Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ved varmer bast?  (läst 86689 gånger)

andtol

• Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #40 skrivet: 28 dec-09 kl 16:55 »
Lite off topic, men är det ingen här som eldar med briketter?

Vad är briketter? Sådana man grillar med?

KjellX

• Västergötland
« Svar #41 skrivet: 28 dec-09 kl 17:04 »
Nixpix, inget grillfjoll här inte:-) Briketter görs vanligen av träindustriföretag, det är kutterspån som pressas till runda stavar, som ramlar av när det lämpar sig, dom e ungefär som en hockeypuck i omfång o vanligen mellan 5 - 10 cm långa lite olika hur hårt dom pressas, man får ha skyffel för å slänga in dom i pannan.
Jag testade att se hur mycke spån de va i en liten brikett, la den lille skiten i ett enlitersmått o fyllde på me vatten, fasen va spån de vällde över kanten :)
Testa o sök på briketter bilder på google så kan du se hur dom ser ut

Har som sagt eldat me sånt i 12-13 år nu, och det är hur bra som helst. Annorlunda än träeldning så sett att de brinner helt jämt, men väldigt fort, pannan ä uppe i åtti grader på en halvtimme, även om de e kallt ute.

bo_i_dala

« Svar #42 skrivet: 28 dec-09 kl 18:29 »
Hej!

Ved som är torr har mer användbar energi än fuktig!

Per kubikmeter har tunga träslag mer energi än lätta träslag!

Per kilo däremot har barrträd något lite mer energiinnehåll än lövträd, detta tack vare att kådämnena innehåller mer energi per kilo än träet. Denna skollnad mellan barr och löv är dock inget man brukar ta hänsyn till.

Eftersom ved köps/säljs per kubik så borde priset vara högst för tex ek, bok och rönn, lite lägre för bla björk, ännu lägre för tall och lägst för gran...

Den listan som redovisas tidigare i tråden borde vara energiinnehållet per volymenhet!

Briketter som nämns är oftast köpta/sålda per kilo och har en låg fukthalt (6-8%).

Sedan kan det vara bra att veta att ett snabbvuxet barrträd har lägre energiinnehåll än ett långsamvuxet! Hos flera lövträd är förhållandet det motsatta!!!

mvh!!

alo

« Svar #43 skrivet: 28 dec-09 kl 21:38 »
I England ha dom lite mer utbud på ved att elda, därifrån kommer denna dikt som beskriver vilken ved som är bra respektive dålig. Mina kompisar i England menar att björk är halvbra ved, ask är det som gäller för dem.

The Firewood Poem
Beechwood fires are bright and clear
If the logs are kept a year,
Chestnut's only good they say,
If for logs 'tis laid away.
Make a fire of Elder tree,
Death within your house will be;
But ash new or ash old,
Is fit for a queen with crown of gold

Birch and fir logs burn too fast
Blaze up bright and do not last,
it is by the Irish said
Hawthorn bakes the sweetest bread.
Elm wood burns like churchyard mould,
E'en the very flames are cold
But ash green or ash brown
Is fit for a queen with golden crown

Poplar gives a bitter smoke,
Fills your eyes and makes you choke,
Apple wood will scent your room
Pear wood smells like flowers in bloom
Oaken logs, if dry and old
keep away the winter's cold
But ash wet or ash dry
a king shall warm his slippers by.

trädman

« Svar #44 skrivet: 28 dec-09 kl 22:01 »
Rå, nyfälld björk som var frusen när trädet fälldes och inte har fått tillfälle att tina innan den eldas.

Har mycket svårt att förstå varför rå frusen björk skulle vara något särskilt bra bränsle, i synnerhet jämfört med samma björkved efter torkning. I det senare fallet slipper du slösa energi på att tina upp och förånga vattnet i veden, vilket är mycket energikrävande. Så vitt jag vet saknar både Klafreström och andra vedspisar rökgaskondensering varför energin som används för att förånga vattnet i veden försvinner ut i skorstenen till ingen nytta

torbjorn

• Medelpad
« Svar #45 skrivet: 29 dec-09 kl 00:41 »
Har mycket svårt att förstå varför rå frusen björk skulle vara något särskilt bra bränsle, i synnerhet jämfört med samma björkved efter torkning. I det senare fallet slipper du slösa energi på att tina upp och förånga vattnet i veden, vilket är mycket energikrävande. Så vitt jag vet saknar både Klafreström och andra vedspisar rökgaskondensering varför energin som används för att förånga vattnet i veden försvinner ut i skorstenen till ingen nytta

Björk innehåller en hel del lättflyktiga ämnen som brinner bra (alkoholer av olika slag m fl kolväten), men de avdunstar fortare än vattnet när veden torkar. Anledningen till att färsk, frusen björk brinner bra är alltså att de där lättflyktiga ämnena deltar i förbränningen, och det kompenserar mer än väl den energi som går åt för att förånga vattnet.
Om man tar gammal torr björkved och blöter ner den till samma fukthalt som färsk vinterbjörk så brinner den mycket dåligt.

bo_i_dala

« Svar #46 skrivet: 02 jan-10 kl 18:06 »
Hej!

Nu har nåt snille uppfunnit "evighetsmaskinen"!!

Det inser väl var och en som har minsta sundt förnuft att rå björkved med en temp understigande 0grader C brinner oerhört mycket sämre än torr rumstempererad björkved!!?!!

Däremot kan man elda rå björkved i pannan och få ett energiöverskott att leda ut i radiatorerna men det är en nödåtgärd ( tom vedbod!!)

I värmeverk eldas det med bränsle med hög vattenhalt!- detta beror på att man i skorstenen har en "kondensor" som sänker rökgastemperaturen, får kondenserat vatten som buffras och släpps ut i avloppsnätet, och man tillvaratar stor del av den energi som gått åt att koka bränslet torrt!!

Om de som anser att jag har fel- svara gärna och kom med en förklaring som är detaljerad!!
MVH

Huggorm

• Gäst
« Svar #47 skrivet: 02 jan-10 kl 19:33 »
Hej!

Nu har nåt snille uppfunnit "evighetsmaskinen"!!

Det inser väl var och en som har minsta sundt förnuft att rå björkved med en temp understigande 0grader C brinner oerhört mycket sämre än torr rumstempererad björkved!!?!!

Däremot kan man elda rå björkved i pannan och få ett energiöverskott att leda ut i radiatorerna men det är en nödåtgärd ( tom vedbod!!)

I värmeverk eldas det med bränsle med hög vattenhalt!- detta beror på att man i skorstenen har en "kondensor" som sänker rökgastemperaturen, får kondenserat vatten som buffras och släpps ut i avloppsnätet, och man tillvaratar stor del av den energi som gått åt att koka bränslet torrt!!

Om de som anser att jag har fel- svara gärna och kom med en förklaring som är detaljerad!!
MVH

Läste du inte Torbjörns inlägg?

malun

Huggorm

• Gäst
« Svar #49 skrivet: 03 jan-10 kl 10:13 »
Den relativatabellen kommer här i från men jag kan inte klura ut hur de har kommit fram till den då man säger att genrellt så ger 1kg ved ca 4.3 kWh vid 20% fuktighet. I tabellen diffar det ju 50% mellan rönn och gran.
http://www.vedborsen.com/vedfakta.html
Tabellen handlar förmodligen om energi per volym. Energi på kilo är nog bara en notering som kommer efteråt. Men jag håller med om att det var slarvigt skrivet. Förmodligen har skribenten inte ens förstått att det är skillnad på energivärdet i volym och vikt, och bara hämtat siffror på nätet någonstans.

bo_i_dala

« Svar #50 skrivet: 06 jan-10 kl 21:07 »
Hej!
PÅSTÅR Ni på fullt allvar att "tjälad rå björkved" värmer lika bra som samma vedvolym i torkad form???!!

MVH

torbjorn

• Medelpad
« Svar #51 skrivet: 06 jan-10 kl 22:51 »
Hej!
PÅSTÅR Ni på fullt allvar att "tjälad rå björkved" värmer lika bra som samma vedvolym i torkad form???!!

MVH

Nej, den kan mycket väl vid en noggrann mätning visa sig vara antingen bättre eller sämre än helt torr björkved. Ingen har påstått att den skulle vara identisk med torr ved i eldningsegenskaper.

Men den är definitivt mycket bättre än halvrå björkved som har börjat torka men inte är färdigtorkad, eller för den delen jämfört med ved som har varit torr men sedermera blivit fuktig igen.

Helt klart är i alla fall att den tjälade veden kräver en annan eldningsteknik, i en panna eller annan sluten eldstad måste man först ha fått igång en bra glödbädd och fått allting genomvarmt innan man börjar elda den tjälade veden. Det är också viktigt att eldstaden är tillräckligt hög och att man har tillräckligt stort luftöverskott, gärna i form av sekundärluft, för att de lättflyktiga ämnena ska hinna förångas och brinna färdigt i eldstaden.
Ska man sedan övergå till torr ved måste man minska lufttillförseln för att inte all värme ska gå ut i skorstenen.

bo_i_dala

« Svar #52 skrivet: 07 jan-10 kl 10:03 »
Hej!

Några funderingar/frågor........

1) Varför skulle värmen från den torra veden gå ut i skorstenen mer/lättare än den från den tjälade råa björkveden??
2) Hur länge är den tjälade veden frusen? I pannan altså? Frigörs dessa lättflyktiga ämnen du nämner vid temperatur under noll grader eller är vedträt töat??
3) Du skriver att torr björkved kan vara en aning bättre eller sämre än det av dej förordade råa tjälade björkveden! Menar du att den i princip skulle vara lika bra att elda i en vanlig panna utan rökgaskondensator?!
4) Således skulle du ha två vedpartier, det ena halvtorrt och tio grader varmt, det andra helt rått och fruset du då välja att elda det råa frusna först?
5) Vart tar vattnet i det frusna veden vägen? Kokas det bort före eller efter att den största mängden energin i veden frigjorts?
6) Varför ska man torka veden överhuvudtaget om det inte finns någon vinst med det?

ÄR DET BARA JAG I DETTA FORUM SOM TYCKER ATT DETTA, AV TORBJÖRN FÖRDA RESONEMANG VERKAR KONSTIGT??!!??
Som jag skrev tidigare i denna tråd: Rå björkved kan man elda men det är en nödåtgärd när vedboden är tom!

Du kan även elda rå granved, granris osv med också detta är en nödåtgärd!

Om man nödgas elda rå ved är det som du skriver viktigt att ha fullt drag annars sotar/tjärar pannan igen!!

nordtravare

• Medelpad
« Svar #53 skrivet: 07 jan-10 kl 10:20 »
svarar tvivlarna till tjälad björk. Jag har läst någonstans om det vetenskapliga i ämnet men glömt var och hur .Men är övertygad om att det fungerar det kanske gick åt mer ved men det brann hett och bra mycket bättre än halvtorr ved.

bo_i_dala

« Svar #54 skrivet: 07 jan-10 kl 10:29 »
Hej!

Enligt Torbjörn är det en aning skillnad i utvunnen effekt torr/rå tjälad ved.
Leta gärna fram detta vetenskapligt genomförda test.........Och om nu det är som ni påstår, varför torka ved alls??
mvh

Huggorm

• Gäst
« Svar #55 skrivet: 07 jan-10 kl 14:05 »
Hej!

Enligt Torbjörn är det en aning skillnad i utvunnen effekt torr/rå tjälad ved.
Leta gärna fram detta vetenskapligt genomförda test.........Och om nu det är som ni påstår, varför torka ved alls??
mvh

Man skall torka den eftersom det inte går att lagra de kolväten som brinner så bra i tjälad, färsk björk. När den är torr brinner den som vanlig torr ved.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #56 skrivet: 07 jan-10 kl 17:20 »
Hej!

Några funderingar/frågor........

1) Varför skulle värmen från den torra veden gå ut i skorstenen mer/lättare än den från den tjälade råa björkveden??
2) Hur länge är den tjälade veden frusen? I pannan altså? Frigörs dessa lättflyktiga ämnen du nämner vid temperatur under noll grader eller är vedträt töat??
3) Du skriver att torr björkved kan vara en aning bättre eller sämre än det av dej förordade råa tjälade björkveden! Menar du att den i princip skulle vara lika bra att elda i en vanlig panna utan rökgaskondensator?!
4) Således skulle du ha två vedpartier, det ena halvtorrt och tio grader varmt, det andra helt rått och fruset du då välja att elda det råa frusna först?
5) Vart tar vattnet i det frusna veden vägen? Kokas det bort före eller efter att den största mängden energin i veden frigjorts?
6) Varför ska man torka veden överhuvudtaget om det inte finns någon vinst med det?

ÄR DET BARA JAG I DETTA FORUM SOM TYCKER ATT DETTA, AV TORBJÖRN FÖRDA RESONEMANG VERKAR KONSTIGT??!!??
Som jag skrev tidigare i denna tråd: Rå björkved kan man elda men det är en nödåtgärd när vedboden är tom!

Du kan även elda rå granved, granris osv med också detta är en nödåtgärd!

Om man nödgas elda rå ved är det som du skriver viktigt att ha fullt drag annars sotar/tjärar pannan igen!!

1) När man eldar ett bränsle som innehåller mycket flyktiga ämnen, så blir flammorna längre och det krävs en tillräckligt stor eldstad för att allt ska brinna färdigt utan att träffa en kall metallyta där de kondenserar till tjära eller bildar sot. Torr björkved där de där flyktiga ämnena redan är borta är inte lika petig på den punkten, precis som jag skrev förut. Det är precis samma skillnad som mellan s k långflammiga stenkol och antracit.

2) En del av dem kan säkert ge sig iväg redan vid minusgrader, men det blir mycket lättare för alla sådana rörelser när isen i björkveden har tinat. Och, för den delen, veden tinar ju redan vid några minusgrader just för att saven inte består av rent vatten utan innehåller en del fryspunktsnedsättande kolväten.

3) Jag menade att jag inte vet, och det vet nog ingen förrän man har genomfört grundliga och väldokumenterade prov.

4) Ja, eftersom den frusna veden förmodligen försämras om den får ligga och vänta på att eldas - de flyktiga ämnena avdunstar ju fortare än vattnet ur den (vi förutsätter att den är ganska färsk och aldrig har varit upptinad sedan trädet fälldes). Den halvtorra veden har däremot chans att torka mer och bli bättre som bränsle om den får ligga till sig ett tag. Observera dock att det enbart är björkved som har bra egenskaper som tjälad. Är det något annat träslag så funderar man inte ens på att elda det i rått tillstånd om det finns annan ved till hands.

5) Ur björkved avgår vattnet ganska snart när vedträt börjar värmas upp i eldstaden, tack vare att cellstrukturen är så öppen i längdled. Om man lägger ett långt björkvedträ över en liten eld så att det bara värms upp på mitten, så blir ju hela vedträt snabbt kokhett och det tränger ut vatten i ändarna (till skillnad från barrved). Sedan beror det på hur eldstaden är gjord och var i eldstaden det fuktiga vedträt ligger, vart det vattnet tar vägen. Om det förångas och går upp i skorstenen på en gång eller om det droppar ner i en tämligen kall asklåda och avdunstar därifrån först efter ett tag.

6) För att, som det har skrivits i den här tråden, den tjälade björkveden är färskvara. Blir det töväder en gång efter att björken har fällts så har ju det mesta av de värdefulla kolvätena avdunstat och då är ju veden så att säga förstörd och går ändå inte att använda förrän den har fått torka. Förmodligen bör man även om det är kallt elda den tjälade veden inom några dagar efter att trädet fälldes. Dessutom är det ju, som också har skrivits flera gånger i tråden, enbart björk som har bra egenskaper som tjälad. Och mycket av den ved man använder kommer ju från andra träslag.

bo_i_dala

« Svar #57 skrivet: 09 jan-10 kl 13:49 »
Hej TORBJÖRN!
Tack för dina svar, har fortfarande inte fått kläm på hur du menar att vattnet i den tjälade björken avdunstar utan att det går åt energi!!
De mycket flyktiga ämnena i björken som avgår redan vid minusgrader- varför avgår de inte från en björk som står på rot tex på hösten?

Vad består dessa ämnen av??
MVH

bo_i_dala

« Svar #58 skrivet: 09 jan-10 kl 17:29 »
Hej!
Du efterlyser vetenskapliga "bevis", duger denna länk jag till slut hittade....

http://www.novator.se/bioenergy/wood/A4.pdf 

mvh

Skytten

• Skåne
« Svar #59 skrivet: 09 jan-10 kl 19:06 »
Räknat per kilo så innehåller allt trä ungefär lika mycket värme, lite mer för gran. Räknat per volym har barrträd mindre värme.   
Jag eldar alla träslag, och frånsett att vissa väger mindre per volym, kan jag inte se att det har någon större betydelse vilket slags trä man eldar med.
Jag har aldrig mycket sot vid sotningen. I skorstenen knappt något, det som finns är i de kanaler  ovan eldstaden där rökgaserna överför den mesta värmen till vattnet. De kan man vid behov dra rena emellan sotarbesök, och då får man mer nytta av värmen.

Det finns spisar och skorstenar som inte tål höga eldningstemeperaturer, och de som har en liten (trivsel)braskamin och nu när det är extra kallt, vråleldar i dem dygnet runt, kan få för anläggningen för heta gaser.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Dela detta:

* Inloggade just nu

109 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser