Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp, snälla! klippa klövar  (läst 8820 gånger)

kawaii

• Småland
Hjälp, snälla! klippa klövar
« skrivet: 07 nov-09 kl 09:47 »
Asså jag mår så dåligt av detta, att klippa min minigris klövar.

Vi har klippt dem när hon ligger och sover i soffan förut och det har gått jättebra, men nu sover hon inte inne lika mkt.

Så nu har de blivit ganska långa, och jag mår så dåligt av det :'(

När hon var mindre så gjorde vi så att vi knäppte på klövarna och allt det så hon skulle bli van men hon vill inte ligga ner och bli kliad och bli klippt, hon rusar bara snabbt upp precis som om hon inte litar på oss.

Vi har försökt med rasp-liknande saker men att försöka hålla upp ett av hennes ben går bara inte, hon sparkar och håller på!

Jag är också rädd att jag ska ta för mkt när jag väl klipper.

Hjälp snälla! Vad ska vi göra?
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die tomorrow
  //James Dean

galdur

• -
SV: Hjälp, snälla! klippa klövar
« Svar #1 skrivet: 07 nov-09 kl 19:25 »
Ge henne 1,5 dl öl!!! Och klipp klövarna när hon sover ruset av sig!!! Eller var bestämd och håll fast henne och ignorera hennes försök att ta sig loss!
Highland Cattle, 3 islandshästar, 1 shettis, 2 minigrisar och 2 skogiskatter!

AnnaPanna_is_back

« Svar #2 skrivet: 08 nov-09 kl 10:29 »
jag var lite orolig för hur jag skulle hantera en omplaceringsgris, hon hade alldeles för långa klövar när hon kom i våras. men faktum är att vårt betonggolv i stian, gruset utanför stian (för att slippa slask där..) har slipat ner hennes klövar. jag behöver ta hennes lätt klövar bara och det ska nog gå snart, för nu är hon tillgiven. jag brukar göra det i samband med att jag gosar med dem, men det är inte alltid jag kan ta alla, snarare mer en regel att man får dela upp det på många tillfällen.

när vi bara hade en så fick han godis varje gång vi var klar med en klöv.. kanske det kan funka?

kawaii

• Småland
« Svar #3 skrivet: 08 nov-09 kl 10:53 »
Ge henne 1,5 dl öl!!! Och klipp klövarna när hon sover ruset av sig!!! Eller var bestämd och håll fast henne och ignorera hennes försök att ta sig loss!

Bestämda är vi...bara det att det gör så j*vla ont när hon sparkar med benen!

jag var lite orolig för hur jag skulle hantera en omplaceringsgris, hon hade alldeles för långa klövar när hon kom i våras. men faktum är att vårt betonggolv i stian, gruset utanför stian (för att slippa slask där..) har slipat ner hennes klövar. jag behöver ta hennes lätt klövar bara och det ska nog gå snart, för nu är hon tillgiven. jag brukar göra det i samband med att jag gosar med dem, men det är inte alltid jag kan ta alla, snarare mer en regel att man får dela upp det på många tillfällen.

när vi bara hade en så fick han godis varje gång vi var klar med en klöv.. kanske det kan funka?

Vilken bra ide med grus utanför...det ska vi pröva! Jo, det är mest hennes lättklövar som behöver klippas, resten sliter hon själv på.

Jo, jag tror vi får fortsätta med att göra typ en åt gången, det funkar ju.

Tack för tipsen :)
  //James Dean

kawaii

• Småland
« Svar #4 skrivet: 29 dec-09 kl 00:26 »
Ge henne 1,5 dl öl!!! Och klipp klövarna när hon sover ruset av sig!!!

Eeeh...asså vi prövade med öl, det kunde ju inte skada och pröva tänkte vi.....vi var så försiktiga första gången för vi visste ju inte hur hon skulle reagera, men det gick bra. Eller bra och bra....en hel j*vla starköl fick hon i sig men hon märkte inte ett skit! Hon var helt som vanligt och då vi inte hade mer öl hemma då ingen i familjen dricker så kunde vi inte ge henne mer.

Så ska det hellre vara något annat än öl? Någon som prövat?
Annars tyckte hon det var asgott ::)
  //James Dean

mli79

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 jan-10 kl 20:50 »

Jag ska också klippa klövarna på mina, har dragit på det lite väl länge nu. Våra är bara utomhus, och det är bara en som är riktigt tillgiven, de andra är ganska reserverade. Iallafall när de vet vad som vankas. Vi brukar göra så att jag och min man stänger in oss i en box tillsammans med grisarna. Sen jagar vi ifatt en och en och så sätter sig Per på en pall och jag lyfter upp grisen i hans knä. När de väl sitter där så brukar de inte sprattla. Skriker gör dom, men de sitter där lugnt och stilla tills jag har klippt klart. Ibörjan kändes det lite sådär att jaga grisarna och stressa dem så, men de verkar helt oberörda av det. Så fort man släpper ner dem från knäet är de framme och bökar på ens skor igen.

Man kanske skulle testa att ge dem lite öl nästa gång? Så kan man klippa klorna när de har däckat. Min rygg mår inte så bra av att lyfta grisarna. Men det är klart, jag tar hellre lite ryggvärk än att utsätta grisarna för någon risk.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

teufel

« Svar #6 skrivet: 07 jan-10 kl 21:24 »
Vi var två inne i hennes box, en som konstantmatade henne med morötter, och en som höll fast ett ben i taget.
Det gick att ta tre ben, sen blev hon vansinnig och började göra utfall, så då lade vi ner det för den gången.

Borde gå att mata med apelsinklyftor också. Hon är vansinnigt förtjust i apelsin. :)

Använde en vanlig böjd trädgårdssekatör med vassa blad, men en hovslagar-hovtång borde funka också - de är vassare än vanliga snickarhovtänger.

/P

kawaii

• Småland
« Svar #7 skrivet: 15 feb-10 kl 20:24 »

Haha det går inte o få min gris full ::) Har bara testat med öl men ändå :P

Men vi har tagit lite då och då....men vi får ju hitta p nått annat

//James Dean

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #8 skrivet: 15 feb-10 kl 23:11 »
En sekatör med rakt skär tycker jag nog är att föredra. Kolla get-sidan för lite tips! /Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

kawaii

• Småland
« Svar #9 skrivet: 16 feb-10 kl 15:47 »
En sekatör med rakt skär tycker jag nog är att föredra. Kolla get-sidan för lite tips! /Tt

Vi prövade med en fårklövsax några gånger men den var på tok för vass,
Ska göra detta, tack  :)
  //James Dean

Broccoli

• Skåne
« Svar #10 skrivet: 11 mar-10 kl 21:27 »
Hej! Hmm, har två "minigrisar"...inte så mini blev dom til slut, 50-kilos nassar ::). Men iaf; brukar helt sonika välta grisarna i boxhalmen - bara ta tag i ett bak- och ett framben på samma sida, själv sitta på huk på motsatta, och välta över grisen. Sedan sätter jag mej på grisen helt enkelt och har båda händerna fria att verka klövarna med. Nu är väl både grisarna och jag ungefär jämntunga, +10kg för mej då :-[... hade inte satt mig på dom om jag vägt 115kg... men det funkar jättebra!! Lugnt och sansat och "no hard feelings" efteråt. Behövs kanske tre ggr om året och är gjort på knappt fem minuter per gris. Revben och Bacon är nio år nu.
/Broccoli.
Kan man glädjas åt lite, har man mycket att vara glad åt.

kawaii

• Småland
« Svar #11 skrivet: 24 apr-10 kl 19:49 »
Hej! Hmm, har två "minigrisar"...inte så mini blev dom til slut, 50-kilos nassar ::). Men iaf; brukar helt sonika välta grisarna i boxhalmen - bara ta tag i ett bak- och ett framben på samma sida, själv sitta på huk på motsatta, och välta över grisen. Sedan sätter jag mej på grisen helt enkelt och har båda händerna fria att verka klövarna med. Nu är väl både grisarna och jag ungefär jämntunga, +10kg för mej då :-[... hade inte satt mig på dom om jag vägt 115kg... men det funkar jättebra!! Lugnt och sansat och "no hard feelings" efteråt. Behövs kanske tre ggr om året och är gjort på knappt fem minuter per gris. Revben och Bacon är nio år nu.
/Broccoli.

Tjo!

Kan bara buga o tacka för detta tips. Vi gjorde detta idag och de funkade jättebra! Äntligen hittat nått som fungerar :D
Tack!
  //James Dean

chakras

• Uppland
« Svar #12 skrivet: 13 aug-12 kl 12:59 »
Skriker de inte väldigt då? (Funderar på att köpa minigrisar till att böka upp slyrötter i hagen).

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #13 skrivet: 13 aug-12 kl 14:09 »
Grisar är starka, även om dom är "mini", så består dom huvudsakligen av muskler.  Och dom blir inte mindre med åren.  Så allt som går ut på att hålla fast och bruka "våld" brukar vara ganska kontraproduktivt.  Bättre med cementgolv, locka, ta en i taget, göra nåt positivt av det.

Hur är det, kan grisar ha dåligt ölsinne?  :o  Eller reagerar alla likadant på - vad sa ni - en hel starköl till en enda minigris?

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

mli79

• Skåne
« Svar #14 skrivet: 13 aug-12 kl 17:12 »

Vi är två som som hjälps åt när det är klövklippstajm. Jag lyfter grisen och sätter den i min mans knä. Väl där gör grisen konstigt nog inget som helst motstånd och det är bara till att klippa. T o m hittegrisen som inte är särskilt hanterad accepterar det här förfarandet utan motstånd. Använder samma hovtång som till hästarna, det är det enda som funkar att ta sig igenom min gammelsuggas naglar med. Hörselskydd är ett måste. Första gången vi klippte klövarna så kom grannarna som bor ett par hundra meter bort och frågade hur vi mådde egentligen..

Min största gris är nog uppe på en 60-70kg nu, stor men inte fet, och honom kan vi inte lyfta längre. Det enda som funkar är att återigen vara två, en som tar tag i benet och håller i och en som klipper. Grisen är ju inte nöjd och försöker verkligen ta sig loss, men så fort det är klart så är grisen hur kelen som helst igen och lugnet återställt. Vi har försökt med öl till den här grisen, men det gick inte så bra. Efter en liter starköl vågade vi inte ge mer, men grisen vart skitglad, vinglade runt och snackade med allt och alla.  ;D Trodde att han skulle däcka sen så vi kunde klippa, men nej då, han nyktrade fort till.
Bor på gård med man, barn, hundar, katter, ponnys, ardenner,  gutefår, höns och minigrisar.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #15 skrivet: 13 aug-12 kl 21:16 »
Vinglade runt och snackade med allt och alla ...  ;D  Som jag misstänkte, inte alla lägger sig och sover.  Någon kanske börjar fyllesnacka också, ni vet, tar inga argument, utan bara bökar på med sitt ...  Då vill jag helst inte vara i vägen, särskilt inte om det är en rejäl bit med tresiffriga vågsiffror.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ulrika K

• Västergötland
« Svar #16 skrivet: 16 aug-12 kl 09:58 »
Mina vill heller inte låta klövarna fixas. Men gör som en föregående skribent. Lägger ned dem på sidan, låter en kompis ligga över dem och så klipper jag. Skriker? Ja. Förbannade? Ja. Men de kommer att acceptera det med tiden. Ibland måste man våga vara bestämd, men vänlig. 
Bor i Härryda strax utanför Göteborg. Har flera renrasiga Hedemorahöns, (ej genbankscert) ett par Isabar och Maran, en Brahma och 2 blandisar, 3 katter och två minigrisar.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #17 skrivet: 16 aug-12 kl 10:14 »
Eeeh...asså vi prövade med öl, det kunde ju inte skada och pröva tänkte vi.....vi var så försiktiga första gången för vi visste ju inte hur hon skulle reagera, men det gick bra. Eller bra och bra....en hel j*vla starköl fick hon i sig men hon märkte inte ett skit! Hon var helt som vanligt och då vi inte hade mer öl hemma då ingen i familjen dricker så kunde vi inte ge henne mer.

Så ska det hellre vara något annat än öl? Någon som prövat?
Annars tyckte hon det var asgott ::)
Hum du vet du vad?? Man ger en Vanlig sugga 1/2 öl om hon inte låter de små få mat och inte bli trampade av suggan. Dom brukar faktiskt lägga sig fint efter det. Din gris borde nog inte få alkohol skulle jag tro..  8) "fylle svin".
Tyvärr kan jag inte hjälpa dig..
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Dela detta:

* Inloggade just nu

182 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser