Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Höna stängda ögon??  (läst 9607 gånger)

Pelleman

Höna stängda ögon??
« skrivet: 14 mar-06 kl 15:11 »
Hej jag undrar om någon har några råd angående mitt problem.
En av våra hönor har fått ögonproblem!
Hon blundar hela tiden! Hon försöker öppna ögonen...men stänger dom snabbt igen. Hon klarar inte av att äta längre.
Hon är ganska ung och har alltid varit pigg och värpt bra.
Ja sen plötligt över natten blev det så här! Kan hon blivit pickad av dom andra? Ögonsjukdom? Väldigt tacksam för hjälp med detta.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
SV: Höna stängda ögon??
« Svar #1 skrivet: 14 mar-06 kl 17:33 »
Du måste nog berätta mer: Är hon svälld runt ögat? Hur ser själva ögat ut? Är slemhinnnan därinne röd eller blek?
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

christine

• Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
« Svar #2 skrivet: 14 mar-06 kl 19:54 »
Jag har haft en del höns som inte riktigt kunnat öppna ögonen. Dels att det såg lite bulligt ut och innanför ögonlocket har det funnits en vit massa som jag tror kan vara att hönan/tuppen fått skräp i ögat som denna vita massa kapslat in. En del gånger har jag försiktigt öppnat ögonlocket och med en fuktad papperstuss försiktigt tagit ur denna massa.

Kolla om det finns sådan vit massa (tror det är något slags fett.). I såfall prova.

Jag fick bort sådan massa ur ögat på en blommetupp och han var oerhört tacksam efteråt. :)

Om någon vet mera om ovanstående så berätta vad denna vita massa är och beror på. Jag är ju ingen expert på allt och är tacksam för ett svar. Alltid lär man sig något. :D
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Kicki

• Den som ser framtiden i motvind går åt fel håll.
    • Dalarna
    • Ensgårdens hemsida
« Svar #3 skrivet: 15 mar-06 kl 07:50 »
Det vita är var. Det ser ut så på fåglar
Ensgården, 1 mil norr om Rättvik: Foundernära genbanksbesättning av Hedemorahöns   

Har kursverksamhet!

Pelleman

« Svar #4 skrivet: 22 mar-06 kl 13:03 »
Hej! Vi har en höna (Plymouth-Rocks) som inte mår bra!
Hon varken äter eller dricker!
Hon bor tillsammans med 6 andra hönor. Alla av olika raser.
Har alltid varit pigg och värpt bra.
Sen började det med att hon verkade blind. Hon gick in i väggarna i hönshuset...och hittade inte maten! Det beror nog i första hand på att hon blundar hela tiden!!

Har sett att en annan höna ofta pickat henne i huvudet.
Kan hon blivit pickad i ögonen....och det gör att hon blundar?
Nu har vi alla fall flyttat på henne. Hon bor i en låda inne hos oss i hallen!!!
Men hon är lika "hängig" fortfarande. Vi "tvångsmatar" och ger henne vatten varje dag. Men hon blundar fortfarande!
Ögonen ser annars normala ut.
Har kokat vatten och droppat i ögonen.
Men inget tycks hjälpa!

Så nu är frågan...ska vi "nacka" henne eller finns det något annat vi kan prova?
Vi är nybörjare och kan inte så mycket än!
Tacksam för hjälp med detta!
                              Ha det bra!

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #5 skrivet: 22 mar-06 kl 16:09 »
Hon kanske är förkyld och har fått nån ögoninflammation... Att pressa vitlök i olja och blanda i maten har jag jag lärt mig av en gammal albansk man. Vi gav alltid våra hönor det om dom var krassliga. Det fukade. Om det är bara var förkylning vill säga.

Lycka till
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

Lena A

« Svar #6 skrivet: 22 mar-06 kl 20:37 »
Jag vet inte svaret om hönan men kommenterar ändå. Om du sett en annan höna picka henne, kanske ögat är skadat. Kan du öppna ögat och kolla om du ser någon skada? Det har väl gjort, eftersom du säger att ögonen ser normala ut.

En av mina hönor hade ett stängt öga en gång och jag mer eller mindre dränkte det med ljummet vatten med mjuk trasa och efter någon dag var hon ok igen.

Det låter som om det var bra att ta bort henne från flocken, så hon förhoppningsvis blir bättre efter ett tag. Vatten måste hon ju ha, så det är bra att du ger henne.

Hoppas du får bättre svar från någon annan. Berätta hur det går med henne.

Jag tänkte också att det kanske finns ett svar på någon annan tråd här på forumet. Jag ser att det finns massor av sidor med olika ämnen beträffande fjäderfä, så någon kanske redan har svarat.

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #7 skrivet: 23 mar-06 kl 13:44 »
... men hönor som mår dåligt blundar alltid....
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

Lena A

« Svar #8 skrivet: 24 mar-06 kl 08:41 »
Pelleman, hur har det gått med din höna?

Pelleman

« Svar #9 skrivet: 26 mar-06 kl 21:07 »
Den är tyvärr avlivad nu. Hon blev bara sämre! :'(

curmbox

• Var sak har sin tid
« Svar #10 skrivet: 28 mar-06 kl 12:08 »
Ögonlymfomatos är en trist åkomma som är en följd av marek.
Tumörceller tränger in i regnbågshinnan, djuret blir blint och ser inte hur det ska hitta maten och självdör så småningom av svält. Sjukdomen uppträder senare än marek, dvs då hönan är äldre och kan finnas hela första "värpåret." :'(
Ge mig mod att vara den jag är och inte tappa modet för att jag är den jag är

Dela detta:

* Inloggade just nu

135 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser