Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tankrengöring  (läst 11964 gånger)

torbjorn

• Medelpad
Tankrengöring
« skrivet: 22 jan-10 kl 23:50 »
Det är ju något som de flesta ställs inför förr eller senare. För min del gäller det ett 60 år gammalt bensindrivet elverk där det nog många gånger har stått gammalt bränsle och torkat in i tanken, ibland kanske det har varit vatten med också. Hur som helst: det rör sig om en plåttank på några liter, förmodligen galvad eller förtennad på insidan. I botten och en bit upp på väggarna är det en ljusgul eller vit, finkornig avlagring. Påminner närmast om "mjäla", hopbakat gipsskivemjöl eller intorkad schellack.

Följande rengöringsmetod provas just nu:
Först pluggade jag igen hålet för bränslekranen. Hällde i en näve grus och en halvliter E85. Skakade om länge och väl och hällde ut alltsammans, det jag fick ut var helt ogenomskinligt och "lattefärgat". Fortfarande avlagringar kvar på botten men betydligt tunnare än förut, här och var ser man till och med plåten. Hällde tillbaks gruset och på med ny E85, skakade om igen, låter tanken stå så länge och skakar emellanåt. Får se i morgon om den börjar vara tillräckligt ren.

Finns det fler "patentmetoder" på området?

Moëll i Trädet

• -
SV: Tankrengöring
« Svar #1 skrivet: 23 jan-10 kl 00:45 »
Det har väl varit lite större tankar jag rengjort, men en kogrimma eller tjuderkätting + lite bensin eller diesel, sen skakar men så länge det finns smuts kvar, det brukar riva loss det mesta...
"Kärleken är livets bäste vän"

Skytten

• Skåne
« Svar #2 skrivet: 23 jan-10 kl 08:56 »
E85 borde gå, även om det kan ta tid innan allt löst upp.  Nog finns det väl häftigare klorkolväten lösningsmedel, men de är inte tillåtna.  Alkohol (e85) brukar ju ibland vara problematiskt i tankar, då det löser upp just avlagringar.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!

esten

• -
« Svar #3 skrivet: 23 jan-10 kl 09:50 »
Diesel har bättre egenskaper att lösa , mest fett avlagringar iof .
Det skulle även kunna gå med Aceton och eller tekniskt ren bensin .
Fyll på och låt stå över en natt , häll av och fyll nytt skaka .
De gula avlagringarna är hårda som bärnsten eller som du skrev schellack och beter sig inte mycket annorlunda vid reningen heller .

Jorlan

• Skåne
« Svar #4 skrivet: 23 jan-10 kl 12:44 »
Jag hittar det ju såklart inte nu, men det finns grejjor att hälla i som bildar en hinna i tanken, som en ny tank inuti. Och då kan man först helt enkelt kapa upp den och blästra den inuti.

Här kommer iallafall en länk på en tankrenovering : http://www.gas-tank.com/bike.htm

Jorlan

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 23 jan-10 kl 12:49 »
Här har vi det ju. I sverige också. Jag bör väl tillägga att just detta har jag inte sett tidigare.

http://www.por15.se/Fuel_Tank_Repair_Kit_Car.html

torbjorn

• Medelpad
« Svar #6 skrivet: 23 jan-10 kl 13:17 »
Just de här avlagringarna verkar lösa sig bra i E85 om det bara får lite tid på sig. Förmodligen skulle det ha gått fortare i rumstemperatur än i mitt nollgradiga garage.

Och det är inte tal om att kosta på någon storrenovering, isärkapning, blästring osv av tanken till det där gamla elverket.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #7 skrivet: 24 jan-10 kl 13:04 »
Jag skulle inte pysslat med e85 då det är extremt jobbigt om det börjar brinna..

I stället skulle jag satsat  på att släppa i tvättad singel och diesel och sen försöka fästa upp tanken i en anordning där den får snurra runt sakta(elektriskgrillsnurra tex). finns inte denna möjlighet så får man helt enkelt sköta snurrandet själv.

Grus är i mina ögon inte heller så bra då det är svårt att få ut allt och sen ställer det till problem i de små bränslefilter/rör/slangar som det oftast handlar om i detta fallet.

Då du redan börjat med en metod så fortsätt med den tills du e nöjd..  Se bara till att städa ur tanken riktigt noga..  När den är riktigt torr  så stick in damsugarslangen och ett blåsmunstycke för att försäkra dig om att all sand kommit ur. 
« Senast ändrad: 24 jan-10 kl 13:11 av Skogsvilde »
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Imp

« Svar #8 skrivet: 24 jan-10 kl 21:21 »
Jag brukar skölja med typ vatten först, sedan singel och skaka, sen några dygn med en blandning av citronsyra och vatten(dvs hemmagjord rostlösning, billigt) och sedan skölja, singel och skölja igen. Sen brukar det vara klart.

Vad är jobbigt med brinnande E85?

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #9 skrivet: 24 jan-10 kl 21:42 »
E85:s låga kan vara svår att se
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Imp

« Svar #10 skrivet: 24 jan-10 kl 22:00 »
E85:s låga kan vara svår att se

Nja, ren etanol har en lite svår sedd låga,men E85 upplever jag det som att man ser bra och med en massa gammal skit från en tank i det, så syns det.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #11 skrivet: 24 jan-10 kl 23:21 »
De 12-25 % bensin som ingår i E85 räcker gott och väl för att man ska få en gul och något sotande låga som syns tydligt. Nästan osynlig låga får man om man eldar ren etanol, eller ännu värre metanol.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #12 skrivet: 25 mar-10 kl 23:10 »
Den E85 jag använde för tankrengöringen har sedan dess - alltså i nästan två månader - fått stå i en 1,5 liters petflaska (grus, sand och grov bottensats följde inte med till flaskan). Det blev ganska snart en gråblåaktig bottensats i flaskan men resten av vätskan har fortsatt vara grumlig. Nu kan man se en viss tendens till att grumlingen är tjockare i nedre halvan och den är något klarare längst upp.

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 26 mar-10 kl 10:18 »
Går det att köpa Trikloretreen ,eller hur det stavas,nu för tiden ? Det kallades allmänt för tri det löser det mesta,snabbt och efektivt.
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #14 skrivet: 26 mar-10 kl 19:34 »
Nej, trikloretylen är i princip förbjudet sedan över 20 år. Det är ju ett klorerat kolväte (ungefär som Freon R12 som användes i kylskåp förr i tiden), som har en hel del otrevliga egenskaper. Tri bildar mycket giftiga gaser (fosgen) om det kommer i kontakt med eld, glöd eller heta ytor. Det är mycket skadligt för ozonskiktet och dessutom en effektiv växthusgas.
Samma otrevlighetsfaktor gäller också perkloretylen som användes i kemtvättar på 60- och 70-talet.

Abhay

• If you could be me, who would you be?
    • -
« Svar #15 skrivet: 20 jul-10 kl 21:25 »
Marxism, i alla dess former, slutar alltid med: Förbud, förföljelse och förtryck.
Det är omöjligt att vara solidarisk med andras pengar!
Lata människor röstar på V.

Aqualize

« Svar #16 skrivet: 21 jul-10 kl 01:08 »
En traktorreparartionsbok (återställa oldies till nyskick) berättade om en renoverare som hävde i muttrar (nya antar jag, vill ju inte ha i rostiga), antagligen någon vätska också och sen spände fast den på fälgen på en annan traktor. Där fick den sitta medan han körde runt och gjorde sina sysslor.

Defender

« Svar #17 skrivet: 16 aug-10 kl 10:59 »
Citronsyra är kanonbra att göra rent med :) enkelt att få tag på också.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 16 aug-10 kl 17:14 »
Citronsyra är kanonbra att göra rent med :) enkelt att få tag på också.

Citronsyra är bra på att lösa rost (likvärdig med alla andra s k svaga syror, t ex fosforsyra, kolsyra, ättiksyra), den bör också kunna ta t ex kalk om man har lyckats få sådan i tanken. Men den biter inte på hartsavlagringar från åldrad bensin.

Pappis

• Västergötland
« Svar #19 skrivet: 16 aug-10 kl 17:29 »
Saltsyra??

Dela detta:

* Inloggade just nu

54 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jag älskar när tidningen kommer! Myskväll och massor med läsningar!
/Melissa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser