Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mortel i gjutjärn  (läst 10188 gånger)

Nettus

• Gör inte som alla andra - tänk själv!
    • Småland
Mortel i gjutjärn
« skrivet: 02 nov-09 kl 11:35 »
Jag har fått en gammal rejäl mortel i gjutjärn, men finns det inte risk att det man stöter i morteln tar smak av metall?
Stadsbo med akut längtan ut på landet med djur och odlingar

malines

• Gäst
SV: Mortel i gjutjärn
« Svar #1 skrivet: 02 nov-09 kl 11:48 »
Jag har fått en gammal rejäl mortel i gjutjärn, men finns det inte risk att det man stöter i morteln tar smak av metall?

Vet inte, jag har aldrig råkat ut för det... Å andra sidan har jag inte stött ngt jag ätit utan att blanda med annat, mao aldrig ngt annat än kryddor jag haft i bröd/mat/eller så.

Neiklot

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 02 nov-09 kl 16:26 »
Hej!

Nej, det är nog ingen risk.

Har en gjutjärnsmortel som används flitigt, och aldrig känt smak av någon metall.

Men som malines skrev så stöter jag också bara kryddor, torra som färska.

Händer även att t.ex vitpeppar ligger i morteln upp emot ngn vecka.
Men inte ens det har fått smak.

/Neiklot

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #3 skrivet: 02 nov-09 kl 23:47 »
Det borde inte vara några problem. Skulle tro att järnmortlar är lika vanliga som dito i marmor (eller någon annan stenart/mineral).

Sköt den som en bra gjutjärnsstekpanna så håller den hur länge som helst, diska aldrig med diskmedel eller något annat starkt, en borste och ljummet (eller varmt) vatten bara. Olja in den med lite matolja då och då för att undvika att den rostar.

Skulle nu något följa med kryddorna så är ju Järn dessutom nyttigt att få i sig!
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Nettus

• Småland
« Svar #4 skrivet: 03 nov-09 kl 18:36 »
Jag gör bl a egen marsipan, då stöter man finriven mandel med florsocker. Tror ni det funkar?

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #5 skrivet: 03 nov-09 kl 19:19 »
Inga problem  ;)
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Nettus

• Småland
« Svar #6 skrivet: 03 nov-09 kl 21:48 »
OK! Då testar jag!
När jag var barn samlade jag på mynt. Alltid när jag hållt på med samlingen luktade händerna starkt av metall, jag tyckte den doften var lite äcklig - därav min fundering!

torbjorn

• Medelpad
« Svar #7 skrivet: 03 nov-09 kl 22:29 »
OK! Då testar jag!
När jag var barn samlade jag på mynt. Alltid när jag hållt på med samlingen luktade händerna starkt av metall, jag tyckte den doften var lite äcklig - därav min fundering!

Men det är framför allt kopparlegeringar som ger den där metalldoften. Man kan märka samma sak även om man tar i gamla mortlar av mässing, men dem har det malts kryddor i i många år utan att det har märkts någon bismak. Har man att göra med mässingsmortlar ska de vara nydiskade och absolut torra när de används, och det man mal ska också vara torrt.

Nettus

• Småland
« Svar #8 skrivet: 04 nov-09 kl 11:25 »
Aha! Då har jag fått det klart för mig!

Dela detta:

* Inloggade just nu

100 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser