Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  svets :D  (läst 4355 gånger)

lill-drängen

• -
svets :D
« skrivet: 01 dec-09 kl 11:31 »
Tjenare!!
 Har tänkt mig införskaffat en svets:D
Den typ av svets jag tänkt mig är en MIG/MAG svets. Då undrar jag hur mycket gasen kostar till en sån svets??
De som jag hade tänkt och svetsa är lite reperationer på rostade saker såsom på vagnar och dylikt mm...
och kanske i framtiden ett renoveringsobjekt såsom en bil :D:D

DECA MIG/MAG SVETS 135
Den svetsen fann jag på swedol och kostade 2530:- kr tyckde jag verkade lämplig :D

kom med förslag:D:D Eller ska jag köpa mig en annan typ av svets??

mvh// lill-drängenv :D
33 höns,1 tupp,5 tackor,1 kanin,1 hund,

Pjöllerberg

• Blekinge
SV: svets :D
« Svar #1 skrivet: 01 dec-09 kl 11:52 »
Ska du svetsa jordbruksvagnar och liknande så är en pinnsvets mycket bättre.
En såpass liten migsvets passar bäst för bilplåt skulle jag tro.

esten

• -
« Svar #2 skrivet: 01 dec-09 kl 12:39 »
Säger samma jordbruks redskap rost elände ; Pinnsvets

Jag har en inverter pinnsvets , som går att använda gas till om jag vill .
Har använts till att svetsa sprickor i bommen på större grävare , men den rekomenderas inte för så stora jobb .

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #3 skrivet: 01 dec-09 kl 12:51 »
Instämmer i kören!
Till jordbruksredskap är en pinnsvets lämpligast, Migen är känslig för rost och skit.  Men köp ingen billig liten transformatorsvets, utan köp en riktig på en gång. Om du bara ska vara i verkstan så är en beg svets på 2-300A bäst, men om du ska vara ute på varierande platser så är nog en sån liten inverter som nämns ovan det bästa.
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

lumpus

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 01 dec-09 kl 15:50 »
har en annan åsikt:  kolla blocket mm köp en stor 3 fas mig begagnad den har du stor nytta av från tunnplåt till grovt, beroende på kapacitet.

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #5 skrivet: 01 dec-09 kl 18:00 »
Det beror ju lite på vad man har för mål på användbarhet, mobilitet osv. Där jag svetsar finns sällan trefas även om det såklart vore att föredra. Jag har nästan bara använt enfassvetsar, har en mindre 130A Mig samt en 130A likriktare/invertersvets. Tunnplåt med MIGen förövrigt svetsar jag mest med invertern med TIG-tillsats eller med pinne om det är lite grövre gods.

En gasflaska blandgas (Allra vanligast till MIG-svetsar för MAG-svetsning) eller argon (MIG/TIG) 5l (vilket är den enda man kan köpa loss) kostar knappt 2000:- att köpa inkl första påfyllningen. Påfyllningar kostar sedan omkring 500:-
Förbrukar man mycket gas kan man hyra en större flaska och då blir påfyllningskostnaden lägre per kubik gas, men i gengäld är det en hyreskostnad som man får betala.

Om det är tänkt att mest svetsa hemma och tillgång till trefas finns - satsa på en begagnad trefassvets. Om bilplåt/tunnplåt finns på önskelistan leta efter en MIG-svets, annars en likriktare. Behöver du en mobil lösning så satsa på en mindre enfassvets, antingen en MIG om du vill kunna svetsa tunnplåt eller en inverter för det övriga förutom tunnplåt.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Imp

« Svar #6 skrivet: 13 dec-09 kl 02:02 »
Håll dig borta från MIG utan gas, det håller acceptabelt i tunnplåt, men ser ut som skit sov.

Alla säger att man ska köpa begagnade märkesprylar. Så jag har gjort det två gånger. Det har slutat med dyra reparationer, oavsett om det var Kemppi eller Wallius(Walliusen var billigare att laga  och köpa). Så idag skulle jag nog köpa en ny. 130A räcker till tunnare saker, sen blir det sådär. Jag svetsar mest tunnplåt och jag har en 200A för att klara mig lite längre.

Pinnsvetsar är billiga och de funkar bra till grövre saker. För 500kr får du en äldre transformatorsvets på blocket, de funkar för tusentals bönder så varför skulle den inte funka för dig? Vill du lägga upp mer stålar på en inverter så varför inte. jag har aldrig svetsat med en inverter så jag vet inte skillnaden.
Jag är amatör.

Man kan spara pengar på att ha kolsyra istället för Mison(och liknande) till MIG, det funkar ungefär lika bra. Det enda jag svetsat på jobb, var med kolsyra. Då kan man tydligen komma undan riktigt billigt med en gammal dykartub eller liknande saker.

esten

• -
« Svar #7 skrivet: 13 dec-09 kl 10:54 »

Pinnsvetsar är billiga och de funkar bra till grövre saker. För 500kr får du en äldre transformatorsvets på blocket, de funkar för tusentals bönder så varför skulle den inte funka för dig?

Nackdelen med de gammla transformator svetsarna är att om de inte ska svetsa så att det ser ut som h*****e , och problem
med dålig genombränning (svetsfogen bara ligger utanpå) så kräver den typen av svets SURA elektroder el. sk RUTIL elektroder .
Dessa är betydligt dyrare än vanliga elektroder för en svets likriktare .
« Senast ändrad: 14 dec-09 kl 10:18 av esten »

Temeriaire

• Allt kan göras, men det omöjliga tar längre tid.
    • Småland
« Svar #8 skrivet: 13 dec-09 kl 11:19 »
När folk tycker att festtool är det enda alternativet för en snickare så brukar jag hävda att verktrygen inte nödvändigtvis gör hantverkaren, men med svetsar är det faktiskt en ordentlig skillnad på svets och svets, och det syns på resultatet.
 Med en bra pinnsvets och rätt elektroder kan man få ett fantastiskt resultat, men med halvdan svets eller pinnar så är det svårt att göra lika bra fogar.
Sen är det ju så att om man inte svetsar dagligen så är det mycket svårare att lyckas, det vet jag efter att tidigare ha svetsat mycket både i jobbet och på fritiden, men nu bara svetsar sporadiskt.
« Senast ändrad: 13 dec-09 kl 11:21 av Temeriaire »
Ibland kommer äventyret och suddar ut det jag skrivit i kalendern.

Imp

« Svar #9 skrivet: 13 dec-09 kl 13:14 »
Nackdelen med de gammla transformator svetsarna är att om de inte ska svetsa så att det ser ut som h*****e , och problem
med dålig genombränning (svetsfogen bara ligger utanpå) så kräver den typen av svets SURA elektroder el. sk RUTENIL elektroder .
Dessa är betydligt dyrare än vanliga elektroder för en svets likriktare .

Fast hur många elektroder får man för prisskillnaden? En rutil elektrod går på2-4kr ungefär.

Prisskillnad 1500 ger ca 500 elektroder a 3kr st.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #10 skrivet: 13 dec-09 kl 23:21 »
När det gäller svetstransformatorer så måste man ALLTID välja elektroder som uttryckligen är avsedda för växelströmssvetsning.
Tänk också på att de flesta mindre svetstransformatorer som ska kunna drivas från ett 230 V 10 A-uttag har ganska låg tomgångsspänning (runt 40-55 V), och utbudet av elektroder som klarar så låg tomgångsspänning utan att bränna fast är inte alls stort.
Större svetstransformatorer, som man vanligtvis ansluter mellan två faser i ett trefasuttag, brukar ha 70-80 V tomgångsspänning och de fungerar betydligt bättre.

Ska man köpa elektroder till en svetstransformator, så bör man undvika billiga elektroder av okända fabrikat som det inte finns fullständiga data för. Se till att du vet vad din transformator lämnar för tomgångsspänning (det går bra att mäta med en vanlig digitalmultimeter som har ett område för ACV) och välj en elektrodtyp som tillverkaren uttryckligen rekommenderar för spänningar däromkring.

Tänk på att det inte är alla rutilelektroder som fungerar bra för växelström, men det finns också en del basiska elektroder som går att använda för växelström. Jag har visst tipsat om den saken förut...
En annan Esab-elektrod som är direkt avsedd för små dåliga svetstransformatorer är OK 53.25 . Men man får se upp med att den är en basisk elektrod, den är alltså mer känslig för fukt än rutilelektroder som t ex 43.32 .

Dela detta:

* Inloggade just nu

121 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser