Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kön på ankor?  (läst 6760 gånger)

Dollar

• Västerbotten
Kön på ankor?
« skrivet: 30 jan-06 kl 12:18 »
Ja hur ser man vad som är vad. Jag är nybörjare på detta med ankor. Köpte 4 st i höstas. Iaf så skulle det vara 3 damer och en herre. 3 st låter inte så högt när de pratar men en av dem som jag då tror ska vara hanen pratar högt och ljudligt med mycket kraft i rösten, ganska grov.

Varför jag börja tvivla eller undra nu är för de har nyss börjat lägga ägg och gubben låg å ruvade på detta en morgon när jag kom ut. Hjälps dom åt? Sen i går kväll när de fick sin mat så har jag bytt skål och då är de lite fjantiga och tycker att den ser farlig ut. Iaf så gubben var vid vattnet och slaskade och brudarna stod vid deras bädd och nöp i varandras huvud. Det såg ut som värsta ormgropen. De höll fast i varandra alla tre....

Ja ni som är hemma på detta med ankor, vad säger ni?

Btw, finns det någon bra sida på nätet om ankor eller någon bra bok att köpa som ni kan tipsa mig om??
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Skytten

• Skåne
Re:Kön på ankor?
« Svar #1 skrivet: 30 jan-06 kl 12:22 »
Vi har alla våra fördomar om hur en dam beter sig!
Den ljusa "rösten" är hanen och den  grövre honan.

Honan kan "Gapskratta" hanen är lite lågmält.

Hanen har dessutom en av fjädrarna där bak krökt upp i en båge.

« Senast ändrad: 30 jan-06 kl 12:25 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 30 jan-06 kl 12:29 »
Å nej, då har jag ju blivit lurad? 3 herrar och 1 dam? :'(

Nu har jag ankor av en blandras, typ blåanka tillsammans med ngt annat. En som är vit som ska vara en dam har en tofs på huvudet och en stjärtfjäder är krökt där bak som du beskriver. De andra har inte en enda fjäder som är krökt/böjd.....
25 Tackor av Texel/Dorset, 15 Lantras Getter,Löpankor, 50 tjurar, Jämthund,Border Collie,  Welsh Corgi Cardigan,Luzernstövare, hästar,kaniner, Katter och massa dammråttor...

Skytten

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 30 jan-06 kl 13:25 »
Det är häftigt med tofsar på en anka, jag har själv haft en.

Det är dock ett anlag som när det blir dubbelt inte blir levande födda.

Du bör få hälften av ankorna som ser normala ut, och en del är  bärare av anlaget, en fjärdedel kan få tofs, och en fjärdedel blir inget.

Eftersom en har krökt fjäder där bak är det en hane de andra är nog honor.

Att de är blandras, kan bero på att man velat föra över tofsanlaget från en annan ras.
« Senast ändrad: 30 jan-06 kl 13:26 av Skytten »

Dollar

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 30 jan-06 kl 13:40 »
Hm, ja jag blir bara mer och mer förvirrad. Iaf så han som jag köpte dem av hade gjort denna korsning mest för att han skulle sälja dem som slaktankor.

Idag till mina ankors stora lycka kan de vara ute då det är plusgrader och det regnar. Iaf så står den vita mest på vakt hela tiden, den med tofs och krökt fjäder på stjärten. De andra grejar på. Men den som jag trodde var en gubbe är alltså en hona trots att den låter högt och ljudligt och skiljer sig tonmässigt från de övriga?? Och de andra som låter likadant kan ändå vara två honor och en hane? Han jag köpte dessa av är en riktig fågelkarl så han vet ju vad han håller på med, han sa att han skulle välja ut 3 damer och en gubbe då till mig. Har köpt höns av honom förut. Han har lite allt möjligt...

jo när du skriver "gapskrattar" så gör den det den som jag trodde var gubben, allra helst då de får ny halm att böka i då låter det som den skrattar....
« Senast ändrad: 30 jan-06 kl 13:42 av Dollar »

Brethbacken

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 30 jan-06 kl 16:17 »
Honorna kväker och hanarna piper på ett lustigt vis.
Hanarna har en lock på rumpan.
Lycka till men ankorna hade själv som mest 22 löpankor i 3 olika färger här på gården.

Anna

• -
« Svar #6 skrivet: 02 feb-06 kl 14:13 »
Det där med ljudet på ankor hörs tydligast då man lyfter uppdem. Testa att lyfta dem en och en och bara hålla dem runt kroppen med händerna. Hannen låter då väldigt pipigt medan honorna står för basljuden. Sedan är den krökta fjädern där bak ett säkert ankhanne-tecken. Hannarna brukar också ha gul-grön näbb medan honorna har en brun/svart-näbb. Fast det finns säkert raser där de har andra färger på näbbarna också, det kanske någon annan kan svara på bättre. Jag tycker att man ofta kan se könet på många raser på näbbens färg.

Jag lånade några böcker om fjäderfäskötsel på biblioteket för ett tag sedan. En bok handlade bara om ankor och gäss. Minns dock inte vad den hette. Kolla närmaste bibliotek eller kolla på Högbergas hemsida.

Om inte annat kommer du att märka vem som parar sig med vem och vilka som lägger ägg och ruvar så småningom. Mitt säkraste tips är dock att testa ljudet på dem då de blir lyfta. Så gjorde vi alltid på våra ungankor innan de var så stora att man kunde se skillnader i fjäderdräkten.
Lycka till!
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

Anna

• -
« Svar #7 skrivet: 02 feb-06 kl 14:14 »
Jag glömde säga att detta ämne diskuterats tidigare på denna hemsidan. Gå några sidor bak så hittar du kanske den tråden.
Lycklig på landet i Medelpad med make, två söner, katt, höns och förhoppningsvis mer djur framöver...

iceman

• ät av livet innan livet äter dig
    • Dalarna
    • hoberget
« Svar #8 skrivet: 02 feb-06 kl 20:42 »
mina damer  låter precis som andra säger här mycket mörkare...än  våran ANDers som har en liten grå  lock som sticker upp bak på stjärt partiet...

vi har  3 st gul ankor  (på söndag kommer 2 till...anka-trin och anki)

love och lev väl...
Lever  med kära maken på älskade Hoberg i Sunnansjö Ludvika Dalarna miljö och vänster aktivist) ... Bevarar fjällnära kor,  Jämtgetter,Gotlandskaniner, Hedemorahöns, till eftervärlden samt självhushåll...(genbank på  samtliga raser)

Dollar

• Västerbotten
« Svar #9 skrivet: 05 feb-06 kl 13:58 »
Ja tyvärr är det nog så att jag har 3 hanar och 1 enda hona, det känns inte roligt. Jag ska försöka hålla ögonen öppen för att få tag i fler damer.

Det jag nu är rädd för är att dessa grabbar kommer att ta musten ur min enda dam. Men jag får väl se hur det yttrar sig. Än så länge går det bra då de bara är inne, men snart ska de få flytta ut i fårhuset då det blir varmare och ha möjlighet att kunna få gå ut. Sen kommer de att få bo där året om.
Endera så kommer det att bli stekt anka framöver eller så ska jag försöka hitta nytt hem till karlarna om det inte funkar.

Tack för alla tips iaf. Lycka till med era fjäderfän!!

Skytten

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 06 feb-06 kl 12:06 »
Ja när det börjar våras, är det nog inte nådigt att vara ensam flicka bland tre pojkar, du bör nog fixa det ganska snart.

Monica L

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 feb-06 kl 22:30 »
Jahadu, så kan det gå... Om han som du köpte ankorna av är en riktig fågelkarl som vet vad han håller på med eller ej låter jag vara osagt... Om han är en reko man (och du har ju även köpt höns aom tidigare) så tycker jag att du i första hand ska kontakta honom, förhoppningsvis byter han ut hanarna mot honor eftersom det var det som du egentligen betalade för!
Vidare så tycker jag att du ska skilja på dina ankor. Låt honan gå tillsammans med endast en hane och ha de övriga hanarna för sig tills du har löst problemet med för många andrikar (låt dem flytta ut i fårhuset redan nu).
Jag önskar ialla fall lycka till och hoppas att honan ska komma igång med äggläggandet framöver... -och du, små nykläckta ällingar är det allra gulligaste man kan tänka sig! mycket finare än kycklingar faktiskt med de små simfötterna och den platta näbben -de är underbara !!

Dollar

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 08 feb-06 kl 16:05 »
Tja, jag har kontaktat honom jag köpte ankorna och han sa att det är i princip omöjligt att kunna förutse vad det är för kön på dem då de är unga. De var i åldern 4 månader då ungefär. Tyvärr så ville han nog inte byta ut dem och han hade ju ändå inget att byta ut dem emot. *suck*

Eftersom jag bor i norrland så är det ganska kallt här nu och ankorna är vana vid plusgrader så jag är rädd att de inte klarar den snabba tempskillnaden som blir om jag flyttar ut dem nu i fårhuset. I fårhuset är det ju nämligen ganska lik temp som ute... ja man är väl kanske lite blödig  ;)

Btw så hoppas jag på ällingar under sommaren, det vore ju jätteroligt. Kan tänka mig att de är jättesöta, har ju sett gräsändernas ungar å de är ju bedårande!

Monica L

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 08 feb-06 kl 22:21 »
Vid 4 månaders ålder brukar det inte alls vara några problem att skilja könen åt på deras läten om nu inte fjädrerdräkten skiljer. I mina ögon verkar denna man inte vara särskilt seriös! Jag tycker inte du ska fortsätta att köpa djur från honom. Det finns andra mer ansvarstagande ank-, duv-, gås- och hönsuppfödare med fina djur även i norrland!

Har du ej möjlighet att sära på dem redan så får du väl hålla extra koll på dem, inte bara med tanke på honan utan även hanarna kan bli aggressiva mot varandra när en hona finns inärheten vid parningstid... Kanske kan du dela av utrymmet där de nu  vistas? -så det blir lugn och ro för alla parter, även för dej!

Susanne

« Svar #14 skrivet: 08 feb-06 kl 23:23 »
Jag instämmer med Monica. Vid fyra månaders ålder går det definitivt att avgöra vilket kön det är. Honorna har ett ljudligt "KVA KVA KVA" medan hanarna låter lite mer lågmält, och dessa skillnader kan man börja höra redan när de är kring 6 veckor gamla. Vid 10-12 veckors ålder börjar hanarna dessutom rugga till praktdräkt, så har man inte kunnat höra på ljudet innan dess så kan man se på fjäderdräkten när hanarna är färdigruggade. Även om det är en ankras där båda könen har likadana dräkter så kan man ändå se vilka som är hanar genom den "knorr" som finns bak ovanpå gumpen på hanarna.

Måste också instämma om gulliga ällingar! Tycker man kycklingar är söta, så är de ändå ingenting jämfört med du ljuvliga ällingarna.  :)

Jag hoppas det löser sig med din ankflock, och att du får uppleva de små bedårnade dunbollarna med sina platta simfötter i sommar.  

Dollar

• Västerbotten
« Svar #15 skrivet: 09 feb-06 kl 17:04 »
Ja han verkar nog inte vara så seriös då. För när jag fick ankorna, (De kom med bussgods från Umeå) så lät en grovt och mörkt, trodde detta var hanen eftersom de andra hade ett ljust pipande/kvackande.... ja och antog att dessa var honor då jag hade beställt 3 honor och 1 gubbe.

Det verkar som om det ska bli milt nu i helgen och då tror jag att jag ska dela på dem. De andra två gubbarna får flytta in till fåren så länge. Just nu så verkar det inte vara några bekymmer som jag kan se, men det är klart man vakar ju inte dygnet runt så under den tiden kan mkt hända. Fast jag ser inget som skulle ha betytt bråk på dem.

Monica, ser att du bor i Ö-sunds trakterna, skulle du kunna tipsa mig om ngn som har ankor, typ blåankor eller ngn blandras, ja de större raserna...

Dela detta:

* Inloggade just nu

199 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser