Bra.
Jag har sått mer chili och paprika idag och skolat om massa små bebisar som jag sådde för nån vecka sen.
Dagens sådder :
Chili :
Piri piri
Små starka röda vackra frukter men dom mognar lite sent, växthus är bra, har bara odlat dom på inglasad balkong innan och dom blev mogna i nov-dec.
Czecoslovakian black
LILA BLOMMAOR !!! och svarta frukter som övergår i rött när dom blir riktigt mogna.
Hot banana
Stora vackra chilisar som står rakt upp !! Men plantorna är små.
Arache F1
Små ettriga frukter ... gillar egentligen inte F1'or men hade några gamla frön kvar ... vi får se om dom gror.
Golden Cayenne
Gul cayennepeppar ... ny för mig. Stark enligt beskrivningen ... gott. Å snyggt.
Cayenne Gold Slim
Långa skrynkliga heta chilisar, mognar ganska tidigt och är mycket snygg. Röda.
Jalapeno
Klassiker, skördas grön för det mesta ... god inlagd i salt/ättika.
Brazil
Mognar fram i olika färger ... vita, gula, orangea, röda till slut.
Habaner
Olika, röda, gula och vanliga orangea. HETTA !!!! Nice nice.
Paprika :
Sweet Nardello
Swebana
Lombardo
Healthy
Mohawk
Har inte odlat så mycket paprika innan så det ska bli kul att se vad som funkar och inte funkar.
Det är vad som är lagom att så här varje vecka just nu ... 10-20 sorter ... hoppas på att kunna sälja av plantorna efterhand som dom blir lagom stora. Kommer att så de flesta av dessa igen om ett par veckor så jag har plantor av samma sort fast lagom stora för försäljning under hela april till juni.
Ett jäkla trixande att få ihop schemat för alla småttingarna ... värre än att ha barn på dagis ... alla fröer går på ett rullande schema i mina ca 20 sålådor. Så fort jag skolar om sår jag nya sorter och efter några veckor har jag gått runt hela frösamlingen och börjar om igen. 6 paprikasorter kvar sen har jag gått hela varvet och börjar om igen från början.
*hur ska tomaterna få plats???*
Alla har vi olika språkproblem lyckans .... du stavar fel ibland ... jag svamlar för mycket hela tiden. Om du orkar läsa mitt så orkar jag läsa ditt.