Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Betäckning, killning mm.  (läst 1022 gånger)

donnabellan

Betäckning, killning mm.
« skrivet: 02 sep-09 kl 12:25 »
Vi funderar på att så småningom skaffa lite killingar hemma. Är dock ny och okunnig på området, så det vill till att veta vad man ger sig in på innan det är dags.

Dock vet jag att det finns en hel del mycket kunniga personer här på forumet, som kanske vill berätta lite.

Är det något man ska tänka på innan man betäcker sin get? Avmaskning, tillskott etc?
Något annat att tänka på?

Har förstått att det är sällan man får delta i en killning, men om det ändå blir så, vad ska man tänka på? Hur länge är det normalt att det håller på, så att man vet om något är väg att gå fel?

Efter killning, är det vanligt att geten får brister? Tycker jag läst en del om det här på forumet. Ska geten ha något tillskott efter killningen? Övrigt som är bra att veta?

Vad bör man ha hemma när det drar ihop sig? Nappflaska, samt pontus lammnäring, men annat? Något till geten?

Tar som sagt tacksamt emot all info och råd. Är inte heller på väg att betäcka mina getter imorgon, men vill som sagt lära mig så mycket som möjligt.

Mvh

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
SV: Betäckning, killning mm.
« Svar #1 skrivet: 03 sep-09 kl 16:49 »
Du hittar svaren bakåt i trådarna, men jag ville bara säga. Jag gillar din inställning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #2 skrivet: 05 sep-09 kl 06:10 »
Jag också!

Mina lantrasgetter gick dräktiga i 148 dygn, plus-minus fem dygn.  Öppningsskedet tar i regel 2 - 3 timmar.  Utdrivningsskedet känneteckans av att geten krystar.  Det känner Du igen på att öronen läggs så långt bakåt att öronspetsarna nästan möts.  En get som krystar mer än en halv timme kan antas ha problem.  Om Dina "flickor" är tama och gillar Dig, är chansen ganska stor att de låter Dig vara med.  En del till och med kräver det ...

Tips inför betäckningen:  Försök kolla noga, så att Du har ett betäckningsdatum att räkna utifrån!
« Senast ändrad: 05 sep-09 kl 06:12 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 05 sep-09 kl 08:48 »
Donnabellan:
http://fiascofarm.com/goats/index.htm#doeskidding
En av mina favoritsajter, även om man får översätta en del till svenska förhållanden. Här hittar du hur mkt info som helst i ämnet och videos på killningar. Trevlig helgläsning!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 05 sep-09 kl 12:30 »
Bussiga gamla Sussilo!  :D
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

donnabellan

« Svar #5 skrivet: 05 sep-09 kl 15:53 »
Tack Gruff, Trollmor och Sussilo  för era svar!
Tack Trollmor för beskrivningen, och Sussilo för länken!
Nu ska här läsas!
Mvh

Dela detta:

* Inloggade just nu

95 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser