jag pratar inte om att straffa hunden, men ibland måste man ha en lite strängare röst, ffa om det handlar om en liten obstinat terrier. det finns situationer där det t ex krävs en sträng röst. naturligtvis är det roligast om det funkar utan, det är klart.
att ta upp delfiner och späckhuggare ...
... de ska inte tränas alls tycker jag. de har inget i en bassäng att göra. men visst kan du varken skälla ut dem eller ta dem i örat, så du har ju inget annat val.
Det finns ju andra djur som klickertränas, duvor, kackerlackor... Allt funkar och man använder aldrig straff.
Att använda en sträng röst räknas som positivt straff = tillför obehag för att ett beteende ska minska i frekvens. Alltså typ att hunden hoppar fast den inte får och så ryter man "Nej!!" Det är ett såkallat positivt straff (positiv innebär i denna mening att tillföra något), och det används aldrig i klickerträning.
Klickerträning har inte så mycket med klickern i sig att göra utan klickerträning är en filosofi. Det går ut på att belöna det som är bra och ignorera det som är dåligt, och straff används inte. Man ignorerar alltså felbeteenden och straffar inte hunden för dom.
Om du straffar din hund (rycker i kopplet, skäller på hunden eller tillför annat obehag) så klickertränar du inte. Du kan aldrig säga att du klickertränar om du straffar hunden. Däremot kan man gärna säga att man tränar traditionellt (i traditionell träning straffar man hunden) men att man avänder klicker som hjälpmedel

Det kan man absolut säga! Gäller såklart inte dig bara, utan alla som tränar hunden. Straffas hunden klickertänar man inte, utan man tränar traditionellt men hjälper till med en klicker.
Jag är för övrigt klickerinstruktör och håller kurser i klickerträning i stockholm.