Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "raderad"  (läst 1026 gånger)

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
"raderad"
« skrivet: 29 okt-09 kl 11:21 »
Ej aktuellt ämne
« Senast ändrad: 04 nov-09 kl 20:18 av Tesse »
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

• Gäst
SV: Korsning dvärgget/svensk lantras
« Svar #1 skrivet: 29 okt-09 kl 12:40 »
När det gäller mjölk/ostproduktion skulle jag hålla mig till sv. lantras och välja bockar och getter som kommer från en bra mjölklinje. De är ju framavlade för ändamålet. Varför korsa med dvärgget?

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #2 skrivet: 29 okt-09 kl 13:03 »
Nej det är ju det, varför korsa med dvärgget..de bockar som jag fått korn på är av den korsningen, men då är det kanske bättre att inte ta dem utan några renrasiga getabockar.
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Sussilo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 29 okt-09 kl 14:40 »
Jag skulle satsa på djur ur mjölkbesättning. Det finns ju folk här på forumet som har mjölkproduktion med stora besättningar och det brukar finnas bra bockar över att köpa. Lägg in en rad under Annonser->Djur önskas. Lycka till!
« Senast ändrad: 29 okt-09 kl 14:44 av Sussilo »

Mmmm

• Övriga världen
SV: Korsning dvärgget/svensk lantras?? Någon som ser skillnad?
« Svar #4 skrivet: 01 nov-09 kl 18:06 »
Här är en länk, någon som kan se med blotta ögat om det är dvärgget i dem??
Fick inte tag på uppfödaren, någon som vet ngt annat sätt att spåra dem kanske?

http://www.blocket.se/alvsborg/Snalla_getabockar_bortskankes_23897584.htm?ca=16&w=1

För mina ögon ser de ut som ren dvärgget. Visserligen är bilden tagen i lite konstig vinkel och det är svårt att få uppfattning om höjden på den, men jag tycker de ser ganska satta och kortbenta ut. Dessutom har den främre bocken den klassiska "dvärggetsfärgen" i grå toner. De har även den "pudriga" ljusa nosen som dvärgarna ofta har. Visserligen finns de här färgerna även på andra raser, men det är väldigt vanligt just på dvärggeten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

95 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hämtade just ut 11 gamla nummer av tidningen och skrockade välmående när jag öppnade paketet. Det ska bli så intressant att läsa dessa <3 Flera av sakerna känns väldigt aktuella just nu. Har bla funderat på jordkällare, flytta en timring och veganmat för självhushållare. Nu är jag ingen äkta vegan då jag blev lika glad över att ett nummer handlar om beredning av fårskinn men jag äter veganskt.
/Anna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser