Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När kan man släppa ihop dem igen?  (läst 1018 gånger)

nerdette

När kan man släppa ihop dem igen?
« skrivet: 07 aug-09 kl 19:21 »
Stackars geten har ett gigantiskt juver och ungarna är nu 4 månader gamla. Hur lång tid behöver man ha dem isär om ungarna inte ska börja dia igen när man släpper ihop dem?

Sussilo

• Gäst
SV: När kan man släppa ihop dem igen?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-09 kl 09:41 »
Du måste mjölka geten om du har skiljt henne från killingarna och juvret är spänt, annars kan hon bli sjuk. Att skilja killingar och get några veckor samtidigt som man ger killingarna god mat brukar få dem avvanda, men då ska geten mjölkas. Om du inte vill mjölka, kan honkillingarna gå tillsammans med geten hela tiden.
« Senast ändrad: 08 aug-09 kl 16:18 av Sussilo »

nerdette

« Svar #2 skrivet: 08 aug-09 kl 12:11 »
Måste man inte dela på dem? Jag tycker synd om geten som har ett sådant stort juver, hon kan knappt gå ordentligt. Tänkte att det skulle bli bättre om hon sinar? Slutar de dia av sig själva?

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 08 aug-09 kl 15:29 »
Vilken getras har du? Bockkillingarna kan bli könsmogna vid ca 3 mån, därför skiljer man dem från getterna då. Har geten getkillingar (alltså av honkön) och man inte vill mjölka, är det smidigast att låta honkillingarna gå kvar hos geten hela sommaren. Geten sköter avvänjningen. Geten bör vara sinad senast 2 mån före nästa killning. I vilket fall som helst måste du nu mjölka ur geten så hon inte far illa. Släpp sedan in hennes honkillingar till henne igen, om du inte vill mjölka själv. Läs tråden "Hur slutar man med mjölkning?"
« Senast ändrad: 14 okt-11 kl 09:58 av Sussilo »

nerdette

« Svar #4 skrivet: 09 aug-09 kl 16:25 »
OK tack! Bocken är kastrerad så jag låter killingarna gå kvar med mamma. Hon är väldigt fäst vid dem.

ninna b

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 09 aug-09 kl 21:21 »
Ger du kraftfoder..? Sluta i såfall med det..
annars tycker jag att naturen kan ha sin gång och då diar ungarna mindre och mindre och till sist avtar det helt.

nerdette

« Svar #6 skrivet: 10 aug-09 kl 20:55 »
Nej jag ger inget kraftfoder. Hade tänkt ställa henne på halm några timmar om dagen men jag har tyvärr inte fått tag på någon. Tack för svar iaf!

ninna b

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 10 aug-09 kl 22:06 »
Tycker du att hon har det jobbigt så får du skilja ifrån ungarna och sina ner geten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

129 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser