Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Felläge, hur gör man?  (läst 3197 gånger)

slainte

• Västmanland
Felläge, hur gör man?
« skrivet: 11 jan-10 kl 14:30 »
Jag satt och läste senaste numret av Heidrun där man tog upp hur man handskas med olika fellägen på killingar. Det stod att allt man behövde var en torr handduk, tvål och vatten.

Att man tvättar händerna innan är ju självklart, men behöver man inte använda någon form av glidsalva? Tänkte att man kanske skadar geten annars, men vad vet jag (har aldrig varit med om att behöva förlösa getter förut).

Tänkte förbereda mig för det värsta, väntar inga killingar förän tidigast i April men tänkte att det kanske skulle vara idé att köpa hem det man kan komma att behöva.
En stadsbo frågar en bonde: -Varför har den där kon inga horn?
Bonden svarar:- Det finns många orsaker till varför kor inte har horn, en del föds utan horn och på andra tar vi bort dem. Orsaken att just den kon inte har horn är att det är en häst!

ninna b

• Gäst
SV: Felläge, hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 11 jan-10 kl 22:04 »
Det finns glidsalva att köpa och visst underlättar det men att rätta fellägen på en get tycker jag är jättesvårt för dom har så trånga förlossningsgångar. Som att stoppa in handen i ett skruvstäd....som en veterinär på en kurs uttryckte det.
Att få tag på ett bakåtslaget framben brukar kunna gå bra men sen blir det svårt... inte alls som att förlösa får. Du får be en bön och hoppas att allt går som det ska.

Johan P

• Skåne
    • Bokeslundsgården
« Svar #2 skrivet: 11 jan-10 kl 22:26 »
Det är jätte stor skillnad när man går in på en get och drar ut en felvänd killing jämfört med att dra ut ett lamm. Tackor är mycket större en getterna där inne.
För att strö salt i såret så berättar geten att det gör ont dom flesta tackor är tysta.
Inget roligt när det händer
Driver småbruk i Skåne tillsammans med min familj, Skånsk röda och Granemålakor, Linderödssvin, Klövsjöfår, Göingegeter och många olika fjäderfän http://bokeslundsgarden.wordpress.com/ Lite reklam för http://www.facebook.com/groups/356334151043263/ sidan för dig som gillar Svenska äkta kulturraser

Annika Johansson

• Östergötland
« Svar #3 skrivet: 11 jan-10 kl 23:37 »
ACO Glidslem Special Care på apoteket, klippta och filade naglar, varmt vatten och handduk/trasor. Och en stor portion tålamod och tur.
« Senast ändrad: 14 jan-10 kl 12:36 av Annika Johansson »

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 13 jan-10 kl 20:25 »
Jo, getter är jätte trånga men alla med en normalstor hand kommer in efter lite tänjövningar. Glidslem är snällt mot både geten och dig. Har inte senorna släppt riktigt därbak får du börja pillra med ett par fingrar och massera ut dem. Efter en stund brukar det släppa och då får man det utrymme som behövs.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #5 skrivet: 13 jan-10 kl 20:36 »
Vad skönt med folk som tänker efter före!  A och O är att umgås mycket med getterna, så att de har förtroende för dig när det händer nåt, och så du ser när nåt är på gång.  Betäckningsdatum underlättar; bara att räkna fram ett datum, och hoppas att inte jobbet eller annat hindrar dig just då!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Ronny

• Skåne
« Svar #6 skrivet: 14 jan-10 kl 04:18 »
Har vänt en del fellägen. Vad som åsyftas med tvål är säkert inte bara att du ska tvätta dig, vilket ju är självklart. Om man har bra med tvål på handen fungerar det som ett glidmedel, men det underlättar kanske ytterligare med ett sådant medel. För min del har det räckt med en intvålad hand. Det kan till en början verka omöjligt att komma in med handen, men precis som Storky säger; så går det. Handen är ju inte större än den killing som ska ut. Det är dock sällan man behöver ingripa och man ska naturligtvis undvika det om det inte blir akut nödvändigt.
Håller lantraser för bevarande och det egna hushållet.

Dela detta:

* Inloggade just nu

84 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser