
Likadant med trädgårdsplattor, det är noga att det finns ordentligt med skugga! Det är dock lätt att hålla rent, ta bara fram vattenslangen.
Gräs är inte gräs så länge, sen blir det alla stadier mellan skit och lera som hunden tar med sig in och lämnar på golvet efter några timmar.

Jag har nu gjort hundgårdar med armeringsmatta  i botten och singel ovanpå det. Telefonstolpar runt om och hundgårdsgrindar. Det har blivit de mest lättskötta och praktiska hundgårdarna hittills.
Jag har tidigare haft både gräs, natursten och trädgårdsplattor.

Vilket bra tips! Ska vi prova, vi ska bygga ny men vi har en tax som gräver sig under ALLT! 2 meters gångar är ingen match. Ändå står hon sällan i hundgård men hon älskar att gräva. Armering låter super. Vi har haft plattor längs kanterna innan i tre rader men hon grävde under dem så nu är man ju rädd att det ska rasa så nu är de i stora hagen.

Du anar inte vilket problem du löste =). Vi ska bygga nytt framför ett förråd där det finns värme så att de ev kan vara där på vintern ibland och vi har funderat oss tokiga på underlag på så stor yta det kommer att bli på.
« Senast ändrad: 09 sep-09 kl 15:53 av sallyomolly »

sallyomolly

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 sep-09 kl 15:54 »
Vill gärna tillägga att rumsrena hundar kissar inte gärna i hundgården om det liknar golv, gör inte vår drever. Endast om det finns grus så det hade vi i mitten. Hon skulle aldrig göra på platta el trädgårdsplattor och man vill ju inte att damerna ska komma i nöd.

Deepen

• Västergötland
« Svar #6 skrivet: 12 sep-09 kl 17:20 »
Hej!
Vi har trädgårsplattor och det fungerar jättebra. Var egentligan en provisorisk lösning då vår yngste hund visade sig vara en grävare av rang  :)
Vi slängde i panik på plattorna som råkade ligga i högar utanför hundgården - bara så vi kunde lämna dem i hundgården nästa dag. Men det blev så himla bra att de ligger kvar. Lite grönt i skarvarna, spolar av med högtryck ibland och lätta att skotta bort snö på.
Hundarna tycker det är ok att pinka mot stängselstolparna men bajsar helst inte i hundgården. Men, de är alltid rastade när vi lämnar dem och de är inte ensamma så lång tid att de hinner bli nödiga igen... Sen har de ett träbord med en slags matta på så de kan ligga lite högre - det gillar de.
De älskar verkligen sin hundgård. Kojan står innanför väggen till ett magasin, har lite värme i kojan råa och kalla dagar.
Kojan/gården ligger i nordöst till sydöst. Skyddad för nordvindarna och södersolen, med utsikt över gårdsplan och byvägen. Lite extra lyxigt blev det när jag i somras fixade en galon-dyna i kojan för att de ska kunna ligga lite mjukare.
Ja, våra hundar är lite bortskämda  ;).

Hälsningar från Martina
« Senast ändrad: 12 sep-09 kl 18:06 av Deepen »
Har några Värmlandsfår, två border collies och en bondkatt.

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #7 skrivet: 14 sep-09 kl 21:16 »
Min hundgård ligger uppepå en höjd o har ett rum som är säkert 30kvm vägg i vägg med garaget.

Dörren dom går ut igenom ligger så dom har sol hela dagen in i hundgården.

Hägnet är 100kvm , vi valde att ha kva buskarna i hägnet o det har visat sej vara mkt lyckat .
Dom gräver sej gropar o sover under buskarna o kliar sej på dom .
Skugga får dom även från buskarna .

Den delen som vätter mot hönshuset har numera även plankvägg  ;D
Mina verkar trivas i sitt eget hus .
Dom har stora fotöljer då dom älskar att sova i dom även inne *S*
Tjock trasmatta på golvet och ett bord , precis som inne .
Mat inne o vatten ute , sen i vinter står vattnet inne .
Vi funderar på ett termobar som man har till hästar så man får frostfritt vatten åt dom .
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

tamate

• 4 barnsmor som gör så gott hon kan =)
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 23 nov-12 kl 22:45 »
marksten längs med sidorna och singel i mitten är bra, då slipar dom korna när dom springer på markstenen och så kissar och bajsar dom i mitt en och det är lättare att ta upp bajs på singel än något annat.
-det som inte dödar härdar
www.missneback.se

Dela detta:

* Inloggade just nu

187 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen!
/Gabriella S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser