I brist på lämpligt byggmaterial, prioritering och sambons sympatier/fulla förståelse
har jag hittills avstått från att göra några ombyggnader av min kantiga Fiat 127.
Det vore annars en spännande utmaning att gå loss på den bilen med ganska
brutala förändringar av nos och rumpa.
Härom dagen när jag tittade på favoritprogrammet Mythbusters testades bl.a. myten
om att en bils bränsleförbrukning skulle minska om bilen var rejält smutsig till
följd av skinn- eller golfbolleffekten. -Att en knottrig yta alltså skapar ett tunnt
smörjande lager av turbulent luft.
Mythbusters-gänget utgick från en modern mellanklassbil med hyfsat strömlinjeformad kaross.
Grovsmuts gjorde ingen mätbar skillnad men de gick vidare för att testa golfbollprincipen
efter att ha konstaterat en skillnad på (vad jag minns) 60% eller mer mellan slät och knottrig golfboll.
Mätbilen försågs sedan med ett flera centimeter tjockt lager lera för att slippa göra ingrepp i
karossen. Bilens vikt ökade över 300 kilo så man gjorde en ny förbrukningsmätning med
slät lera och konstaterade samma förbrukning som utan lera. Därefter försågs leran med
mängder av 8-10 cm stora cirkelformade urgröpningar precis som på en golfboll och man
konstaterade en minskning av förbrukningen på hela ELVA PROCENT!

Dessa smått otroliga resultat uppmättes dessutom med alla glasytor helt orörda, d.v.s.
utan lertäcke så ytterligare några procent finns kanske att vinna om man minskar på sikten
bakåt och genom bakre sidorutorna.
Den stora massan bilköpare är ett konservativt och fegt släkte så det är väl inget under att
dagens bilar saknar golfbollsgropar. Principen funkar bevisligen väl på en golfboll och kanske också
på en personbil, men varför ser vi den i så fall inte på t.ex. flygplan? Jag kan tänka mig att plåt
full av gropar får en sämre hållfasthet vilket inte vore en höjdare på en lätt flygfarkost.
Jag tvivlar ändå en smula på det fina resultatet från Mythbusters om 11% och jag tvivlar på
att min kantiga Fiat skulle vinna lika mycket om jag gick loss på den med hammare. För att
göra skillnad antar jag att aerodynamiken måste vara hyfsad redan från början för att groparnas
effekt ska märkas.