Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tappar ull  (läst 8632 gånger)

pel

• Värmland
tappar ull
« skrivet: 20 mar-06 kl 19:43 »
Två av mina ungtackor håller på att tappa ullen
dom kliar sej inte,kan inte se nåt ohyra på dom
inga andra djur har samma problem
kan det vara nån brist av något
tacksam för råd
nu blir det bara ljusare skööönt

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:tappar ull
« Svar #1 skrivet: 21 mar-06 kl 11:03 »
Några möjliga orsaker till det så här i Mars

* Löss
* Små mag & tarm maskinfektion= avmaska
* Proteinbrist= Kollräkna proteinet i foderstaten..
* Zinkbrist

Rosa

Mera om ullavfall:
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=20;action=display;threadid=8953
http://www.alternativ.nu/yabb/index.php?board=20;action=display;threadid=9860
« Senast ändrad: 12 jun-06 kl 15:29 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #2 skrivet: 07 jun-06 kl 13:13 »
Hej Pel.
Vad är det för ras på dina ungtackor?
När klipptes de senast och när lammade de?
Var på kroppen lossnar ullen?

Kan du svara på de här frågorna är det lättare att utröna orsaken.

Iris

• www.skinnarbo.se
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 07 jun-06 kl 13:51 »
Framför allt: Vad är det för ras?

Det är mycker rastypiskt för ex. Gutefår att de fäller så här års. Jag vet ej hur det är med andra pälsfårsraser? Om man vill ha rastypiska gutar är fällning nånting man ska notera och avla vidare på!!

Mina Gutar har precis börjat fälla. Andra år finns det de som börjat redan efter lamning.

Ica

Tappar ull
« Svar #4 skrivet: 26 mar-07 kl 11:45 »
Nu har jag läst i stort sett varenda tråd som är skriven här och tagit till mig av allt min hjärna förmår. Många kloka människor här ser jag!

För tillfället är det här med att fåren tappar ull mest intressant för mig och jag har fortfarande en del frågetecken kring det.

Idag har vi 15 får i vår besättning... nej förresten, 17 (fick två lamm för ett par veckor sedan). Vi har betäckt de flesta tackorna, 3 av tackorna är gamla/äldre årsmodell (okänd), 3 tackor är födda 2005 och restrerande som är betäckta är födda 2006.

I höstas började jag flusha tackorna med pellets (typ tackfor) inför betäckning och har följt utodringskurvan korrekt, så vitt jag kan förstå.
De har även haft fri tillgång till hö och mineralhink (hinken har de dessvärre inte varit så förtjusta i). Ger dem nu även E-vitamin och selentillskott.

För snart en månad sedan började vi se kala fläckar på två av tackorna som är födda 2005. Det började med att det lossnade bak på korset och sedan på ryggen. Vi har inte sett att dom kliar sig märkbart och ingen ohyra syns, bara liiiite av något som ser ut som små ljusbruna skorpor.
Samtliga blev "höst"klippta i slutet av januari (bättre sent än aldrig) och går ute dygnet runt med möjlighet att gå in under tak förstås.

Läste att det kan tyda på proteinbrist (trots pellets?). Har utfodrat dem med xtra protein nu i över två veckor.
Fick höra av den lokala granngårdens får-expert att det var B-vitaminbrist. Så nu har vi även köpt det och tvingat i dem.
Inget dera verkar göra något skillnad. Nu har alla tackor, utom de som är födda 2006 samt en 2005, tappat på små fläckar alt blivit väldigt korthårig på korset.

Samtliga blev avmaskade våren 2006, har normalt hull och verkar må allmänt bra.
Har ni några fler idéer???
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Tappar ull
« Svar #5 skrivet: 26 mar-07 kl 12:55 »
Läste att det kan tyda på proteinbrist (trots pellets?). Har utfodrat dem med xtra protein nu i över två veckor.

Inget dera verkar göra något skillnad. Nu har alla tackor, utom de som är födda 2006 samt en 2005, tappat på små fläckar alt blivit väldigt korthårig på korset.

Hej Ica
Har fåren börjat tappa ullen pga proteinbrist så slutar dom inte att tappa den trots att man justerar protein tillförseln.

Kanske har du utfodrat för lite Tackfor eller har ditt hö varit mycket sämre än du trott !?

Har du fåren inomhus eller kan de gå ut och in som de vill ?

/Rosa
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Ica

« Svar #6 skrivet: 26 mar-07 kl 13:20 »
Slutar dom inte att tappa ull?  :-\ Kommer dom att bli helt nakna? Växer det inte ut nytt???  ???
Just nu är vi uppe i 0,7 kg pellets/ betäckt tacka... förutom hon som lammat då som äter mycket mer.

Fåren har ett oisolerat "vindskydd" där de har gått ut och in som dom vill hela vintern. När det har varit kallare än -15 har vi tagit in dem i stallet (+4 - +6 grader där) bara över natten.

Jag satte ut en ny mineralbalja eftersom dom inte åt från mineralhinken. Den nya baljan blev genast mycket populär! Kan det kanske vara så att det är något mineral från hinken som dom inte har fått i sig och som därför gör att dom lossar ull?

Tänkte att problemet hade med högdräktigheten att göra, eftersom det är dom som är högdräktiga som är värst drabbade. Men det stämmer heller inte riktigt då vår kastrerade bagge också har börjat tappa på korset/baken. Dessutom har han inte fått ett uns pellets i vinter. Bara hö och STORA mängder grönsaker som morötter, kål, potatis, sallad odyl. Har även "kryddat" grönsakerna med sojamjöl de senaste veckorna.
Hobbyfarmare med 5 får. Flyttade till hus med stall med visionen att skaffa häst. Men efter att mannen i huset myntat uttrycket "Han ska inte behöva dö bara för att han är kille" så blev vi med våra första får.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #7 skrivet: 26 mar-07 kl 15:42 »
Jo det kommer att växa ut ny ull  :)
men det jag menade var, att det tar flera månader trots att man rätat till en foderstat till tackor.

Baggen behöver ju också kraftfoder..bara hö räcker inte,speciellt inte om det är dåligt hö.
Vilket man kanske kan misstänka i ditt fall?
Morötter,sallad,kål, potatis innehåller nästan inte något protein..
1kg bra hö motsvaras t.ex av 16kg  morötter !!!!

Vad är det för ras på tackorna ?
(räknar du med att de ska få 2 lamm var, ska de ju vara uppe i 1 kg Tackfor per dag  2 veckor efter lammning)
/Rosa
« Senast ändrad: 26 mar-07 kl 22:47 av Rosa »

Henning

« Svar #8 skrivet: 26 mar-07 kl 22:34 »
Hej Ica, Jag tror nog inte så mycket på proteinbrist snarare på pälsätare. De är små och kan vara svåra att upptäcka i vit ull. Använd ett förstoringsglas och kika ner mot huden där du just har öppnat ullfällen. Ser du halvmilimeter stora mjäll som kryper iväg är det pälsätsre. De orsakar inte så mycket klåda särskilt inte om djuren går ute. Annars håller jag med Rosa i hennes proteinresonemang. Om fåren tappar ul av proteinbrist brukar de också ha tappat mycket av sin muskelmassa. Är dina får runda eller beniga? och än en gång, Vad är det för ras på dom?

Ica

« Svar #9 skrivet: 27 mar-07 kl 09:12 »
Rasen är helt okänd, någon byablandning av något slag. Vi vet tyvärr väldigt lite om deras tidigare liv. Det enda vi har att gå på är att två av dem har riktiga horn och två har små hornbollar. De två lamm vi just har fått har också horn.

Hullet och muskulaturen känns normal, därför är jag också lite tveksam till proteinbrist. Höet som föreningen, som äger alla får utom 4, har köpt in luktar och känns helt normalt. Tror tom att det är av bättre kvalitet än det vi hade ifjol och då hade vi inte något sådant här problem.

Jag ska plocka fram förstoringsglaset när jag kommer hem. ;D

Rosa - vad rekommenderar du att jag ger baggarna då om det inte räcker med hö, stora mängder grönsaker och proteintillskott och de inte får äta pellets pga urinstensrisken ???

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 27 mar-07 kl 12:18 »
Höet som föreningen, som äger alla får utom 4, har köpt in luktar och känns helt normalt. Tror tom att det är av bättre kvalitet än det vi hade ifjol och då hade vi inte något sådant här problem.

Även om ett hö är fräsch och luktar gott så kan det ha mycket lågt proteininnehåll, det går inte att se det. Ibland kan skördetid avslöja lite och även strukturen men, säker kan man inte vara utan en analys.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ica

« Svar #11 skrivet: 27 mar-07 kl 13:53 »
Ja, hur många är det egentligen här som gör höanalys?
Om man byter hölevernatör flera gånger kan det ju bli lite dyrt att analysera varje leverans.

Nästa år blir det ännu bättre. Då kommer föreningen själv att producera höet.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #12 skrivet: 27 mar-07 kl 16:46 »
Rasen är helt okänd, någon byablandning av något slag.  Det enda vi har att gå på är att två av dem har riktiga horn och två har små hornbollar. De två lamm vi just har fått har också horn.

Rosa - vad rekommenderar du att jag ger baggarna då om det inte räcker med hö, stora mängder grönsaker och proteintillskott och de inte får äta pellets pga urinstensrisken ???

Är det Gutefår du har ? Då är det inte konstigt att dom släpper ullen  ;D
det gör ju Gutefår.

Baggar får visst äta kraftfoder typ. Tackfor men inte kilovis....
2 hg om dan är väl lagomt för en bagge.

Vi diskuterade detta i en tidigare tråd här
och forskarna tror att det är mycket mera komplicerat med varför baggar får urinsten än att de äter kraftfoder.
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=12730;start=msg70446#msg70446

Mvh Rosa
« Senast ändrad: 28 mar-07 kl 15:10 av Rosa »

Ica

« Svar #13 skrivet: 28 mar-07 kl 13:11 »
Jo, kollade efter pälsätare igår med förstoringsglas. Kunde inte hitta några millimeterstora "hudflagor" som kilade runt.
Jag förmodar att det är proteinbristen som spökar. Får fortsätta med tillskottet med protein och avvakta.

Fick ge upp försöket med B-vitamin igår. De rackarna lär sig snabbt vad som är på gång när man kommer med sprutan.

Tack för alla råd och tips.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #14 skrivet: 28 mar-07 kl 13:25 »
Jo, kollade efter pälsätare igår med förstoringsglas. Kunde inte hitta några millimeterstora "hudflagor" som kilade runt.
Jag förmodar att det är proteinbristen som spökar. Får fortsätta med tillskottet med protein och avvakta.

Fick ge upp försöket med B-vitamin igår. De rackarna lär sig snabbt vad som är på gång när man kommer med sprutan.

Tack för alla råd och tips.

Det är inte så som Rosa var inne på då? Att de har gutefår i sig så att de helt enkelt "fäller" ullen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Ica

« Svar #15 skrivet: 28 mar-07 kl 13:46 »
OM det är gute i dem, vilket det ser ut att vara i en av de äldsta tackorna, som dessutom INTE "fäller" päls, hur kommer det sig då att ingen av dem tappade päls ifjol???

Och om pälsfällningen påverkas av klippningen så klipptes dom ju väldigt sent, eller ska man säga tidigt (se tidigare inlägg).

Florina

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 28 mar-07 kl 14:00 »
Detta va mystigt ::) Henning! hur påverkas får om de får komma in som i detta fall i plusgrader ett dygn för att sedan komma ut? bara nyfiken om det är neg alt positivt. Undrar hur mkt gute det finns i dem? man ska inte alls ge baggen något kraftfoder el annat mer än hö och mineralsten om det är gute iallafall.

Florina

• Gäst
« Svar #17 skrivet: 28 mar-07 kl 14:02 »
Nu e det iallafall dags att ge Flusa så varför inte ge alla en dos och se om ev ohyra har funnits...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #18 skrivet: 28 mar-07 kl 14:58 »
man ska inte alls ge baggen något kraftfoder el annat mer än hö och mineralsten om det är gute iallafall.

Vem påstår det ? länk till fakta mottas nyfiket..

Florina

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 28 mar-07 kl 15:24 »
Rosa :) guteföreningen,mitt guteombud,andra guteägare säger att man inte ska ge gutar kraftfoder. För baggen "urinsten" och tackor för att de inte behöver.

Dela detta:

* Inloggade just nu

37 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser