Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snöröjning med ATV  (läst 16419 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Snöröjning med ATV
« skrivet: 02 sep-09 kl 23:52 »
Jag har lite funderingar om detta med att ploga med en ATV så jag vänder mig till er som har erfarenhet och kunskap.

Vintrarna har ju blivit mildare men vissa år är det ju mer snö. Sen klarar väl maskinen större mängder pudersnö än om det kommer blötsnö. Man får väl ploga undan för undan om snön vräker ner under en dag.  Jag har inte helkoll på vilka snömängder som kommer i området men det rör sig om norra Dalsland.

Men är det realistiskt att med en sådan maskin ploga en väg som är 1,3 km lång? Lämplig storlek/kubik, märke? 

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

jenses

• Gäst
SV: Snöröjning med ATV
« Svar #1 skrivet: 03 sep-09 kl 00:32 »
Köp en gammal traktor med snöplog istället,
det kommer att bli mycket billigare och kraftigare än med vilken ATV som helst  ;)

blizzard

« Svar #2 skrivet: 03 sep-09 kl 02:22 »
Att snöröja med enbart ATV är nog inte möjligt.
Som någon tidigare sade försök att få tag i en traktor istället.
Hur gammal och rälig den än må vara kommer den att göra ett bättre arbete , detta med slunga ,schaktblad eller frontplog eller vad som helst för den delen.
Det som behövs är bla tygnd och det är inte uppnåeligt med en ATV.

lallas

• En spade. Enkel men ack så kraftfull...
    • Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #3 skrivet: 03 sep-09 kl 08:02 »
Jag hade förvisso valt traktor alternativet men man måste också ha i åtanke att dom (oftast) kräver en del skruvande... Känns som man kör mindre tid än man skruvar ibland...  ;D ;D ;D
Om du inte försöker så kommer du inte heller att misslyckas...

jenses

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 03 sep-09 kl 08:17 »
Jag hade förvisso valt traktor alternativet men man måste också ha i åtanke att dom (oftast) kräver en del skruvande...
Jo, men det är ju därför man flyttar till landet -
för att kunna skruva och meka och dona med något man inte behöver får i lägenheten.  :P

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #5 skrivet: 03 sep-09 kl 08:28 »
Citera
...för att kunna skruva och meka och dona med något man inte behöver får i lägenheten.

Kan jag inte säga emot...  ;D

Jörgensen

• bryttjorp.se
« Svar #6 skrivet: 03 sep-09 kl 08:32 »
Känns som man kör mindre tid än man skruvar ibland...  ;D ;D ;D

Skojja inte.... Men det gäller inte bara traktrorer, sist det var strul med fyraåringens cross säger han: "Pappa, det är mycket meka och lite åka!"

Undrar var han hört det  ??? ???
*Janne Jörgensen*

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 sep-09 kl 08:36 »
Jag som nu i fyra vintrar hållit 300 meter enskild väg snöröjd medelst en åkklippare med snökedjor och snöblad tror nog iofs att det skulle gå minst lika bra med en fyrhjulsdriven ATV. Dock behöver man en traktor ändå, så även jag rekommenderar hellre det alternativet. En ATV uppfattar jag mest som en leksak med usel pris/prestanda.

pålle

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 03 sep-09 kl 09:27 »
Köp en arbetshät startar altid håller längre och ärmer flxsibel och inte minst billigare i insköp desutom håller man vermmen  jössel till poatelandet ochsåvidare bara fördelar   ;) mvh

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #9 skrivet: 03 sep-09 kl 09:56 »

Ett trevligt alternativ!

Men fördelen med traktorn/ATV:n är att dom bara behöver matas när dom används...  ::)  ;)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #10 skrivet: 03 sep-09 kl 23:44 »
Tack för alla svaren.

Jag har fått lite uppgifter över snömängden i området. Den varierade mellan 20-60 cm i vintras. Under ett dygn kom det 40 cm.

Det finns ju olika modeller, allt från rena lekfordon till kraftfulla maskiner som används i skogen. Jag måste säga att jag är väldigt svag för dessa maskiner.   :-[  Att kunna ta sig runt på traktorvägar i området och ner till byn. Storleken är behändig så jag blir mer rörlig i området. Jag ska alltså inte ha en gård, jordbruk eller skogsbruk utan en vanlig liten tomt i skogen. Sedan har jag inte nerver till att skruva på en gammal traktor.

Men visst vore det bättre med en traktor, men frågan gällde om det är realistiskt att ploga en väg som är 1,3 km med en ATV?   ;)

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #11 skrivet: 04 sep-09 kl 06:05 »
Ok, nu har jag inte ens provsuttit en ATV, men jag vet ändå lite om vad som brukar krävas för att ploga snö.
Värsta snöfallen som ni kan få där i Västsverige, klarar knappast en ATV, ska vara en 6-hjulig värsting då kanske.
Fordonet behöver en viss egenvikt för att klara av att pusha undan massor med blötsnö.
Och där kan en ATV visa sig för lätt i svåra fall.
Kan vara bra att ha avtalat med nån bonde eller annan i närheten, som kan hjälpa till att ploga i såna fall.
Men med en hyfsad 4-hjulsdriven ATV, med diffspärrar, så bör det väl oftast gå att ta sig fram, även om den inte orkar ploga alla gånger.
Ett alternativ om du har bilkörkort, kan vara en liten fyrhjulsdriven VAZ Niva, Suzuki Samurai eller liknande, en sån kan nog förses med snöplog.
Räkna också med att det kan behövas snökedjor för alla fordonstyper, för att ploga och komma fram i blötsnö, och för att hålla sig kvar på vägen, speciellt om där finns branta backar.
« Senast ändrad: 04 sep-09 kl 06:20 av Foppas fot »

lallas

• Blekinge
    • Stenhuggning
« Svar #12 skrivet: 04 sep-09 kl 10:05 »

... Jag måste säga att jag är väldigt svag för dessa maskiner.   :-[  ...

Det är ju precis det som styr valet i många fall också. Whatever gets you going...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 04 sep-09 kl 19:13 »
Ok, nu har jag inte ens provsuttit en ATV, men jag vet ändå lite om vad som brukar krävas för att ploga snö.
Värsta snöfallen som ni kan få där i Västsverige, klarar knappast en ATV, ska vara en 6-hjulig värsting då kanske.
Fordonet behöver en viss egenvikt för att klara av att pusha undan massor med blötsnö.
Och där kan en ATV visa sig för lätt i svåra fall.
Kan vara bra att ha avtalat med nån bonde eller annan i närheten, som kan hjälpa till att ploga i såna fall.
Men med en hyfsad 4-hjulsdriven ATV, med diffspärrar, så bör det väl oftast gå att ta sig fram, även om den inte orkar ploga alla gånger.
Ett alternativ om du har bilkörkort, kan vara en liten fyrhjulsdriven VAZ Niva, Suzuki Samurai eller liknande, en sån kan nog förses med snöplog.
Räkna också med att det kan behövas snökedjor för alla fordonstyper, för att ploga och komma fram i blötsnö, och för att hålla sig kvar på vägen, speciellt om där finns branta backar.

Har varit inne i den tanken, att kolla med de två närmast gårdarna om man kan göra en deal. Vad är rimligt att betala för en plogningssväng?

Fick idag info om att den ”större” grusvägen som 1,3 km’s-vägen leder fram till sköter vägverket om. Både underhåll och plogning. Så det finns ingen vägförening med avgifter.

Jag har AB körkort men inga mc:n eller bilar nu längre. Men jag blir nog tvungen att skaffa en bil. Det är kanske svårt att klara sig med bara ATV’n. Det är 4-7 km (beroende på vilken tomt det blir) ner till byn och bussarna in till staden. Ingen bensinmack eller affär i byn. Men de håller på att planera lite av varje. Hade en Suzuki Samurai en gång i tiden men den kändes lite pluttig. Tror inte den var så trafiksäker heller - smal och hög tyngdpunkt. Funderar på en King Cab just nu…

Har kollat på youtube på div ATV plogfilmer och har sett att många har snökedjor. Jag har kört en ATV en gång på barmark och det var väldigt kul.   :-[

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #14 skrivet: 04 sep-09 kl 19:16 »
Det är ju precis det som styr valet i många fall också. Whatever gets you going...

Ja, så är det nog. Man får en idé som inte vill lämna huvudet sen...   ;D

Åter nr 1/13

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #15 skrivet: 04 sep-09 kl 21:29 »
Jag tror inte på atv plogning av 1300m väg det är nog lite för mycket.Snökedjor  är ett krav annars blir det skit.

Jag har en polaris 700 och en ford 2000 (kostar 12000)
Min erfarenhet traktor i skogen ,plogning,tunga lass .
Polarisen vid vedkörning ,utkörning av foder,transport av motorsåg eller koll av stängsel åka till grannen och snacka skit.
Men att dra ut timmerstockar med en skogskärra även med drivning och kran funkar sisådar för alla de pengar som det kostar.
Och sen skall vi inte snacka om bensinförbrukningen på de lite större modellerna och servicekostnaden.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #16 skrivet: 05 sep-09 kl 13:11 »
Säger samma sak.

ATV för att snöröja 1300 m väg är enl mig helt otänkbart.

Har själv en 641á för bla snöröjning, och skulle inte kunna tänka mig något mindre när det börjar handla om km långa sträckor.
Tänk när det dråsat ner 40 cm välpackad blötsnö över natten och sedan börja skuffa i detta med ett ATV + blad.
Eller ännu värre om det hinner frysa ihop alt blir dagar med kraftig drevsnö,,,,,  ::)
Sedan brukar man även hamna i passager där man måste "lyfta undan" snö och göra högar, och hur fixar man det med en ATV?.

Nej,,,, jag skulle nog leja in någon med en riktig lastmaskin alt jordbrukare med slunga för att ploga sträckan, och lattja på med
ATV´n till andra/lämpligare uppg.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #17 skrivet: 05 sep-09 kl 13:23 »
Kan i förbifarten nämna att en pensionerad sommarstugegranne provade detta koncept gällande vägplogning med ATV förra vintern.
Runt 4-500 meter är den sträckan, och han gav upp redan i början av januari,,,,  ;)

Efter det så blev det en inlejd L 70 med vikplog som fick hålla vägen farbar.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #18 skrivet: 05 sep-09 kl 13:48 »
Bör kanske säga det att jag bor i södra sverige ,så 20 cm blötsnö är problematiskt även för min lilla traktor.Men de 5-7 cm som kommer här går bra.
Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Mårten Swärd

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 sep-09 kl 14:38 »
Jag tror som de flesta andra som svarat att en ATV inte är rätt pryl för att ploga kilometervis med väg.. Hur kul du än tycker det är att köra ATV så kommer du garanterat att svära som en borstbindare när du gjort det några gånger, för det kommer ta tid och kraft med en sådan maskin och sådana sträckor.

För den summan som det skulle gå åt att köpa en så pass rejäl ATV som det skulle krävas för att lyckas kan du köpa en liten traktor, typ Grålle, för snöröjningen (och en massa mer uppgifter) PLUS en liten kines-ATV att ha kul med (och även nytta) och ändå få en jäkla massa pengar över

Dela detta:

* Inloggade just nu

88 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser