Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  vilken ved varmer bast?  (läst 86696 gånger)

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
SV: vilken ved varmer bast?
« Svar #160 skrivet: 06 nov-10 kl 08:50 »
Lågvattenmärke !!!

Jag har hört talas om folk som blivit av med sina fina vedstaplar som de kämpat länge med. Och jag kan tamigfaen inte begripa hur någon kan vara så gemen att han stjäl ved?

Svenne Rubins Du värmer dig med min ved

Har faktiskt ertappat en vedtjuv "på bar gärning".

En äldre dam som just lastat sin lilla halvkombi full med björkved från ett upplag som jag hade i anslutning till en skogsbilväg.
Snacka om att man blir paff!!!, för man förställer sig ju att det ska vara någon medelålders och halvkriminell mansfigur som håller på med dylika tillgrepp.

:o

« Senast ändrad: 06 nov-10 kl 08:53 av Lumberjack »

KjellX

• Västergötland
« Svar #161 skrivet: 06 nov-10 kl 12:56 »
Va gjorde du? Tog betalt eller fick hon lasta ur?

Misse

• nr 9424
« Svar #162 skrivet: 06 nov-10 kl 13:42 »
Undrar också om upplösningen, vad som hände efter du fick syn på'na >:(
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Lainde

• -
« Svar #163 skrivet: 06 nov-10 kl 21:27 »
När man ertappar en dam i övre medelåldern med att stjäla ved så blir situationen nästan pinsam. :-\
Dessutom var det en ytterst ångerfull tjuv vill jag lova, så plånboken kom fram ganska omgående, men jag nekade betalning och skickade iväg henne med lasset som i bästa fall var 1 m3.
Dock med en bifogad reprimand om att inte "återvända till brottsplatsen" och mera lagliga metoder för framtida vedfångster.

Hur skulle ni ha gjort?,,,,

Huggorm

• Gäst
« Svar #164 skrivet: 06 nov-10 kl 21:31 »
Samma förmodligen, eftersom hon verkade ångerfull och visste att hon gjorde fel. Hade hon däremot uppträtt på annat vis hade man kanske tvingat henne att lasta ur eller till och med polisanmält. Något kok stryk kan väll däremot inte bli aktuellt om det är en gammal dam  ;D

KjellX

• Västergötland
« Svar #165 skrivet: 07 nov-10 kl 08:40 »

Bra gjort Lumber, tror (Hoppas) jag gjort samma. Vet inte varför jag tycker det är så nedrigt att själa ved? Kanske för att det betingar ett litet värde, men har kostat en massa svett?

Lainde

• -
« Svar #166 skrivet: 07 nov-10 kl 12:13 »
Finns de som tycker att jag skulle ha begärt 1000/1500:- för veden eller hotat med bylingen.
Skammen att bli ertappad med stöld har dock sitt pris, så förhoppningsvis var detta straff nog?.

Misse

• nr 9424
« Svar #167 skrivet: 07 nov-10 kl 12:32 »
Klokt :-*

När hon inte fick betala sig ur situationen så blev förhoppningsvis det svårare att komma att känslomässigt komma undan.

Om hon nu hade den funktionen igång inom sig, är inte alla som har det.
han-djuret Missekatt längtar efter stark själslig och kroppslig närhet...  Drömmer en massa om djup symbios som stärker utan att äta upp varann, som ger värme till småhuttrande själar när vi lekandes går genom glädje och sorg.
Jag tror på ett liv före Döden :)

Huggorm

• Gäst
« Svar #168 skrivet: 22 dec-10 kl 22:54 »
Jag eldar sälg för tillfället, och det var en positiv överraskning. Jag trodde det skulle vara som att elda asp eller tall, men det är i princip likvärdigt med björk skulle jag vilja påstå. Långvarig värme och fantastiska glödbäddar blir det.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #169 skrivet: 22 dec-10 kl 23:06 »
Ek och björk värmer bäst. Jag har ingen ek, så björk är det bästa naturen kan erbjuda här.
Jag eldar ytved/bakar av åkergran nu, jag får bära nästan dubbelt så mycket som om jag haft björkveden tillgänglig..
"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Humle

• Västerbotten
« Svar #170 skrivet: 22 dec-10 kl 23:45 »
Svårt att få tag på i några mängder men t.ex. syren och rönn värmer bättre än björk. Eller ska vi vara på det här viset så värmer faktiskt kol bäst men då krävs starkt drag och tålig kamin....
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

fri

• Fråga om du vill veta
    • Östergötland
« Svar #171 skrivet: 22 dec-10 kl 23:58 »
"Humle", var inte frågan vilken ved?

Alla trädslag med hög torrvikt lär väl ha skapligt energivärde såvitt jag förstår..

"Du kan inte alltid stanna i din egen hörna av skogen och vänta på att andra ska komma till dig.
Du måste gå till dem ibland också"

Neiklot

• Gäst
« Svar #172 skrivet: 23 dec-10 kl 00:56 »
Torr ved brinner bäst, blöt ved mindre bra och murken ved brinner inte alls. Torr ved som blivit blöt och sedan fått torka igen brinner inte heller så bra. Ungefär som torr svamp! Behöver man använda färsk ved är det bäst att använda färsk ved som är (rejält) frusen.

Förövrigt brinner fjällbjörk både i färskt tillstånd och i torkat.
Både sommar och vintertid.

Tät torr ved (björk, ek, bok mm) ger långvarig värme och fina glödbäddar. Porösare ved som ex. gran och tall ger oftast snabbare rejäl värme och det brinner väldigt intensivt. (Och därmed brinner det upp väldigt fort och ger inga/dåliga glödbäddar).

Iår eldar vi nästan bara torrgranar. (som torkat på rot) Brinner bra, ger bra värme men det får slängas in minst en gång i timmen, åtminstone under vargavintern som råder nu.

Den stora fördelen med björk är att det brinner väldigt lungt och sprätter inte så mycket. Bra om man har en öppen spis.

Men dom flesta idag har väl insats istället och då spelar det ingen roll. :)

Får jag välja föredrar jag avenbok, gärna sega och vresiga bitar för dom brinner i en halv evighet. Nackdelen är att dom är så jädrans töliga att klyva.

Ang. vedtjuvar så har jag faktiskt blivit påkommen en gång på grannens mark. Fick en sju helsikes utskällning av en "äldre herreman" som bor en bit bort. Åjo vad han vräkte ur sig, tills han förstod att veden jag "stal" var ur min egen trave då jag fått hugga ved på grannens mark och då staplat på densamma...

;) ;D

« Senast ändrad: 23 dec-10 kl 00:58 av Neiklot »

andtol

• Gäst
« Svar #173 skrivet: 23 dec-10 kl 09:09 »
"Humle", var inte frågan vilken ved?

Frågan är bortglömd i all sin enkelhet. :)

Frågan (vilken ved varmer bast?) är dragen fram och tillbaka. De flesta gillar torr ved. Några tycker det går att elda med färsk frusen björk. Andra tycker det är knäppt. Alla vill vara experter. Tja, ganska normalt alltså...  8)

Huggorm

• Gäst
« Svar #174 skrivet: 23 dec-10 kl 10:14 »
Får jag välja föredrar jag avenbok, gärna sega och vresiga bitar för dom brinner i en halv evighet. Nackdelen är att dom är så jädrans töliga att klyva.
Är det gott om avenbok där du bor? Jag tror aldrig jag sett någon enda i vilt tillstånd, och dom är inte ens vanliga som planterade, förutom som häck då. Lite fascinerande träd på något vis.

Humle

• Västerbotten
« Svar #175 skrivet: 23 dec-10 kl 12:14 »
Frågan är bortglömd i all sin enkelhet. :)

Frågan (vilken ved varmer bast?) är dragen fram och tillbaka. De flesta gillar torr ved. Några tycker det går att elda med färsk frusen björk. Andra tycker det är knäppt. Alla vill vara experter. Tja, ganska normalt alltså...  8)
Just syren är ju väldigt häftigt att elda då energivärdet är 4500 kwh per kubikmeter medan björk har 2800 kwh per kubikmeter, ek har 3600 kwh per kubikmeter så stoppa spisen full med syren så blir det varmt!  (:)
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Huggorm

• Gäst
« Svar #176 skrivet: 23 dec-10 kl 13:26 »
Många buskar har väldigt högt energivärde, jag tror tex. olvon ligger på ungefär samma som syren. Men det blir ju aldrig några större mängder av buskar

pålle

• Gäst
« Svar #177 skrivet: 23 dec-10 kl 14:18 »
Ja det är nog bra att ha högt energi  värde men men då ska ni tänka på att vara lite för siktiga med eldningen så spisen inte blir söder bränd att elda bara med typ ek är som att köra huvet i kamin liksom. :)

torbjorn

• Medelpad
« Svar #178 skrivet: 23 dec-10 kl 22:37 »
Den ved som har högst värmevärde (ek etc) brukar också vara tung och kompakt och därför brinner den långsamt. Den räcker alltså längre än lättare ved men ger inte högre effekt medan den brinner. Åtminstone så länge det rör sig om grova sammanhängande vedträn och inte splittrad eller finhuggen ved.

Vargr

• Pass deg for Katla!
    • Norge
« Svar #179 skrivet: 24 dec-10 kl 00:11 »
1 kg ved gir ca 4,2 kwh energi. Nesten uansett hva slags tre den kommer fra. Så enkelt er det.

Dela detta:

* Inloggade just nu

104 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser