Torr ved brinner bäst, blöt ved mindre bra och murken ved brinner inte alls. Torr ved som blivit blöt och sedan fått torka igen brinner inte heller så bra. Ungefär som torr svamp! Behöver man använda färsk ved är det bäst att använda färsk ved som är (rejält) frusen.
Förövrigt brinner fjällbjörk både i färskt tillstånd och i torkat.
Både sommar och vintertid.
Tät torr ved (björk, ek, bok mm) ger långvarig värme och fina glödbäddar. Porösare ved som ex. gran och tall ger oftast snabbare rejäl värme och det brinner väldigt intensivt. (Och därmed brinner det upp väldigt fort och ger inga/dåliga glödbäddar).
Iår eldar vi nästan bara torrgranar. (som torkat på rot) Brinner bra, ger bra värme men det får slängas in minst en gång i timmen, åtminstone under vargavintern som råder nu.
Den stora fördelen med björk är att det brinner väldigt lungt och sprätter inte så mycket. Bra om man har en öppen spis.
Men dom flesta idag har väl insats istället och då spelar det ingen roll.

Får jag välja föredrar jag avenbok, gärna sega och vresiga bitar för dom brinner i en halv evighet. Nackdelen är att dom är så jädrans töliga att klyva.
Ang. vedtjuvar så har jag faktiskt blivit påkommen en gång på grannens mark. Fick en sju helsikes utskällning av en "äldre herreman" som bor en bit bort. Åjo vad han vräkte ur sig, tills han förstod att veden jag "stal" var ur min egen trave då jag fått hugga ved på grannens mark och då staplat på densamma...