Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur piggar man upp en Stihl motorsåg?????  (läst 14685 gånger)

Hook

• Ingen kan inget, alla kan något!
    • Södermanland
SV: Hur piggar man upp en Stihl motorsåg?????
« Svar #20 skrivet: 19 dec-09 kl 19:36 »
 :)

Cylinder är uppsnyggad med fin slipduk, den får duga.

Men behöver kolv. Problemet tycks vara att få den i 42mm???  44 och 46 mm finns till 028, men 42mm verkar vara svårt............

"Skytten" har du tips om 42mm är jag tacksam.

"bo i dala" jag kollade Tradera men hittade inte! Kan du ge mig länk?

Skytten

• Skåne
« Svar #21 skrivet: 20 dec-09 kl 00:01 »
« Senast ändrad: 20 dec-09 kl 00:04 av Skytten »
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

Hook

• Södermanland
« Svar #22 skrivet: 20 dec-09 kl 21:54 »
Det vore enklare om man hetat Steve å haft en Lloyd..........
Kolv till 028 á 42mm existerar visst inte! Enligt några leverantörer. Men lik förb...har jag en sån såg. Det närmast liknande var Stihl 042 eller 240, den har en 42mm kolv. Undrar om den passar?

Till 028 ska det vara 44 alt 46 mm men jag tankade en manual där det framgår att även 42mm kolv användes till 028. Bifogade Stihls partnumber, men det fanns inte....

Såå...de kanske blir återvinningen m sågen iaf....

Skytten

• Skåne
« Svar #23 skrivet: 20 dec-09 kl 23:42 »
Det vore enklare om man hetat Steve å haft en Lloyd..........
Kolv till 028 á 42mm existerar visst inte! Enligt några leverantörer. Men lik förb...har jag en sån såg. Det närmast liknande var Stihl 042 eller 240, den har en 42mm kolv. Undrar om den passar?

Till 028 ska det vara 44 alt 46 mm men jag tankade en manual där det framgår att även 42mm kolv användes till 028. Bifogade Stihls partnumber, men det fanns inte....

Såå...de kanske blir återvinningen m sågen iaf....

Nja det skulle vara konstigt, en originaldel bör finnas, Stihl kan ju leverera delar till såg de gjort för femtio år sen.
Många av deras modeller har utbytbara delar. Vevstakar som inte ändrats på femtio år och funnits i flera modeller.

Kolla oxå om en hel cylindersats, med en annan borrning som kan passa, det går på andra modeller. t.ex 070 skiljer sig från 090 endast på cylindersatsen.

Hook

• Södermanland
« Svar #24 skrivet: 22 dec-09 kl 20:14 »
Urrrk.....

Det var fanimej energikrävande och surfa efter en kolv 42mm......

Men cylinderkit finns ju i 44 alt 46mm. Det verkar som det skylle passa på 028 sågkroppen....men då är vi uppe i ca 13-14 hundra...
Tillkommande bör ju vara en repsats till förgasare..300.-
Plötsligen har jag stoppat in 2000.- kr i en gammal såg. På blocket finns ju ibland beg. husqvarna för 1500-2000.-

Alternativt en Jula såg för 995.-

Men en Stihl är en Stihl..........

En riktig genväg kunde ju vara bara kolvringar , putsa kolv och smacka ihop. Och kanske hoppar den igång.

Ska kolla om ringar finns 42 mm och 1,5mm tjocka..........

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #25 skrivet: 23 dec-09 kl 00:49 »
Jag skulle inte ens överväga "julasågen". Tung och med mycket tveksam detaljkvalitet. Det finns hyffsade kinesmaskiner men denna tillhör inte det segmentet.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

Skytten

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 23 dec-09 kl 08:08 »
Jag skulle inte ens överväga "julasågen". Tung och med mycket tveksam detaljkvalitet. Det finns hyffsade kinesmaskiner men denna tillhör inte det segmentet.

Inte för att ersätta Stihlen, men Julas såg är mycket för pengen. Jag har en, och har nytta avden.
Finns en kinamaskin på Tradera för 990:-, en kompis har den, men då han använt den så kort tid, vet vi inte än.

Märkesmaskinerna är mer och mer på väg till Kina, samtliga förgasare t.ex.

Hook

• Södermanland
« Svar #27 skrivet: 23 dec-09 kl 20:43 »
 ;D

Nu har jag hittat kolvringar!

Till moped...Suzuki K50, samma mått som Stihl............

Enda krux var ju att ringar hade kromskikt....funkar ju inge bra om cylinder har Nicasil beläggning??????

Men jag tyckte precis det såg ut som gjutjärn i cylinder.

Jag ska tamejfan prova.

Tapio

• Västergötland

torbjorn

• Medelpad
« Svar #29 skrivet: 24 dec-09 kl 22:48 »
;D

Nu har jag hittat kolvringar!

Till moped...Suzuki K50, samma mått som Stihl............

Enda krux var ju att ringar hade kromskikt....funkar ju inge bra om cylinder har Nicasil beläggning??????

Men jag tyckte precis det såg ut som gjutjärn i cylinder.

Jag ska tamejfan prova.

Kolla med en magnet om cylinderns insida verkar magnetisk eller inte.

Hook

• Södermanland
« Svar #30 skrivet: 02 jan-10 kl 18:12 »
 :o
Kollade m magnet, cylinder är ej magnetisk......... undrar om det skärning omgående m kromringar på kolven??????

Hook

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 20 feb-10 kl 15:04 »
Ihopskruvad. Men går ta mig fan icke.........
Blåste i startgas och då tände den till en stund. Är det förgasar fel nu möjligen....???????

softarn

• humm humm humm...
    • Västmanland
    • http://psyklopedin.org
« Svar #32 skrivet: 20 feb-10 kl 16:16 »
Kolla bränsleslangen. Att det går att duga bensin ur tanken och att slangen tätar bra mot förgasaren. Ibland sitter det ett filter i tanken som kan bli igensatt. Kontrollera också att försgasaren verkligen tätar mot cylinderns inlopp. Därefter förgasarens membran samt munstycken.
//Daniel

Nyfiken "teknikfientligt teknikintresserad" ingenjör/mickelgubbe som tycker om att vara ute i naturen och att försöka tänka på miljön. Är också lägenhetsboende, seglare, träbåtsrenoverare, djurvän, fäbodsägare och säkert lite mer som jag inte kom på på rak arm.

petersiva4

• Blekinge
« Svar #33 skrivet: 18 sep-10 kl 11:33 »
Inte för att ersätta Stihlen, men Julas såg är mycket för pengen. Jag har en, och har nytta avden.
Finns en kinamaskin på Tradera för 990:-, en kompis har den, men då han använt den så kort tid, vet vi inte än.
Stihl 028 is one of the ancient chain saw in the world , but it is still in high demand. You can Buy Stihl 028 Chainsaw online from Amazon.

Dela detta:

* Inloggade just nu

205 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser