Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snöröjning med ATV  (läst 16405 gånger)

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: Snöröjning med ATV
« Svar #40 skrivet: 23 sep-09 kl 23:26 »
En sån här kostade inte mer än en ATV när försvaret sålde ut för några år sen, 60-70000 kr nånting.
Det skulle varit nåt om man bott i väglöst land norröver.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
« Svar #41 skrivet: 23 sep-09 kl 23:40 »
En sån här kostade inte mer än en ATV när försvaret sålde ut för några år sen, 60-70000 kr nånting.
Det skulle varit nåt om man bott i väglöst land norröver.

En sån skulle man ha.  :D  Då behöver man ingen snöröjning eller vägar.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

torbjorn

• Medelpad
« Svar #42 skrivet: 26 sep-09 kl 23:58 »
Men obegränsat bensinkonto. 6 l/mil vid lugn körning på asfaltväg, upp till 20 gånger så mycket vid riktigt dåligt före...

Ett tips till eventuella Bv206-spekulanter: Motorn är ju en Ford V6 med förgasare. Flytta över insprutningen eller hela motorn från en Scorpio eller Sierra V6 (absolut ej Granada) , så blir allt mycket bättre på alla punkter - ekonomi, körbarhet, avgasutsläpp osv.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #43 skrivet: 15 okt-09 kl 22:59 »
Såg att du funderade på att köpa en Nissan King Cab. Det ska finnas plogar att köpa till dessa som monteras i nosen någonstans. Har ingen aning om vad det kan kosta men, det kanske kan vara ett alternativ. Tror att det kan fungera väl så bra som en traktor, i alla fall om du inte har annat stort behov av traktor. När jag pluggade i nordöstra USA för en halv evighet sedan var det många studenter som hade plogtillsatser på sina trucks och plogade grannars tillfartsvägar och garageuppfarter för att få in extrapengar.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

torbjorn

• Medelpad
« Svar #44 skrivet: 15 okt-09 kl 23:38 »
Det påminner mig om att det finns en konstruktion av snöplog för personbil beskriven i ett nummer av Teknisk Tidskrift från 30-talet (tror det är ca 1937). Den togs fram vid Åskforskningsinstitutet i Uppsala - av alla ställen!

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #45 skrivet: 16 okt-09 kl 23:17 »
Såg att du funderade på att köpa en Nissan King Cab. Det ska finnas plogar att köpa till dessa som monteras i nosen någonstans. Har ingen aning om vad det kan kosta men, det kanske kan vara ett alternativ. Tror att det kan fungera väl så bra som en traktor, i alla fall om du inte har annat stort behov av traktor. När jag pluggade i nordöstra USA för en halv evighet sedan var det många studenter som hade plogtillsatser på sina trucks och plogade grannars tillfartsvägar och garageuppfarter för att få in extrapengar.

Men det var ju ett jättebra tips. Tack! Detta ska jag kolla upp om det blir tomt nr 4. Traktor har jag egentligen inget behov av (mer än till snöröjning i så fall) för tomten blir i villatomtstorlek. Ingen gård med djur, marker eller skog… bara en liten plätt i skogen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #46 skrivet: 16 okt-09 kl 23:19 »
Det påminner mig om att det finns en konstruktion av snöplog för personbil beskriven i ett nummer av Teknisk Tidskrift från 30-talet (tror det är ca 1937). Den togs fram vid Åskforskningsinstitutet i Uppsala - av alla ställen!

Undrar hur det gick? Blev det någon tillverkning av den?

Åter nr 1/13

torbjorn

• Medelpad
« Svar #47 skrivet: 17 okt-09 kl 13:22 »
Jag vet inte om det blev någon serietillverkning, men Åskforskningsinstitutet var tydligen mycket nöjt med det exemplar de hade byggt för eget bruk.

Dela detta:

* Inloggade just nu

117 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser