Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  När är geten för gammal för att bli dräktig?  (läst 2399 gånger)

mossänder

• Östergötland
När är geten för gammal för att bli dräktig?
« skrivet: 04 jan-10 kl 13:59 »
Vi har två getter, Jocke (kastr) 4 år och Bella ca 8 år.

När är geten för gammal för att bli dräktig?

Om flera getter går tillsammans ska könsfördelningen vara jämn mellan bock och get? Eller hur vill de helst ha det?

« Senast ändrad: 06 jan-10 kl 11:26 av mossänder »
Bor i en röd liten stuga på landet tillsammans med man, barn, hund och katter, höns och en Nordis.

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
SV: När är geten för gammal för att bli dräktig?
« Svar #1 skrivet: 06 jan-10 kl 20:24 »
Om fler individer i gruppen.
Jocke kan få det jobbigt med en bock, han själv är ju varken viril bock eller brunstig get men oftast går det bra efter att de lärt känna varandra och de (Bocken och Kastraten) kan bli mycket goda vänner som tillsammans skyddar sin hjord mot yttre hot och mot yngre småbockars betäcknings-försök.

Geten bör helst betäckas första gången mellan 1-2 års ålder men är hon väl det finns nog ingen övre gräns för dräktighet så länge hon är i god kondition och har bra tänder. Ju äldre get/människa ju hårdare och skärare skelett och ledband -› för trång förlossnings kanal -› Risk för både barn och mor!
 8 år gör tyvärr inte dräktigheten i sig omöjlig men väl en normal killning.
 Så blir hon dräktig så får hon troligen ettdera förlösas med kjejsarsnitt eller avlivas innan killningen börjat, av djurskydds skäl. Inget av dessa saker är särskilt roligt! :'(

Min erfarenhet är att det blir lugnast i en getflock om det är relativt lika fördelning mellan getter och bockar. Tillväxten på killingarna blir bättre eftersom fler vuxna finns som ger trygghet. Det blir mer tid till ett bättre fodersök för både getterna och killingarna. Det är också märkligt att bockarna även under brunsten kan stå och betyga varandra ömhet genom att gnida kinden mot den andres sida, så fort rangordningen är klar, så håller man i hop!!! Bockarna hinner också bättre, då det inte är brunstid, att äta upp sig och få mer vila. Man är fler "karlar" att dela på vakt-och skyddssysslan! Två friska bockar skulle aldrig "slåss" tills att den ene blir allvarligt skadad, man mäter bara sina krafter och lär upp bockkillingar i den ädla konsten att hävda revir.
Att se en fullvuxen (kapital) bock undervisa en ung bockkilling i hur man slåss, med schysta medel, är blad det finaste jag sett! :D
 (( Där har många män mycket att lära om både omsorg och hänsyn!))
Han backar kanske ett steg, reser sig upp och tar satts men håller inne sin kraft strax innan sammanstötningen, vilken alltid sker med anpassad kraft efter bockkillingens styrka.  Killingen skall ju tycka det är kul och våga "utmana"  ännu många gånger! :)
Lite sår kan det bli mellan eller bakom hornen hos jämnstarka bockar, under brunst-tiden, men de läker oftast mycket bra utan mänsklig inblandning:
Men lite extra tillsyn kan vara bra.
H/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Tesse

• Västergötland
    • www.ostergardensgetost.se
« Svar #2 skrivet: 20 jan-10 kl 12:12 »
Ojoj, nu blir jag så orolig för min gamla dräktiga get! Hon är åtta år och är nästan sprickfärdig. Kommer killingar vilken dag som helst (beräknat till 31a, men så länge tror jag då inte hon väntar för juvret har börjat fylla sig), det är mina första killingar någonsin, hur ska detta gå??!   :-\  Jag blir övernervös när jag läser här om allt som kan gå fel! Nu går hon i en egen liten box så inte de andra ska vara på och stånga och bråka med henne, hon har fri tillgång till hö, får lite havre och pellets på mornarna, har saltsten och mineralsten och färskt vatten såklart. Har jag missat något??
Getter överallt och ett eget litet mejeri :) www.ostergardensgetost.se

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #3 skrivet: 20 jan-10 kl 12:24 »
Ojoj, nu blir jag så orolig för min gamla dräktiga get! Hon är åtta år och är nästan sprickfärdig. Kommer killingar vilken dag som helst (beräknat till 31a, men så länge tror jag då inte hon väntar för juvret har börjat fylla sig), det är mina första killingar någonsin, hur ska detta gå??!   :-\  Jag blir övernervös när jag läser här om allt som kan gå fel! Nu går hon i en egen liten box så inte de andra ska vara på och stånga och bråka med henne, hon har fri tillgång till hö, får lite havre och pellets på mornarna, har saltsten och mineralsten och färskt vatten såklart. Har jag missat något??
Är det hennes första killingar? Jag gav mina getter torr betfor när de var dräktiga ska visst vara bra för dem just då men minns inte varför :-\ Hoppas nån riktigt get kunnig svarar dig annars starta en egen tråd så vi får höra hur de går :)
Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

Sussilo

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 20 jan-10 kl 12:48 »
Mossänder, jag skulle inte låta betäcka en 8-årig get om hon inte fött killingar tidigare.
Tesse, Är geten 8 år och förstföderska kan hon få det besvärligt. Men man ska inte måla f*n på väggen, det kan gå bra. Har geten haft killingar tidigare, borde killningen inte innebära större problem. Håller tummarna! Fortsätt rapportera!
« Senast ändrad: 20 jan-10 kl 12:53 av Sussilo »

Tesse

• Västergötland
« Svar #5 skrivet: 20 jan-10 kl 13:51 »
Nej hon har fött många killingar förut! Så förhoppningsvis går det bra, har gått bra föregående gångerna enligt förra ägaren. Jag har ju inte haft dem så länge så jag har ju inga egna erfarenheter av hur hennes killningar har varit. Har iaf bestämt att efter denna omgången så blir det inga mer för henne för både hennes skull och mina stackars nerver! ::)

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #6 skrivet: 21 jan-10 kl 00:40 »
Lite dagsljus och färsk lite morot gör geten starkare och hjälper till att ge henne en god situation vad gäller kalcium dvs kalk. Tallgrenar är god hälsokost för övrigt!
Lycka till/Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Tesse

• Västergötland
« Svar #7 skrivet: 21 jan-10 kl 09:48 »
Har märkt att de gillar tallgrenar, bark och barr åker ner fort som attan!  :)  Ett par kvistar varannan dag får dom.

Dela detta:

* Inloggade just nu

126 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser