Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Knottriga ägg  (läst 4844 gånger)

Torry

Knottriga ägg
« skrivet: 29 jan-06 kl 19:51 »
Har en maranhöna som värper väldigt knottriga ägg, även färgen är väldigt ojämnt fördelad. Nån som vet varför äggen blir så?

Skytten

• Skåne
Re:Knottriga ägg
« Svar #1 skrivet: 30 jan-06 kl 12:47 »
Vet inte hur denna sorts höns ägg normalt ser ut, men det verkar lite konstigt att alla äggen ser ut så, och inte bara något. Det kan vara genetiskt. Får hönsen kalktillskott?
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Torry

« Svar #2 skrivet: 30 jan-06 kl 19:18 »
Ibland är dom alldeles släta och fina men ofta sitter kalken i ansamlingar över hela ägget. Mina höns får snäckskal, vete, pullfoder(ej värp), solrosfrön, matrester, frukt och grönt varje dag.

skomakarn

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 30 jan-06 kl 19:36 »
Hur gamla är hönsen/hönan i fråga? Har själv haft maraner och också upplevt skiftande kvalitet på skalen, framför allt när dom blivit lite till åren (4 år och uppåt). Knottror, vitfläckiga och blekare har varit vanligt över den ålderrn. Vet ej varför det blir så, men skall forska vidare. Återkommer om jag hittar något!

Ronny

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 30 jan-06 kl 22:04 »
Det stämmer nog. En del riktigt gamla hönor kan värpa helt oformliga ägg. Skrynkliga och ojämna i skalets tjocklek. De sista ålderstigna blommehönsen från en av de räddade stammarna värpte såna ägg. Man kunde nästan se in i äggen, så tunna var skalen på vissa ställen. Jag kläckte dem med stor omsorg i maskin. Vågade inte lägga dem under en höna. Fick fram sju av ca 35 ägg. Jag sade i förväg att det kommer nog att bli noll, men det gick vägen och den tofsiga "Vombstammen" gick vidare. Inga unghöns efter dessa oformliga ägg värpte annat än fina släta blommeägg. Så i det fallet var det absolut hönornas ålder som orsakade de konstiga äggen.
« Senast ändrad: 30 jan-06 kl 22:13 av Ronny »
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Archibald

« Svar #5 skrivet: 30 jan-06 kl 22:33 »
jag har inte ens ettåriga höns som lägger knottriga ägg ibland.
har inte kommit på vilken höna än bara...

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser