Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ved varmer bast?  (läst 86698 gånger)

andtol

• Gäst
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #120 skrivet: 12 okt-10 kl 07:58 »
Viktigast av allt är dock torkningen och inte jakten på kcal hit och dit.
Amen till det.

Jag förstår inte vad jag gjort för fel i år. Tycker veden är sur och svåreldad...

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #121 skrivet: 12 okt-10 kl 08:01 »
Ajdå  :-\
För tät veboa?
"Begrip världen för att kunna förändra den"

andtol

• Gäst
« Svar #122 skrivet: 12 okt-10 kl 08:37 »
Ajdå  :-\
För tät veboa?
Nja, jag tycker inte det. :)

Öppning på två sidor så det blåser rakt igenom. Den ved jag eldar nu är klyvd innan mars och jag tog in den för mer än tre veckor sen till källaren.

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #123 skrivet: 12 okt-10 kl 08:45 »
Hmmm. Märkligt. Väldigt grovhugget? Barr- lövträd?

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #124 skrivet: 12 okt-10 kl 08:59 »
Ibland är en slarver till måg, Guds gåva och då pratar vi vebobygge och hanteringen därefter. Tät veboa och staplad ved gör sotaren rik. :o

andtol

• Gäst
« Svar #125 skrivet: 12 okt-10 kl 10:30 »
Hmmm. Märkligt. Väldigt grovhugget? Barr- lövträd?
Blandad ved, skulle jag säga. Ja, den är ganska grovhuggen.

Jag behöver köpa en vedklyv. :)

Yngve-Frej

• Södermanland
    • Sandbender
« Svar #126 skrivet: 13 okt-10 kl 16:54 »
Är det nån som vet varför man gräddar tunnbröd med gråalsved? Jag har gått om gråal men tycker den kan tendera till att lukta illa - lite som oljerök.
Bor på Södermalm och har en liten jordbruksfastighet i Ådalen på 4 he.

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #127 skrivet: 13 okt-10 kl 17:40 »
Amen till det.

Jag förstår inte vad jag gjort för fel i år. Tycker veden är sur och svåreldad...

Dessa rader från svenskved.com är bra sammanfattat för alla hängivna naturmotionärer:

"För att få den bästa veden skall man avverka veden i januari och februari. Ved skall klyvas så fort som möjligt.

När man torkar och lagrar ved finns det vissa saker man måste tänka på. Det är mycket viktigt att veden ligger luftigt och inte för tätt packat. Bland de bästa alternativen är att ha ett plåttak som står på stolpar och inga väggar. Det sämsta man kan göra är att täcka över veden med en presenning. Veden torkar som bäst på våren när fukthalten i luften är låg. Efter Juni månad ökar fukthalten. Om man har möjlighet att torka veden två år är det ett mycket bra alternativ.
Veden bör inte förbrännas om den har en fuktighetshalt som överstiger 20 %.

Hur mycket av energiinnehållet som du får användning av när du förbränner veden beror mycket på eldningstekniken. Regel nummer ett är att veden ska vara torr. För att använda optimalt mycket energi skall man blanda med barr och lövved. Det är alltså inte att föredra att bara elda barrved.

Ett specialfall, när det gäller vedeldning, är när man eldar ek. Ek innehåller dels mycket energi per volymenhet samt garvsyra som kan skada eldningsanordningen. För att slippa detta problem kan man blanda ekved med annan ved."

Källa: http://www.svenskved.com/vedeldning.asp

bo_i_dala

« Svar #128 skrivet: 13 okt-10 kl 20:47 »
Har du någon källa för den värmevärdestabellen? Avses värmevärde per vikt- eller volymsenhet? Vid vilken fukthalt?

Hej!
Men Torbjörn!: fukthalten spelade väl ingen roll?! eftersom du rekomenderar att elda med "tjälad" björk......
mvh

bo_i_dala

« Svar #129 skrivet: 13 okt-10 kl 20:49 »
Hej!
Om ni vill veta FAKTA om ved och vedeldning googla på "vedskola" och leta runt lite på skogsstyrelsens hemsida (vedskolan).
mvh

bo_i_dala

« Svar #130 skrivet: 13 okt-10 kl 20:53 »
Hej!

Energivärde Ved, taget ur www.vedinfo.se

Energivärde per fast kubikmeter ved i kilowattimmar (Kwh)

Trädslag Energivärde
Rönn 3190

Bok 3000

Ek 2900

Ask 2900

Lönn 2800

Björk 2650

Klibbal 2350

Tall 2350

Asp 2000

Gran 2000

En kubikmeter olja motsvarar 9900 Kwh

Källa: www.ved.se/Vedfakta.htm

MVH

torbjorn

• Medelpad
« Svar #131 skrivet: 13 okt-10 kl 20:55 »
Hej!
Men Torbjörn!: fukthalten spelade väl ingen roll?! eftersom du rekomenderar att elda med "tjälad" björk......
mvh

Om du läser den diskussionen igen så ser du att det är andra saker som också spelar in. Går du tillbaka och läser på eller ska jag repetera det hela?

En bra liknelse är att riktigt färsk (tjälad) björkved är som en blöt trasa som man dessutom har doppat i bensin. Tänder man den omedelbart så brinner den bra tack vare bensinen, men om man väntar ett litet tag så avdunstar all bensin och då blir den omöjlig att elda om man inte väntar tills även tillräckligt mycket av vattnet har avdunstat, och det tar mycket längre tid.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #132 skrivet: 13 okt-10 kl 21:08 »
Hej!
Om ni vill veta FAKTA om ved och vedeldning googla på "vedskola" och leta runt lite på skogsstyrelsens hemsida (vedskolan).
mvh

Om du tittar tillbaka i vad som skrevs i den här tråden i februari i år, så ser du att den där "vedskolan" kunde sågas jäms med fotknölarna, den är skriven av någon som inte ens har elementära fysikkunskaper och t ex inte kan skilja på vikt och volym alternativt tror att alla ämnen har densiteten lika med ett. Det räcker med att länka till det dokumentet en gång i tråden, du behöver inte göra om det gång på gång.

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #133 skrivet: 13 okt-10 kl 21:11 »
Behärskar man inte den elementäraste klassiska fysiken så kan man lika gärna elda vatten. Man fattar likså nada.

anders50

• Gäst
« Svar #134 skrivet: 13 okt-10 kl 21:34 »
Ni som känner att trädslagen luktar olika kanske eldar fel. Vid rätt förbränning så ska det inte lukta något, man ska bara eventuellt se lite "darrningar" i luften ovanför skorstenen, inte känna nån lukt.
I alla fall inte med en Baxi panna! ;)

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #135 skrivet: 13 okt-10 kl 21:39 »
Ni som känner att trädslagen luktar olika kanske eldar fel. Vid rätt förbränning så ska det inte lukta något, man ska bara eventuellt se lite "darrningar" i luften ovanför skorstenen, inte känna nån lukt.

Lukt och lukt. Eldar man ene så lär det lukta  ;D Skämt åsido - Du har rätt.

Misse

• nr 9424
« Svar #136 skrivet: 13 okt-10 kl 22:09 »
Jag tycker det är så små skillnader vid eldnig av olika träslag så att det inte är något att hetsa upp sig för.
Barra veden är riktigt torr så märker jag inga större skillnader.

Det var förresten ett jäkla ältande och tjatande om det negativa med att elda tjälad björk >:D >:( >:D
Är det någon av negativisterna som verkligen prövat? Eller är det bara kul att vara neg å gnälla utan hållbara argument?
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #137 skrivet: 13 okt-10 kl 22:13 »
Jag tycker det är så små skillnader vid eldnig av olika träslag så att det inte är något att hetsa upp sig för.
Barra veden är riktigt torr så märker jag inga större skillnader.

Det var förresten ett jäkla ältande och tjatande om det negativa med att elda tjälad björk >:D >:( >:D
Är det någon av negativisterna som verkligen prövat? Eller är det bara kul att vara neg å gnälla utan hållbara argument?

;D Lättänt härinne! Rena fnösken.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #138 skrivet: 13 okt-10 kl 22:25 »

Det är klart att man inte känner någon lukt vid marknivå om allt fungerar som det ska och väderförhållandena är sådana att röken stiger rakt upp. Men när röken slår ner (eller om man får en inrykningspuff i samband med att man öppnar kaminluckan eller så), så luktar det hur väl förbränningen än sköter sig. Samma sak i samband med öppen eld utomhus.

Skogsmannen

• Norrbotten
« Svar #139 skrivet: 13 okt-10 kl 22:32 »
Det är klart att man inte känner någon lukt vid marknivå om allt fungerar som det ska och väderförhållandena är sådana att röken stiger rakt upp. Men när röken slår ner (eller om man får en inrykningspuff i samband med att man öppnar kaminluckan eller så), så luktar det hur väl förbränningen än sköter sig. Samma sak i samband med öppen eld utomhus.

Ingen/obefintlig rök ger ej lukt. När luften ovan skorsten endast dallrar känner inte ens den finstämdaste näsan lukten av rök. Ryker det ur skorsten är veden fuktig och röken är till största delen vattenånga med inslag av tjärrester bl.a. p.g.a. dålig förbränning. I värsta fall blir eldningen rena rama tjärdalen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

108 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser