Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygge av enkel bromsbänk  (läst 13052 gånger)

Zigge

• 24volt.eu
Re:Bygge av enkel bromsbänk
« Svar #20 skrivet: 26 feb-06 kl 22:45 »
Jag har en släkting som brukar tömma sitt sommarvatten om höstarna när han lämnar sommarstugan. Slagen är några cm i diameter, 700 meter lång och fallhöjden gissar jag till runt 30-40 meter. Vad jag vill minnas tar det sju minuter att tömma slangen. Trycket i den är heller inte stort, men visst rinner det ur den, kanske 0,5 l/s.

Det är väl inte slangens diameter som är problemet, snarare slangens längd i förhållande till diametern. Det låter konstigt det där med sommarstugorna och klena vattenledningsrör långa sträckor, men har man en pump funkar det säkert.

Det finns förresten en fiffig metod för flödesmätning som passar i det här sammanhanget - Den här:

Bo

160 meters fall
« Svar #21 skrivet: 26 feb-06 kl 23:18 »
är ju 16 bars tryck. Tyvärr bara längst ner. Har man den stora nivåskillnaden nära intaget gör det nog stor skillnad mot om man har den först nära utloppet.
« Senast ändrad: 26 feb-06 kl 23:19 av Bo »

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #22 skrivet: 27 feb-06 kl 12:40 »
Ja, problemet är väl att lutningen är så dålig och att vattnet får så lång väg att gå genom slangen.

En gång i tiden var det fart på vattnet i bäcken, vilket den 5-10 meter djupa fåran i marken skvallrar om (20-30 meter bred).
Här vore nog den bästa lösningen (med tanke på kostnaden) att välja ut ett ställe med bra lutning och sedan leda vattnet en kortare bit (75-100 meter) i ett grovt rör, eller ränna, upp längs vallen och sedan låta det falla rakt ned c:a 10 meter.
Med 50 l/s, 10 meters fall och total verkningsgrad på 70 procent för turbin och generator får man ändå 3,5 kW.

ollebolle

« Svar #23 skrivet: 27 feb-06 kl 13:24 »
Sättet att verkligen få ut det rätta trycket är väl att ha så lågt flöde i slangen att förlusterna blir nära noll. Dvs tjock slang. Bäst är nig som du säger Zigge att ta ett ställe där man har bra fallhöjd på kort sträcka. (Där brukar det finnas gamla kvarnrester i våra trakter)

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #24 skrivet: 27 feb-06 kl 13:34 »
Naturligtvis vill man ha ut så mycket som möjligt, men kostnaden måste ju vägas in i det hel också.

hogge

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 08 apr-06 kl 22:59 »
vart köper man en kugghjulspump ?
som man kan använda till det ni beskriver ???
min far bor brevid en å med ganska stort flöde samt fall + att det finns bäver i ån......

Bo

Googla
« Svar #26 skrivet: 08 apr-06 kl 23:52 »
på "gear pump" for water - external är billigast.

Zigge

• 24volt.eu
« Svar #27 skrivet: 09 apr-06 kl 16:21 »
hogge, jag skulle nog inte använda en kygghjulspump som turbin. Hur stor är fallhöjden?

Dela detta:

* Inloggade just nu

197 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser