Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ved varmer bast?  (läst 86671 gånger)

andtol

• Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #100 skrivet: 04 mar-10 kl 08:42 »
Men då använder vi torr björk eftersom jag är rädd för att den blöta ska sota för mycket.

Har du torr ved behöver du inte elda med blöt ved. ;)

Nja, skämt åsido. I vår moderna kamin måste vi elda med ett visst drag, annars blir det mycket sot. Tyvärr håller den inte riktigt värmen hela natten.

Men jag tar hellre kall morgon och ren kamin i stället för pyreld med mycket sot och utsläpp.

Dessutom om jag förstod torbjorn rätt så ska man bara elda med tjälad björk om man kan "ösa på" ordentligt så kolvätena förbränns ordentligt och då försvinner även den veden snabbt...

Skytten

• Skåne
« Svar #101 skrivet: 04 mar-10 kl 08:49 »
Utan värmelagring är det svårt att hålla värmen hela natten(utan att gå upp). Man ska elda med relativt bra ös för att få en bra förbränning.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #102 skrivet: 04 mar-10 kl 14:27 »
Apropå att hålla natteld i kaminer: I veckotidningar, järnhandlarkataloger etc från 40- och 50-talet så ser man ofta reklam för plåtkaminer som det påstås ska kunna hålla eld en hel natt. En del avsedda för vedeldning, andra för sågspån. Ett varumärke var visst "Spånfyr".
Hur var de konstruerade? Byggde den långa brinntiden på sureldning med luftunderskott (med ty åtföljande tjärutfällning och illaluktande rök) eller fungerade de på något annat sätt?
Man skulle kunna tänka sig att först torrdestillera veden med luftunderskott, gärna i en eldstad med omvänd förbränning, och sedan tillsätta förvärmd sekundärluft så att tjärångor och koloxid brinner upp, men frågan är om man kunde göra en så avancerad kamin så billigt...

Cyklisten

• Gäst
« Svar #103 skrivet: 05 mar-10 kl 14:24 »
Jag har en sådan, kallad Laxen 2. Det är en avlång plåtlåda med två luftintag i luckan på ena kortsidan, ett nere och ett uppe.

Jag har aldrig provat det, men tanken var tydligen att man skulle elda upp en glödbädd, sedan fylla på fullt med ved och bara öppna det övre luftintaget. Rejäl pyreldning verkar det som.

http://www.vedkaminer.nu/

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #104 skrivet: 10 okt-10 kl 22:18 »
Massa är energi, så balsaträ är ingen värmealstrare av rang. o:)
"Begrip världen för att kunna förändra den"

anders50

• Gäst
« Svar #105 skrivet: 10 okt-10 kl 22:35 »
Energivärde per m3f i kWh:

Gran......2000
Asp........2000
Tall........2350
Klibbal...2350
Björk.....2650
Lönn.....2650
Ask........2900
Ek.........2900
Bok.......3000
Rönn.....3190

Uppgiften hämtad från senaste SkogsEko, och stämmer bra med min egen erfarenhet.
Men att hugga rönn till ved är inget som en skogsman gör! "Tjänstefel" å det grövsta!!

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #106 skrivet: 10 okt-10 kl 22:40 »
Av ren nyfikenhet kan jag inte låta bli att fråga varför? Det låter ju som om rönn vore bra ved? Är det något i den som gör att den är mindre lämpad som ved eller är rönn bättre att använda till något annat?
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

anders50

• Gäst
« Svar #107 skrivet: 10 okt-10 kl 22:47 »
Rönn är ett naturvärdesträd och ska stå kvar där den är, till nytta för fåglar och andra djur.
Då jag avverkade åt Sveaskog låg man illa till om man hade tagit ner en rönn.

Rakadero

• Västergötland
    • Reflections of Rachel
« Svar #108 skrivet: 10 okt-10 kl 22:48 »
Tack! Då har jag lärt mig något nytt! Jag som trodde skogsbolagen inte ville ha några lövträd alls i sina skogar...  :-[
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

Sten-Åke Lindell

• Gäst
« Svar #109 skrivet: 10 okt-10 kl 22:51 »
Det handlar väldigt mycket om hur man förbränner veden också, jag tror pannan och sättet att hantera t ex spjället (verkningsgraden) är viktigast.
Blandved billigast. Jag kör i en 9 kW braskammin centralt och det räcker gott med vilken ved som helst. Många eldar för "kråkorna" lixom.

anders50

• Gäst
« Svar #110 skrivet: 10 okt-10 kl 22:53 »
Tack! Då har jag lärt mig något nytt! Jag som trodde skogsbolagen inte ville ha några lövträd alls i sina skogar...  :-[
Nya tider nu. Nu är det kul att jobba i skogen, nu får man göra det som vi på "backen" alltid har velat. 

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #111 skrivet: 10 okt-10 kl 22:55 »
Energivärde per m3f i kWh:

Gran......2000
Asp........2000
Tall........2350
Klibbal...2350
Björk.....2650
Lönn.....2650
Ask........2900
Ek.........2900
Bok.......3000
Rönn.....3190

Uppgiften hämtad från senaste SkogsEko, och stämmer bra med min egen erfarenhet.
Men att hugga rönn till ved är inget som en skogsman gör! "Tjänstefel" å det grövsta!!

Att rönnen är så "eldig" är en lärdom för mig. Tack. Men, som sagt, ingen vit man fäller en rönn för eldning.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #112 skrivet: 10 okt-10 kl 23:02 »
Hmmm...naturvärdesträd i vissa sammanhang kanske...och på andra ställen växer rönnar som ogräs.

Ingen tvekan om att rönn brinner bra men den är hård och svårkluven. Hundar verkar gilla rönnbark, de kan gnaga hur länge som helst på en färsk rönnstock.

På tal om sureldning som diskuterades förra gången det var fart på den här tråden så har jag lagt märke till att gran tycks ha vissa fördelar om man ska surelda. Det blir inte så illaluktande rök och i synnerhet mindre sot och tjära än om man försöker göra samma sak med andra träslag. Rundved av grenar verkar vara bättre än vedträn ur en grov granstam.

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #113 skrivet: 11 okt-10 kl 06:13 »
Hmmm...naturvärdesträd i vissa sammanhang kanske...och på andra ställen växer rönnar som ogräs.

Ingen tvekan om att rönn brinner bra men den är hård och svårkluven. Hundar verkar gilla rönnbark, de kan gnaga hur länge som helst på en färsk rönnstock.

På tal om sureldning som diskuterades förra gången det var fart på den här tråden så har jag lagt märke till att gran tycks ha vissa fördelar om man ska surelda. Det blir inte så illaluktande rök och i synnerhet mindre sot och tjära än om man försöker göra samma sak med andra träslag. Rundved av grenar verkar vara bättre än vedträn ur en grov granstam.

Granved är ingen hårresare, om jag får uttrycka mig så. Uselt energiinnehåll och ger därmed uttrycket "Mycket skrik för lite ull, sa kärringen som klippte grisen" ett ansikte. Lövträn är grejen.

Huggorm

• Gäst
« Svar #114 skrivet: 11 okt-10 kl 09:24 »
Nya tider nu. Nu är det kul att jobba i skogen, nu får man göra det som vi på "backen" alltid har velat.
Inte häromkring. Särskilt bok försvinner så snabbt dom dyker upp. Det verkar nästan som dom är rädda för dessa träd bara för att det är det enda som kan överleva i en skuggig granskog och på sikt ta över. Precis utanför tomten stod en bok som ändå klarat sig och nu började bli stor, cirka en decimeter i diameter. Den sågade dom visserligen inte ner, utan det sista dom gjorde innan dom lämnade området var att köra över den med skotaren  :P

Huggorm

• Gäst
« Svar #115 skrivet: 11 okt-10 kl 09:25 »
Rundved av grenar verkar vara bättre än vedträn ur en grov granstam.
Grangrenar är utmärkt ved, nästan i klass med rönn ur energisynpunkt. Mycket bättre än stammen.

Tacitus

• Ångermanland
« Svar #116 skrivet: 11 okt-10 kl 17:27 »
Grannens ved värmer bäst  ;D

Annars ska det ju vara tunga lövträsorter - björk,bok, ek m.fl.

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #117 skrivet: 11 okt-10 kl 17:40 »
Grannens ved värmer bäst  ;D

Annars ska det ju vara tunga lövträsorter - björk,bok, ek m.fl.

Sant. Massa, "tyngd", är ju energi. För övrigt verkar barrträn omvandla sin mesta massa till gnistregn och oljud (vilket de första tjugo åren har en s.k. mysfaktor) istället för till pjur värme.

Huggorm

• Gäst
« Svar #118 skrivet: 11 okt-10 kl 17:46 »
Sant. Massa, "tyngd", är ju energi. För övrigt verkar barrträn omvandla sin mesta massa till gnistregn och oljud (vilket de första tjugo åren har en s.k. mysfaktor) istället för till pjur värme.
Den goda lukten som röken får när man eldar gran och tall höjer också mysfaktorn, jämför det med asp till exempel som luktar plast när man eldar den

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #119 skrivet: 11 okt-10 kl 17:56 »
Den goda lukten som röken får när man eldar gran och tall höjer också mysfaktorn, jämför det med asp till exempel som luktar plast när man eldar den

Ten points. Jag hade 15 kbm vältorkad asp i källaren och den doften fick Ellos att stöna av välbehag. Klädombyte m.a.o.
Vet ej var du bor men längst i norr kan vintrarna bli grymt kalla och tangera -50 C. Då måste man ha ved som duger till att producera go värme. Viktigast av allt är dock torkningen och inte jakten på kcal hit och dit.

Dela detta:

* Inloggade just nu

103 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser