Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Naan!  (läst 2767 gånger)

Sol

• Skåne
    • fingerfardig
Naan!
« skrivet: 01 mar-06 kl 13:17 »

Har hittat ett recept på naan här, det var på danska från början, så jag har översatt så gott jag kunde, men det är en sak jag inte kan översätta jag gör den texten röd och lila. Jag antar att det är någon krydda, någon som vet?
Har någon erfarenhet av naanbakning, så skriv gärna!

Naan

Till 8 bröd behövs:

30 g. jäst
185 ml. ljummen mjölk eller vatten
3 tsk. socker
4 spsk. yoghurt
1 ägg - utrört
3 spsk. birkes eller kalonji
60 ml. smält smör
1 tsk. salt
450 - 500 g. alm. vetemjöl
Lite extra smält smör

Gör så här:
Häll 4 spsk. ljummen mjölk eller vatten i en skål och tillsätt jäst. Låt det stå några minuter till jästen löst sig rör sen.

Häll 1 tsk. socker i och rör runt, så det det löser sig. Låt blandningen stå varmt i 10 min., eller tills den börjar
skumma. Detta för att se om jästen är ok. Om det inte skummar börja om från början med en ny jäst.  

Rör yoghurten jämn med en gaffel. Häll resten av sockret i yoghurten tillsammans med den resterende mjölken(vattnet)
ägget, smält smör och salt.

Häll sen i jästlösningen under omrörning.
Häll 2 kopper mjöl i en skål. Gör en fördjupning i mjölet och häll i jästlösningen. Rör samtidigt kraftigt med en träsked,
så det hela blir en tunn jämn deg.

Häll i resten av mjölet lite åt gången, tills degen blir för tjock för att röra med träskeden.

Börja att knåda den med händerna, till den blir en styv deg.
knåda i 15 min. utan att bruka mer extra mjöl än absolut nödvändigt tills degen blivet mjuk och elastisk.

Forma degen som en stor kula.
varm en skål genom att fylla den med varmt vatten i några minuter. När skålen är riktigt upvärmd, hälls vattnet ut å skålen
torkas, och oljas
rulla runt degkulan tills hela är insmord.
Täck skålen med en handuk och ställ varmt, tills kulan har blivit dubbelt så stor och ett fingeravtryck i degen lämnar
en fördjupning. Det tar ca. 2 timmar.

Knåda snabbt och dela degen i 8 portioner. gör var portion till en boll, och låt bollarna stå i 10 min.

värm en ugn til 250º. med 2 osmorda plåtar i ugnen.
Pressa degbollarna en efter en, så de blir tunnast på mitten och får en tjock cirkelformad rand. dra ut den ena sidan,
så formen blir som en avlång trekant eller droppformad. Detta är svårare än det låter,
och nybörjare får ofta bruk för en brödkavel!

Bröden bör vara så långa som en hand och ca. halvt så breda.
Med en pensel smöras bröden nu med smält smör, och efter drysses de let med birkes eller kalonji.
Lägg 2 eller 3 bröd på var plåt. Grädda ca 5 min eller tills de sväller och blir gyllenbruna.

Charlotte

• -
Re:Naan!
« Svar #1 skrivet: 01 mar-06 kl 13:33 »
 Jag Tror Birkes är vallmofrön och Kalonji kan vara kummin, men är inte helt säker....
               Mvh
              Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

manna

• -
« Svar #2 skrivet: 01 mar-06 kl 17:11 »
Birkes är vallmo. I Skåne finns det t ex birkebröd, ett tebröd med vallmo på. Kalonji heter kalonji på svenska oxå. Ibland ses namnet nigellafrön eller svartkummin. I recept tipsas ofta om att byta ut kalonji mot sesamfrön.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

ChristinaR

• Västergötland
    • Elins trädgård
« Svar #3 skrivet: 01 mar-06 kl 18:02 »
Kalonji är nånsorts lökfrön, tror jag. Svarta och lite större än sesamfrön. Goda om man  får tag i dem, vilket inte är helt lätt...

Pika

« Svar #4 skrivet: 01 mar-06 kl 19:39 »
Jag har sett kalonji på Indiska fast det var nåt år sen. De sålde också en kokbok som hette Hurry Curry och där finns info om kryddan och recept.

solkatten

• Väskor, kuddar, plånböcker mm med härliga motiv
« Svar #5 skrivet: 01 mar-06 kl 19:52 »
Affären Indiska har både kokbok och kryddor!

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 01 mar-06 kl 21:10 »
Kalonji är nånsorts lökfrön, tror jag.

Ja, kalonji kallas ibland även för svarta lökfrön, men det är väl mest pga utseendet. Något släktskap med lök finns inte, vad jag vet.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Dela detta:

* Inloggade just nu

160 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser