Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  enbärsdricka  (läst 13988 gånger)

tomas-kero

• Norrbotten
enbärsdricka
« skrivet: 30 sep-09 kl 21:40 »
Någon som har något bra recept på enbärsdricka? hur blir smaken, öl-liknande eller?

Guld

• Samlar på hantverkstekniker...
    • Västergötland
SV: enbärsdricka
« Svar #1 skrivet: 25 maj-10 kl 10:05 »
Jag har inget recept men har väl smakat. Det är likt must, jul eller påskmust alltså men godare. Mycket gott till kött bla och att ha till goa smörgåsar. Det finns säkert på fler ställen men det finns tillverkning av sådan i Sandhem mellan Falköping och Jönköping. http://www.sandhemsbryggeri.se/index.html
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 25 maj-10 kl 11:51 »
Det finns säkert på fler ställen men det finns tillverkning av sådan i Sandhem mellan Falköping och Jönköping. http://www.sandhemsbryggeri.se/index.html

Wow! Det kände jag inte till! Tack!  :D
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

grimbart

• fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
« Svar #3 skrivet: 25 maj-10 kl 12:40 »
Någon som har något bra recept på enbärsdricka? hur blir smaken, öl-liknande eller?
är det samma sak som svagdricka? isåfall vill jag med ha recept...gött
Fjäderfän och kaniner

Guld

• Västergötland
« Svar #4 skrivet: 25 maj-10 kl 13:04 »
Svagdricka är mer ölliknande än vad enbärsdricka är och som ju liknar julmust mest. Själv föredrar jag enbärsdricka då jag inte helt kompar med ölsmak. Fiskhandlaren på Väster i Jönköping har sådan dricka men det ser du på länken jag skickade och så finns den på andra ställen med också i länken. Det finns fler tillverkare... I någon gammal kokbok borde det väl stå hur man gör och proportioner...Vill med ha enbärsdricka, även hemgjord, men har inget recept.
Låt kunskap och erfarenhet följa oss alla in i framtiden...låt gamla kunskaper spridas och ge nya erfarenheter till nya generationer med lite nya grepp och idéer, för bevarandet av kultur och tradition för framtiden... och för själsligt välmående i allmänhet....

tuulis

• Uppland
« Svar #5 skrivet: 26 maj-10 kl 17:02 »
I min gamla finska bok av Toivo Rautavaara finns det några recept på enbärsdricka (förutom te):

Enbärssvagdricka
3 dl enbär
1 kaffekopp socker
1/2 matsked humle

Lägg i 7 liter kokande vatten.
Låt koka i 10 min.
När koket har svalnat till 40 grader, lägg till 1 matsked jäst (blandat i litet vatten).
Låt stå några dagar.
Sila, sätt i flaskor och ha i kylen.

Enbärsdricka
Som ovan men utan humle.

Jag har inte själv provat nått av dessa recept så jag kan inte kommentera dom.
Men om någon gör det, är jag intresserad av att höra hur det gick!
« Senast ändrad: 27 maj-10 kl 09:57 av tuulis »

tuulis

• Uppland
« Svar #6 skrivet: 27 maj-10 kl 09:55 »
Jag hittade en annan recept som ger en till variant:

Enbärssvagdricka

2,5 dl enbär
5 liter vatten
2 dl humle
1 dl sirap
1 dl vatten
3 msk jäst

Rensa enbären noga
Koka vattnet och lägg bären i
Lägg till humle och sirap
Låt koka 10-15 minuter
Sila och låt svalna
Blanda jäst i ljummen vatten (antar att det är det där 1 dl i receptet)
Häll jästvattnet i drickan och låt stå några dagar
Lägg drickan i flaskor och förvara kallt så håller det sig flera veckor.
« Senast ändrad: 27 maj-10 kl 09:59 av tuulis »

Calatan

• Västergötland
    • Addicted to Honey
« Svar #7 skrivet: 27 maj-10 kl 10:05 »
Enbärsdricka är, som flera redan varit inne på, lite åt julmusthållet fast mer fruktig och fyllig. Verkligen en personlig favorit!

Det finns säkert på fler ställen men det finns tillverkning av sådan i Sandhem mellan Falköping och Jönköping. http://www.sandhemsbryggeri.se/index.html
Svenskt Mathantverk och Brunneby Musteri gör varsin variant som är värda att hålla utkik efter.

jaktfalk

• Jämtland
« Svar #8 skrivet: 09 aug-10 kl 20:28 »
Är det någon som har provat än?

Jag ska själv ut och plocka om någon vecka. Ser fram emot det :D

Frid!
Markus

Astra

• Uppland
« Svar #9 skrivet: 17 aug-10 kl 19:41 »
Är inte så hemma i "bryggeribranchen" så jag undrar; Hur blir det med alkoholhalten i enbärsdrickorna? Är gravid just nu så jag vill gärna undvika starkare grejer och det är ju inte läge att testa och känna efter heller ;)
Bor mellan Uppsala och Norrtälje med maken, lille sonen (3år), lilla dottern (0år), 2 katter och några sussexhöns, en orpington, en stilig Marantupp, Isbar-tonåringar, två franska nakenhalsar, blandisar och japanska vaktlar.

Guld

• Västergötland
« Svar #10 skrivet: 17 aug-10 kl 21:00 »
Köpt enbärsdricka är inte mer alkohol i än vanlig julmust, ingen! Hemgjord vet jag inte.

tuulis

• Uppland
« Svar #11 skrivet: 20 aug-10 kl 11:58 »
Är sugen på att plocka enbär för annat också, att torka det för senare kryddningar av olika maträtter. Men jag är litet osäker på när dom är som bäst att plockas. I mina böcker står det bara 'på hösten'. Har ni några tips om hur man avgör om bären är mogna? Har aldrig plockat dom förr.

tinna.m

• Skåne
« Svar #12 skrivet: 20 aug-10 kl 12:35 »
Enbär är tvåbär.. tvååriga, gröna första året blåsvarta andra. Låt de gröna växa till sig :D
Mest Blues & Jazz i huvet. Bakmes&Snoa. Åså Country

tuulis

• Uppland
« Svar #13 skrivet: 23 aug-10 kl 09:27 »
Ja, så långt hade jag förstått ;). Undrade mest om just dom blåa/svarta andraårsbären, när dom möjligen kunde vara plockfärdiga.

isatis

• Småland
« Svar #14 skrivet: 24 aug-10 kl 00:30 »
Brukar plocka enbär från mitten till slutet på september.

Sus7

• Uppland
    • www.frotunagard.nu
« Svar #15 skrivet: 24 aug-10 kl 00:48 »
Det låter jättegott!

Hittade dessa två länkar till enbärsdricka på nätet.....

http://hembryggt.mine.nu/pages/enbaersdricka.php

http://sv.wikibooks.org/wiki/Kokboken/Recept/Enb%C3%A4rsdricka

Man skall tydligen ut och plocka under slutet av september.....

tuulis

• Uppland
« Svar #16 skrivet: 24 aug-10 kl 13:10 »
Toppen, kul att det finns nått att plocka litet senare. Tack!

skum

• Dalarna
« Svar #17 skrivet: 12 nov-10 kl 19:45 »
Här kommer ett recept på enbart enris och inga bär:

7 liter enris, 7 liter vatten, 100 gr socker per liter vätska och 25 g jäst.

Klipp ner och fyll en hink med enris. Skölj noga. Koka riset med vattnet i cirka 3 timmar. Sila av riset. Mät mängden vätska. Rör ner 100 g socker per liter vätska. Låt kallna. Sätt till 25 g jäst. Låt stå över natten. Skumma och tappa upp på buteljer som får stå ett par dagar.

Håll noga koll på flaskorna eftersom enbärsdrickan jäser och kan explodera. Enbärsdrickan bör konsumeras inom ett par dagar.
Skum

Wylliam

• Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 29 okt-11 kl 21:36 »
Vi smakade enbärsdricka i somras och det var mycket gott. I september bestämde vi oss då att plocka enbär och prova göra dricka själv. Här kan ni läsa lite om vår erfarenhet.

I början gick plockning sakta till vi hittade en buske med gott om bär. Vi fick i alla fall några dL.
Efter torkning några veckor provade jag receptet från Toivo Rautavaara, dvs:

2L kokande vatten
1dL enbär
1dL socker
5g jäst

Bären och sockret kokade jag 10 min. Sedan låt jag blandningen kyla ner 2-3 timmar innan jag tillsatte jästen, vilken var vanlig bakjäst (blå).
Jag silade och tappade på flaskor efter tre dagar i rumstemperatur.
Drickan blev inte alls gott: gulaktig, bara lite kolsyra och smak av jäst.

Har jag gjort något fel? Eller har någon ett bättre recept?
Måste man använda en annan typ jäst eller kanske mindre bakjäst?

Hälsningar,
Wylliam

tuulis

• Uppland
« Svar #19 skrivet: 03 nov-11 kl 12:29 »
Oj vad jag önskar att jag skulle ha några kloka råd att ge eftersom det var jag som förmedlade Rautavaaras recept. Tyvärr har jag dock inte provat enbärsdricka än så det är litet svårt att kommentera. Men jag har gjort en del vanlig svagdricka genom åren och från den erfarenheten funderar jag om några saker:

Jag undrar ifall storleken på dryckkoket har nånting med saken att göra - 2 liter är ju ganska så litet. Vanligen gör jag min svagdryckeskok med 5 liter vatten. Någon som har gjort med så här litet vatten?

Enbären troligen kräver att man kokar dom med vattnet, så står det ju i receptet, men med vanlig svagdricka så kokar jag bara vattnet och häller i den sen på det andra.

När jag gör med 5 liter vatten så använder jag väldigt lite vanlig bakjäst - en bit som är stor som toppen av en lillfinger där nageln ryms. Så lärde jag mig av min moster. Detta kan ju påverka att man får smak av jäst om det blir för mycket av det i koket.

Vanlig svagdricka låter jag sen stå bara 12-24 timmar innan jag tappar den i flaskor, men kanske här också enbären kräver mer.

Sen påstår min moster att smaken blir bättre om man tappar svagdrickan i dom vanliga 1,5 liters läskeflaskor av plast. Låter litet skummt men det är hennes erfarenhet. Så jag gör likadant.

Och sen är det ju som mycket annat - olika gånger blir det litet olika av en eller annan anledning som kan vara svårt att veta. Sist då jag gjorde svagdricka så tycker jag inte att det smakade bra, och ändå gjorde jag som jag brukar.

Men nån gång hoppas jag att kunna prova med enbären, så att jag inte alltid behöver 'importera' svagdricksmalt från Finland! :-)

Vore kul att höra ifall någon har erfarenhet av just enbärsdrickakoket!

Dela detta:

* Inloggade just nu

111 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser