Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kila stadigt  (läst 4778 gånger)

Eulalia II

• Södermanland
Kila stadigt
« skrivet: 04 nov-09 kl 22:01 »
Har köpt en liten yxa på loppis till sonen som är en entusiastisk och effektiv vedhuggarlärling.
Dessvärre sitter själva yxämnet löst på skaftet, men det är bara att sätta i en liten kil sa gubben som sålde.
Det låter ju görligt enkelt, men vad ska man ha för material till en sådan kil? Ska man sätta lim på den? Och behöver jag göra nåt hål eller skära ut en glipa i skaftet så att jag får in kilen?
Dessutom, hur gör jag för att inte förstöra skaftet medan jag gör allt detta?
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

alo

SV: Kila stadigt
« Svar #1 skrivet: 04 nov-09 kl 22:14 »
Gå in på www.gransfors.com och läs deras yxbok, där finns allt om olika yxor, hur man sköter dem, använder dem, slipar, kilar osv.
Ett bra tips om huvudet inte är alldeles löst, ställ yxan i vatten över natten så fastnar det.

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #2 skrivet: 04 nov-09 kl 22:17 »
du kan göra en liten kil i trä (jag brukar använda björk) och kan du göra en anvisning genom att slå ett stämjärn i skaftänden så det blir ett litet spår. Sen är det bara att ha lite lim på kilen och slå in den i skaftet. När limmet torkat tar du bort ev utstickande del av kilen.
Ställ bara bakänden av skaftet på golvet (eller huggkubben) så brukar det gå bra.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 04 nov-09 kl 23:23 »
jag tackar er, "yxperter" :-)

Nja det sitter nog lite för löst för att jag ska våga lita på svällmetoden. Jag ska stå inom olycksavstånd kan man säga, och vill helst inte få en yxa i pannan. Har redan fått en järnstång över näsroten i år av samma gosse, så han ska slippa se sin mor i det tillståndet igen.
It was but yesterday I thought of myself a fragment quivering without rhythm in the sphere of life. Now I know that I am the sphere, and all life in rhythmic fragments moves within me.
~ Kahlil Gibran~

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #4 skrivet: 04 nov-09 kl 23:39 »
Förborra några hål för träskruvar, skruvarna funkar som kilar.
Smörj i hålen och på skruvarna med t ex matolja så drar det bättre.
En fördel om du kan hitta försänkta skruvar med insex- eller torx-urtag, spårskruvar är jobbiga att få i utan att mejseln slinter.
« Senast ändrad: 04 nov-09 kl 23:42 av Foppas fot »

Temeriaire

• Småland
« Svar #5 skrivet: 04 nov-09 kl 23:42 »
Förborra några hål för träskruvar, skruvarna funkar som kilar.
Smörj i hålen och på skruvarna med t ex matolja så drar det bättre.
Borde det inte vara bättre att inte förborra? Borde bli mer kilverkan då.

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #6 skrivet: 04 nov-09 kl 23:44 »
Borde det inte vara bättre att inte förborra? Borde bli mer kilverkan då.

Det blir för mycket kilverkan skulle jag tro.
Det är bra om man kan få ner skruven ganska djupt, så den kilar längs så stor del av yxögat som möjligt, det ger mindre risk för glapp.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 04 nov-09 kl 23:53 »
@Foppas: det ska alltså vara ett par skruvar? och sättas närmare mitten?
Känns lite fel och fusk att sätta skruv men samtidigt praktiskt.

Nästa fråga är vad gäller slipning. Jag tyckte det var bra att den inte var alltför vass, men då sa gubben att det är bättre med en riktigt vass, för då blir såret rent och snyggt och lättare att lappa ihop bra ::) tack för den informationen liksom.
Vad anser ni?
~ Kahlil Gibran~

Temeriaire

• Småland
« Svar #8 skrivet: 04 nov-09 kl 23:56 »
För enbart vedklyvning är det inte supernoga, men till allt annat ska det vara vasst.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 05 nov-09 kl 00:02 »
För enbart vedklyvning är det inte supernoga, men till allt annat ska det vara vasst.

gulp!  :o vad är allt annat?
~ Kahlil Gibran~

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #10 skrivet: 05 nov-09 kl 01:12 »
@Foppas: det ska alltså vara ett par skruvar? och sättas närmare mitten?
Känns lite fel och fusk att sätta skruv men samtidigt praktiskt.

Nästa fråga är vad gäller slipning. Jag tyckte det var bra att den inte var alltför vass, men då sa gubben att det är bättre med en riktigt vass, för då blir såret rent och snyggt och lättare att lappa ihop bra ::) tack för den informationen liksom.
Vad anser ni?

Det finns särskilda järnkilar av olika slag att köpa också, men jag tycker inte dom är bra, dom är svåra att slå in och spräcker gärna träskaftet.
Skruvtricket lärde jag mej i ett nummer av Åter, så det kan ju inte vara fel?
Det är viktigt att få till rätt dimension på det förborrade hålet, så att skruven går lagom lätt att dra i, men inte för lätt, då kilar den inte tillräckligt.
Och ja, ett par skruvar i lodlinjen, där träkilen brukar sitta, och inte för nära den spetsiga delen av yxögat.
Vid närmare eftertanke räcker det nog med skruvlängd motsvarande halva ögats längd.
Till vedklyvning ska helst yxan vara lite trubbigare slipad, så att den spräcker isär veden, är det för liten vinkel så fastnar gärna yxan i segare vedklabbar.
Ska man däremot slöjda med yxan, eller amputera lemmar, så ska det vara spetsigare vinkel och så vasst som möjligt.
Kan också vara en bra idé att sko skaftet närmast yxhuvudet med en bit plåt i underkant, den delen tar ofta stryk vid klyvning.
« Senast ändrad: 05 nov-09 kl 02:20 av Foppas fot »

gopo

« Svar #11 skrivet: 05 nov-09 kl 08:17 »
När det gäller att kila yxan har du redan fått tillräckligt med svar! När det gäller skärpan så tycker jag att yxan ska vara vass oavsett vad du ska ha den till. Det fastnar mer skit i slöa verktyg, vilket kan infektera ett eventuellt sår, sen hade gubben rätt om att det blir ett finare sår som läker snabbare om yxan är vass.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #12 skrivet: 05 nov-09 kl 08:52 »
Foppas: ska plåtskyddet sitta mellan träet och yxhuvudet, eller bara som en krage strax nedanför? Jag har sett yxkor som haft virad koppartråd som skydd, det var snyggt fast nu förstår jag att det var för att skydda träet och inte kosmetiskt.

Gopo: det är förståss en aspekt att beakta..den får bli tillräckligt slipad för att ge fina sårkanter, men inte så mycket att den förmår kapa lemmar.
~ Kahlil Gibran~

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 05 nov-09 kl 09:45 »
gulp!  :o vad är allt annat?

Exempel på allt annat:

Min bror var bekant med en båtbyggare här på Orust. Vid ett tillfälle sa denne att man kan hyvla en träbit och sedan jämna till den med yxan.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #14 skrivet: 05 nov-09 kl 09:48 »
Då är man säker ganska på handen, antar jag.
Blir snyggare yta av yxa va?
~ Kahlil Gibran~

Pjöllerberg

• Blekinge
« Svar #15 skrivet: 05 nov-09 kl 14:29 »
Foppas: ska plåtskyddet sitta mellan träet och yxhuvudet, eller bara som en krage strax nedanför? Jag har sett yxkor som haft virad koppartråd som skydd, det var snyggt fast nu förstår jag att det var för att skydda träet och inte kosmetiskt.

Grejen är att skaftet närmast yxhuvudet nöts mot veden vid klyvning.
Därför finns ibland redan från början en metallskoning på skaftet.

Inte så noga på en gammal yxa kanske, men det går att göra om man vill.
Ett annat sätt är att att förstärka med några lager glasfiberarmerad plast, funkar mycket bra, men det är ju inget man skaffar bara just för detta ändamål.

Humle

• Västerbotten
« Svar #16 skrivet: 05 nov-09 kl 22:27 »
En bild på yxan och yxögat vore bra... är skaftet fel från början, misshandlat eller ruttet så hjälper en kil föga. Samma om skaftet är mycket fuktigt, då kommer den glappa när det torkat eller också ruttna sönder. klyvyxan behöver inte vara vass för klyvning, det är mycket säkrare att ha den slö när det gäller ungar då han annars kan skära sig när han t.ex. bär yxan. Säkerheten i själva klyvandet beror på t.ex. var man ställer klabben på kubben, hur man står när man klyver, hur man håller yxan osv. och i princip ingenting med hur vass klyvyxan är skulle jag vilja påstå.
Gillar hantverk, snickrar ofta kaffeved.

Eulalia II

• Södermanland
« Svar #17 skrivet: 06 nov-09 kl 13:40 »
hm jag ska försöka fota yxan. Jag tycker den sitter ganska löst, men inget ser direkt skadat ut, varken träet eller ögat. Kanske har träet krymt, som du säger?
~ Kahlil Gibran~

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #18 skrivet: 06 nov-09 kl 21:57 »
Skafta om yxan och håll eggen aningen trubbig/konkav istf tunn alt skålslipad.

Temeriaire

• Småland
« Svar #19 skrivet: 08 nov-09 kl 09:39 »
om den bara sitter lite löst, men träet är friskt, då är det väl lite onödigt att skafta om?
Sätt i en kil och gå ut och hugg, det är ingen mening att göra det till ett jätteprojekt. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

24 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser