Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fryst houng  (läst 8395 gånger)

svartvest

Fryst houng
« skrivet: 09 mar-06 kl 21:46 »
Med risk att jag kastar bensin på elden... ;)

Har provat frysa ett antal burkar med nyslungad honung med ett gott resultat. Har låtit olika i min bekantskapkrets få prova och noga hört mig för hur den har varit.
Alla har varit positiva över smak och konsistens.

Jag har fått höra från vissa odlare att det går inte garantera hur länge den håller sig, allt från någon vecka till 2 månader.

Själv har jag haft en burk öppnad och tagit ur den mer än 4 månader.

Har testat att ställa en burk i ett storkök, inga problem(kanske bara att den tog slut snabbare än jag tänkt).

Så vad säger ni? Är det någon mer som har erfarenhet av detta. Finns det någon mer ingående undersökning om detta.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Fryst houng
« Svar #1 skrivet: 09 mar-06 kl 22:16 »
Men, vänta nu.... Med risk för att låta tråkig. Vilket inte är meningen och jag frågar för att jag är nyfiken ok?

Men, vad är vitsen?

Persson

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 mar-06 kl 22:57 »
Hej Gruff
Har du smakat nyslungad honung så fattar du vitsen!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 10 mar-06 kl 01:51 »
Ja, jag doppar skeden i hinken varje gång jag slungar mina typ 30 samhällen.

manna

• -
« Svar #4 skrivet: 10 mar-06 kl 06:38 »
Hmm... Grejen för mig är att nyslungad honung bara finns just där och då. Sedan är den inte längre nyslungad och honungen får en annan karaktär - som jag inte vill missa!

Kanske är jag lite snål på njutningar, men jag gillar faktiskt att få längta...  ;D
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

svartvest

« Svar #5 skrivet: 10 mar-06 kl 13:37 »
Varför skall man frys honung?

För mig är det ett enkelt sätt att att ha flytande honung. Inga tillsatser, bara fryst. För mig är det bättre än att tillsätta fruktos.

Visst det är inte som nyslungat honung vilket är det bästa. Men jag vill ha flytande så väljer jag detta.

Vi har vanor, för mig har torsk varit något man äter i frysta block och inte speciellt gott. Sedan fick jag smaka ny fångad torsk och det väldigt gott.

Samma sak här, kan vi marknadsföra det absouta bästa vilket är för mig nyslungad honung, därefter kommer för mig den frysta och sedan den vanliga honungen.

Det är en smaksak hur vi vill ha houngen, fryst tycker jag är ett alternativ, nu när många människor vill ha en flytande honung.

Finns det någon undersökning kring detta?
Vad är det som gör att vi har så olika erfarenheter kring fryst honung?

Allt gott

manna

• -
« Svar #6 skrivet: 10 mar-06 kl 22:41 »
Jag har inga erfarenheter alls av fryst honung, jag bara upplät min stämma!  ;D

Honungen blir ju flytande om den värms en smula, men kanske smakar den inte nyslungad då.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #7 skrivet: 11 mar-06 kl 01:28 »
Kom på en sak. Den absolut bästa honungen med alla flyktiga aromer kvar är OSLUNGAD täckt honungskaka. I många kulturer så äter man en liten bit med kniv typ framför tv'n och sitter och spottar vax sen :-) I alla fall, kakhonung går att frysa. Och sist jag kollade så var priset 80kr/kg.

Mjölnare

• -Dat legem natura tibi, non accipit ipsa.-
    • Jämtland
« Svar #8 skrivet: 31 jan-07 kl 21:15 »
hej,
läste någonstans att honung nästan aldrig blir dålig pga den höga sockerkoncentrationen. så det är nog en nästan obegränsad hållbarhet (?).
stämmer det?

hälsningar
mjölnare

Haze

« Svar #9 skrivet: 31 jan-07 kl 21:44 »
Någonstans, kommer ej ihåg var, har jag läst att man hittat honung som var 600 år gammal och den var fortfarande ätlig!?

Haze

« Svar #10 skrivet: 31 jan-07 kl 21:49 »
Jag fryser också ner honung (om jag har plats i frysen).
Fint att ha flytande honung på vintern.
Värmer man honung så förstör man de antibakteriella egenskaperna, inhibiner tror jag det heter.

Dela detta:

* Inloggade just nu

216 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser