Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stopp i krävan, eller? Nä, kanske Tunntarmscoccidios!!!  (läst 9503 gånger)

Träsktrollet

• -
Jag har sett att en av kycklingarna var lite "framåtlutad" när den gick igår. Hmm, de har nog ätit för mycket...
Idag så har den en "geleklump" i krävan, lika stor som en kupad hand. Den kan knappt gå  :'(
Jag satte handen under "klumpen" och då förflyttade den sig... Man såg det genom skinnet (se bild)

Har den stopp i krävan eller?
« Senast ändrad: 22 sep-09 kl 22:04 av Träsktrollet »
Har hönsraserna:
Appenzeller Spetshättad, Svarthöns och Isbar/Lohmanblandras.

Kålrabbis Mamma

• Värmland
SV: Stopp i krävan, eller?
« Svar #1 skrivet: 16 sep-09 kl 19:31 »
Kan var stopp eller något annat svårt att veta exact, men krävan är väldigt stor. Det enda råd jag har är att du ger den matolja med en spruta både oralt och rectalt, är det stopp brukar det lossna med matolja.
"Alltid något sa kärringen som hitta rävskit i hönshuset"

Träsktrollet

• -
« Svar #2 skrivet: 16 sep-09 kl 22:52 »
Det ska jag göra!
Jag har stängt in dem i natt och så ska jag kolla i morgonbitti om det ser bättre ut...

Håller tummarna...  :-\
Har hönsraserna:

Linkoso

• -
    • Höns i Trunsby
« Svar #3 skrivet: 17 sep-09 kl 09:22 »
Men stackars liten!

Följ Kålrabbis Mammas råd, kanske kan du efter att du gett honom oljan massera krävan på honom också. Då kan det lossna om det är stopp.

*Håller tummarna*
Var rädd om det liv ni har, ni vet aldrig när det tar slut ...
♥♥♥ www.honsitrunsby.webs.com ♥♥♥ ~~~ www.hönsträff.se ~~~ Visar vägen till kacklet ~~~
Kommer ni till Byledagen 25/5 - 2013? :) http://www.facebook.com/events/465511106842445/?fref=ts

Träsktrollet

• -
« Svar #4 skrivet: 17 sep-09 kl 10:14 »
Tror ni verkligen att det går att stänga in en höna med sina kycklingar ;) De kom och mötte mig på morgonen...
Krävan var mindre nu och den kan då bajsa, men den har inget hull alls och fortfarande så är krävan större än på sina syskon...

Jag fick i den ca 2 ml tror jag och massage som avslutning. Den verkar då inte komma efter de andra, men den har lite nedsatt allmäntillstånd. Fast det märktes inte när den fått lite olja i munnen...  ;)

Så nu återstår det bara att vänta...

Tack för alla bra tips och vänliga ord, det är verkligen roligt att få så bra respons :)
Har hönsraserna:

Träsktrollet

• -
« Svar #5 skrivet: 22 sep-09 kl 21:40 »
Men hjälp  :o
De går ute, så räcker det med att jag tar bort den och tar in de nykläckta - så att de inte kommer i kontakt med någon avföring och undviker direkt kontakt?

Är det mycket smittsamt? Vad ska man medicinera med? Kan man "förebygga" genom att medicinera de andra kycklingarna?
Går det att rengöra/skura så att det försvinner? Vad orsakar detta?

Nu e jag riktigt orolig  :o
Har hönsraserna:

Träsktrollet

• -
SV: Stopp i krävan, eller? Nä, kanske Tunntarmscoccidios!!!
« Svar #6 skrivet: 24 sep-09 kl 10:40 »
Jag har fyra kycklingar som är naturruvade, en av dem är sjuk. Den kommer jag att ta bort - det är en tupp och jag är ej i behov av fler! Men de andra tre då? De visar inga symtom eller något, springer och äter som aldrig förr.

Sen kom det i helgen, naturruvade igen, sju kycklingar, dessa har jag tagit in och isolerat. Är det stor smittorisk när den sjuka är lös ute - de andra hönsen/unghönsen, som ifs är i burar men dock vistas på samma tomt.

Är det något annat som man bör tänka på?
Har hönsraserna:

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #7 skrivet: 24 sep-09 kl 11:24 »
ge sulfa baycox eller esbetre till alla höns om du misstänker cocc, dom har förmodligen alla för stora mängder parasiter i mag/tarm även om det inte brutit ut på alla. Och du det är BRÅTTOM annars får dom obotliga skador i tarmarna och kycklingarna kommer att dö. Har du ingen sulfa hemma hör med grisbönder, hönserier och större fågeluppfödare runt omkring dig eller ring veterinär.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:
http://honsraser.se

Träsktrollet

• -
« Svar #8 skrivet: 24 sep-09 kl 12:14 »
Jag bor i Norrbotten... Jag vet ingen större fågel eller grisuppfödare... Då måste jag ringa veterinären.
Då ska jag fråga efter Sulfa, Baycox eller Esberte och att de förmodlingen har Coccidios...

Kan man ge dessa medel även till dagsgamla kycklingar???
Har hönsraserna:

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #9 skrivet: 24 sep-09 kl 17:13 »
Jag har aldrig någonsin haft några allvarliga sjukdomar men köpte 4 kycklingar för en månad sedan vilket visade sig att två av dem hade
kocc. den ena med blindtarmsvarianten. Den fick jag ta bort den andra klarade sig med esbetre. De andra två blev aldrig sjuka men hunden tog den ena. Det blev dyra kycklingar, 80 kr styck för kycklingarna o 300 för esbetre plus vitaminer och all tid som jag ägnade åt sjuklingarna. Om jag någonsin mer, vilket jag betvivlar, köper några höns eller kycklingar utifrån så blir det karantän för dom under lång tid.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #10 skrivet: 24 sep-09 kl 17:15 »
Jag tror att värmelampa hos kycklingar gynnar parasiten.
MVH Linda

Varför tror du det?

Coccidiosäggen är extremt motståndskraftiga och kan överleva i åratal i gräs, på ett fuktigt golv eller till och med under ett snötäcke.
De har motståndskraft mot de flesta desinfektionsmedel, men är inte så tåliga mot uttorkning, direkt solljus och temperaturer över 40° C.
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Träsktrollet

• -
« Svar #11 skrivet: 25 sep-09 kl 11:02 »
Åhhhh!

På morgonen ringde jag till vet och sa att mina kycklingar har fått Cocc.
Som svar fick jag: Jahaaaa... Följt av tystnad...
Sen kom ett "Vad har de för symtom"
Krävan är jääätte stor och "grötig..." sa jag
Inge mer sa vet Rinnande ögon?
Näää, krävan som sagt...
Vet sa:...?  och att h*n skulle slå upp det och ringa mig strax...

Efter det samtalet så slog det mig att h*n hade ingen aning om vad cocc är på kycklingar och har nog inga planer på att hjälpa...

Det var för 2,5 timmar sen... Ska gå och ringa igen... NU!
Har hönsraserna:

Träsktrollet

• -
« Svar #12 skrivet: 25 sep-09 kl 13:28 »
Har pratat med veterinären.
Dommen: "Den har inte Cocc, utan den har Marek". (Sa h*n som inte kan något om höns...)
Men ska iaf få fara till apoteket och hämta ut Esbetre, nu gäller det bara att kunna väga upp 1 g till 1 liter vatten...
Förslag?
Har hönsraserna:

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 25 sep-09 kl 15:18 »
Att medicinera när djuren är sjuka är väl en självklarhet, men att ge antibiotika i förebyggande syfte är anledningen till att bakterier till slut blir resistenta. Sedan är det ju upp till var och en hur angeläget man tycker denna fråga är eftersom det i förlängningen drabbar en själv och framtida generationer.

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #14 skrivet: 25 sep-09 kl 15:48 »
Det var då fan vad folk hänger upp sig på att mina höstkycklingar får antibiotika i 2 veckor. Jag har jobbat med travhästar i 25 år, höns i 15 år, djur har jag haft hela mitt liv. Har alltid varit intresserad av veterinärmedicin och 2 av mina bästa vänner är veterinärer...vi har haft otaliga diskussioner om olika behandlingsformer...jag kan naturligtvis inte säga emot någon som säger att onödig/överdriven användning av antibiotika ger resistenta bakterier ...... jag talar bara om vad jag gör och vad som fungerar...då får paragrafryttare komma galopperande, rickardrättrådigtyper förfasa sig eller motvallskärringar påpeka saker...ger jag fan i...jag vet bara att jag har betydligt mer kunskap om veterinärmedicinsk behandling av höns(och även tävlingshästar) än de flesta veterinärer har.
ÅKERHULTS RASHÖNS - Vi håller på med uppfödning av fasaner och rashöns. Har mer än 25 olika raser i ett flertal färger. Vill du köpa avelsägg? Besök vår Hemsida:

Träsktrollet

• -
« Svar #15 skrivet: 25 sep-09 kl 18:26 »
Grattis MrsB! En bra veterinär är Guld värd :)

Måste väl kunna bli ganska så hett under värmelampan...
har inte tempat under min,  :-[  men kan göra det nu ikväll
*vetenskaplig undersökning*  ;D

Det är ju helt klart skillnad mellan att ha en värmelampa och att en höna får värma kycklingarna.
De jag nu har i stallet (med tillhörande höna) är ju framme i "friska" luften när de ska äta och dricka m,m
En kyckling under värmelampa är ständigt i värmen. Kanske är värmetak ett bra alternativ ???

En annan sak, är det så väldigt bra för kycklingar att hela dagen och natten ha ljust som om det vore på dagen?
Vilar de sämre eller? För jag kan då säga att "Lampkycklingar" är hyperaktiva - nära till överstimulerade när man än ser till dem... :o
Har hönsraserna:

Charlotte

• -
« Svar #16 skrivet: 25 sep-09 kl 19:15 »
   Om man inte vill ha ljust dygnet runt till kycklingar under värmelampa på finns ju keramiklampor som bara avger värme. Jag har använt båda sorterna men jag upplever att även kycklingarna under vanlig värmelampa vilar när det är 'lugnt'.
  Jag skulle tro att risken för coccidios är liknande för båda uppfödningssätten. Det gäller att hålla rent och torrt.            
Det 'lampkycklingarna' eventuellt förlorar i fråga om en moders omsorg kanske dom vinner i att slippa smittrisk från vuxna fåglar?
  Om man är rädd att värmen från lampan gör kycklingarna sjuka så borde väl värmetak vara ännu sämre? Det täcker väl hela 'förvaringsutrymmet' så att det blir uppvärmt?  
  Om kycklingarna trycker under lampan hela tiden har man den nog för högt upp, mina vilar under lampan men mat och vatten har jag en liten bit ifrån.
 Fungerar på samma sätt som att dom har en höna att värma sig under.
           Mvh Charlotte
« Senast ändrad: 26 sep-09 kl 10:04 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Kålrabbis Mamma

• Värmland
« Svar #17 skrivet: 26 sep-09 kl 10:32 »
Jag antar "rooster" att det är mig du avser när du pratar om den galopperande ryttaren eller käringen. Nu har jag ju faktiskt inte dömt dig för ditt handlande, bara uttryckt min åsikt vilket detta forum handlar om. Att vi diskuterar ställer frågor och utbyter erfarenheter så att djuren vi har får det som vi anser det bästa. Sedan är jag ingen dununge själv, har skött hästar i 40 år och haft höns i 30 så vi är nog ganska lika erfarenhetsmäsigt. Kanske vi till och med har något att lära av varann om vi kan respektera varandras åsikter.
« Senast ändrad: 26 sep-09 kl 10:39 av Kålrabbis Mamma »

Rooster

• En av två
    • Östergötland
    • Hönsraser
« Svar #18 skrivet: 26 sep-09 kl 11:56 »
Kan nog vara så

Träsktrollet

• -
« Svar #19 skrivet: 27 sep-09 kl 17:21 »
Murtorp, hur låg tid tag det för dina kycklinar att bli/se dåliga ut?
Sen hur lång tid tag det för dem att dö? Ett par timmar- Dagar?
Hur ser sjukdomsförloppet ut? Hur snabbt är snabbt ::)

Har (ta i trä) ingen annan som ser eller på något sett verkar dålig...
Bra eller dåligt  ???
Har hönsraserna:

Dela detta:

* Inloggade just nu

194 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har läst tidningen hos en vän tidigare, men nu har jag äntligen kommit mig för att prenumerera själv. Ser fram mot mitt första nummer.
/Marie-Louise

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser